Wykonawca Łodzi Fabrycznej składa pozew przeciwko PKP i Miastu Łódź
W dniu 5 maja 2016 r. do Sądu Okręgowego w Łodzi konsorcjum w składzie: Torpol S.A., Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo UsługTechnicznych INTERCOR sp. z o. o. oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostówsp. z o.o. złożyło pozew o zapłatę przeciwko PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,Miastu Łódź oraz Polskim Kolejom Państwowym.
Wniesionympozwem konsorcjum dochodzi roszczeń z tytułu niewykonania bądź nienależytegowykonania przez zamawiających obowiązków ciążących na nich zgodnie z umowązawartą na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w ramach projektu”Nowa Łódź Fabryczna” oraz obowiązków wynikających wprost z przepisówprawa, co doprowadziło do zakłóceń terminowości realizacji ww. inwestycji.
Konsorcjum w pierwszej kolejności wniosło ozasądzenie od zamawiającego kwot roszczeń z uwzględnieniem podziałuwierzytelności poszczególnych stron Konsorcjum w stosunku: 40% (ASTALDI) ? 40%(Torpol) ? 10% (INTERCOR) ? 10% (PBDiM). Jednocześnie mając na uwadzerozbieżność poglądów w judykaturze, co do charakteru prawnego”konsorcjum” oraz związanych z tym trudności z ustaleniemodpowiednich udziałów w wierzytelnościach i zobowiązaniach współkonsorcjantów,w ocenie konsorcjum uzasadnione było przyjęcie także wariantowego żądaniapozwu, uwzględniającego po stronie członków Konsorcjum również jednolitycharakter konsorcjum. Wartość przedmiotu sporu wynosi 89,3 mln zł.
Opóźnienia w realizacji projektu Nowa Łódź Fabryczna, zprzyczyn nie leżących po stronie Konsorcjum, pociągnęły za sobą dodatkowekoszty m.in. z tytułu przedłużenia terminu realizacji po stronie wykonawców. Wzwiązku z brakiem satysfakcjonujących postępów w negocjacjach z zamawiającymi -PKP PLK, Miastem Łódź oraz PKP, Konsorcjum, którego Torpol jest liderem, zdecydowałosię na drodze sądowej dochodzić należnego nam zwrotu poniesionych kosztów ?informuje Grzegorz Grabowski, Prezes Torpol S.A.
Torpol w ostatnich raportach okresowych informował omożliwości wystąpienia przez Konsorcjum na drogę sądową (taką informacjęzamieszczono m.in. w sprawozdaniu finansowym za 2015 r.) a kwota roszczeniajest bardzo mocno udokumentowana. – Wszelkie pozytywne dla nas rozstrzygnięciasądu będą miały bezpośredni pozytywny wpływ na wyniki Torpolu, gdyż zgodnie zpolityką Grupy zaktualizowaliśmy już w 2015 roku budżet tego kontraktu naskutek poniesionych dodatkowych kosztów z przyczyn nie leżących po stroniekonsorcjum ? dodaje Prezes Grabowski.
Przypomnijmy,że budowa Łodzi Fabrycznej jest już opóźniona o prawie półtora roku. Jak widaćz powyższego sprawa jest rozwojowa?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Umowa na wykonanie dworcazostała podpisana w 2011 roku.
„