Rozpoczyna się rozbudowa II linii metra
W długi weekendmajowy rozpocznie się budowa kolejnych trzech stacji II linii metra. W 2019roku podziemna kolej dojedzie na Targówek ? poinformował stołeczny ratusz.
II linia metra wydłuży się o kolejne trzy stacje naPradze-Północ i Targówku. Metro będzie najszybszym i najwygodniejszympołączeniem Targówka z centrum miasta, a po przesiadce na stacji Świętokrzyska? z południową i północną częścią lewobrzeżnej Warszawy. Dojazd ze stacjiTrocka na ul. Świętokrzyską będzie trwał ok. 14 minut. Metro stanie się znakomitym środkiem transportu nie tylko naco dzień do pracy czy szkoły, ale także w inne chętnie odwiedzane miejsca jakCentrum Nauki Kopernik, Trakt Królewski,Muzeum Pragi, Teatr Powszechny, Ogród Zoologiczny i Wisła- na lewym brzegu rzeki jedno z wyjść ze stacji CNK prowadzi wprost na Bulwary Wiślane, którezamieniają się w miejsce wypoczynku i rekreacji nad wodą.
Trzy nowe stacje
W kierunku wschodnim, z Dworca Wileńskiego, powstanie ok.3,12 km trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją DworzecWileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stądpociągi metra pojadą dalej na Targówek. Stacja Szwedzka (C16) będzie pod ul.Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej, pomiędzy budynkiem Strzelecka 46a Zajezdnią Autobusową MZA ?Stalowa?. To będzie stosunkowo niewielka budowla,jej długość to 135 m. Następna, Targówek (C17), wybudowana zostanie podskrzyżowaniem ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego. Po północnej stronie ul. M.Ossowskiego, pod terenem zieleni, znajdować się będzie łączący się ze stacjąjednokondygnacyjny, podziemny obiekt komory rozjazdów. Całość będzie miałaniemal 300 m długości. I wreszcie największy obiekt tego odcinka II linii metra? stacja Trocka i wraz z torami odstawczymi, wszystko razem o długości 450 m.Zlokalizowana jest wzdłuż ul. Pratulińskiej – pod skrzyżowaniem ulicPratulińskiej i Trockiej, a także wzdłuż planowanej ulicy na przedłużeniu ul.Pratulińskiej. To stąd wyruszą tarcze TBM drążące tunele w kierunku DworcaWileńskiego. I wreszcie – to stąd wywożony będzie urobek z drążonych tuneli,dostarczane betonowe elementy obudowy tuneli, materiały budowlane, maszyny iurządzenia. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Szyb do wyjęcia tarczTBM powstanie w końcowym etapie drążenia, przy ul. Targowej.
Zmiany w ruchu
Zanim podziemna kolej dojedzie na Targówek, mieszkańcy musząsię przygotować na zmiany w ruchu drogowym. Pierwsze zostaną wprowadzone w nocyz piątku na sobotę z 29 na 30 kwietnia -zwężona o jeden pas ruchu zostanie ul. Szwedzka. Przez około dwa miesiące po rozpoczęciu budowy nakilkusetmetrowym odcinku obowiązywał na niej będzie ruch jednokierunkowy ? wstronę ul. 11 Listopada. Objazd prowadzi ul. Strzelecką, Środkową i Stalową. Tozwężenie jest potrzebne, bo w nowe miejsce przeniesiona zostanie komoraciepłownicza kolidująca z przyszłą stacją Szwedzka.
Zasadnicze zmiany w ruchu czyli zamknięcie ulic pod którymibędą stacje metra Targówek i Trocka zaplanowano na noc z niedzieli naponiedziałek z 1 na 2 maja. Zamknięte dla ruchu będzie skrzyżowanie ul.Trockiej i Pratulińskiej, przejezdna pozostanie ul. Handlowa. Takżeskrzyżowanie ul. M. Ossowskiego i Pratulińskiej zostanie wyłączone z ruchu.Zlikwidowane zostało rondo na skrzyżowaniu ulic Gorzykowskiej i Handlowej,natomiast na skrzyżowaniu ul. M. Ossowskiego i Witebskiej wybudowane zostanierondo umożliwiające zawracanie. Na ulicy Gorzykowskiej i Handlowej (pomiędzyKołową a Święciańską, w kierunku Radzymińskiej) wytyczony został bus pas.Objazd zamkniętych ulic prowadzi ulicami Gorzykowską, Handlową i Kołową.Szczegółowe rysunki znajdują się w broszurze, którą można pobrać tutaj.
Prace już trwają
Wykonawcą odcinka północno-wschodniego będzie wybrana wprzetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1.066.741.483,79zł brutto. Astaldi wraz z partnerami wybudowało centralny odcinek II liniimetra, którym warszawiacy jeżdżą już ponad rok. Projektantem natomiast jest ILFConsulting Engineers Polska, która wygrała ogłoszony przez Metro Warszawskiekonkurs. Umowę podpisano 11 marca, wykonawca ma 38 miesięcy na realizacjękontraktu.
Prace przy rozbudowie II linii metra na wschód wykonawcarozpoczął zaraz po podpisaniu umowy. Przygotowuje dokumentację wykonawcząwszystkich obiektów. Przejął położone poza pasem drogowym tereny realizacjiwentylatorni V16, V17, V18 oraz stacji C16 i C17. Zakończono robotywyburzeniowe na stacji C16, wykonano uzupełniające badania geotechniczne dlastacji, zorganizowano pierwsze biura budowy, trwa instalacja monitoringu,rozpoczęły się przebudowy instalacji podziemnych. Na terenie zajezdniautobusowej rozpoczęło się utwardzanie terenu pod miejsca postojowe dlaautobusów bo plac budowy wentylatorni zajmie część zajezdni. Rozpoczętoprojektowanie rozwiązania, które pozwoli na połączenie funkcjonującej jużstacji Dworzec Wileński z nowymtrzystacyjnym odcinkiem.
Zmiany w komunikacjimiejskiej
Na ul. Szwedzkiej, pomiędzy ul. Stalową a Strzelecką, na ok.dwa miesiące wprowadzony zostanie ruch jednokierunkowy. Autobusy linii 135jadące w kierunku Strzeleckiej będą mogły Szwedzką kursować bez zmian. Wkierunku przeciwnym zaś zostaną skierowane na trasę objazdową prowadzącąulicami Strzelecką, Środkową i Stalową.
Na większe utrudnienia pasażerowie powinni się przygotować wzwiązku z budową stacji Targówek oraz Trocka. W czasie prac zamknięty zostanieprzejazd ulicą Ossowskiego w rejonie skrzyżowania z Pratulińską, Pratulińskapomiędzy Trocką a Handlową i skrzyżowanie z Trocką. Na trasy objazdowe zostanąskierowane linie autobusowe: 156, 160, 162, 199, 212, 517, N02, N12 i N62.Kursowanie 356 będzie zawieszone. Linia ekspresowa E-3 zostanie przekształcona262, która będzie kursowała na nowej trasie we wszystkie dni tygodnia. Jejzadaniem będzie połączenie osiedli położonych przy ul. Trockiej z DworcemWileńskim w zamian za linie wycofane. Z myślą o mieszkańcach okolic obecnejpętli Targówek uruchomiony zostanie dodatkowy przystanek autobusowy na ul.Handlowej (w kierunku Gorzykowskiej) za skrzyżowaniem z Lusińską. Na ul. M.Ossowskiego, w rejonie przystanku Witebska, zostanie wybudowane rondo, któreumożliwi zawracanie autobusom linii 156, 160 i 517. Przystanek Pratulińskastanie się zaś przystankiem końcowym dla linii: 199, 212, 262. W związku z tym,że ruch autobusowy będzie się odbywał głównie ul. Handlową oraz Gorzykowską,zostanie na nich ? na odcinku od Kołowej do Święciańskiej (w jednym kierunku) ?wytyczony buspas.
Oto szczegóły:
156: METRO MŁOCINY ? ? ? Kondratowicza ? św. Wincentego ?Kołowa ? Ossowskiego ? zawrotka przy Witebskiej ? Ossowskiego ? Handlowa ?Gorzykowska ? ? ? DW. WSCHODNI /KIJOWSKA/, częstotliwość kursowania bez zmian;
160: DW. CENTRALNY ? ? ? al. Solidarności ? Radzymińska ?Gorzykowska ? Handlowa ? Ossowskiego ? zawrotka przy Witebskiej ? WITEBSKA,częstotliwość kursowania bez zmian;
162: EC SIEKIERKI ? ? ? al. Solidarności ? Radzymińska ?Gorzykowska ? Handlowa ? Kołowa ? Borzymowska ? Trocka ? TARGÓWEK, częstotliwośćkursowania bez zmian;
199: REMBERTÓW-AON ? ? ? Radzymińska ? Trocka ? PRATULIŃSKA,częstotliwość kursowania bez zmian;
212: PL. HALLERA ? ? ? św. Wincentego ? Kołowa ? Handlowa ?Gorzykowska ? Radzymińska ? Trocka ? PRATULIŃSKA, częstotliwość kursowania bezzmian;
262: linia przekształcona z linii E-3, zapewniającapołączenie osiedli położonych przy ulicy Trockiej z Dworcem Wileńskim; DW.WILEŃSKI ? al. Solidarności ? Radzymińska ? Trocka ? PRATULIŃSKA, częstotliwośćkursowania: 12-15 minut;
356: zawieszenie funkcjonowania linii;
517: URSUS-NIEDŹWIADEK ? ? ? al. Solidarności ? Radzymińska? Gorzykowska ? Handlowa ? Ossowskiego ? zawrotka przy Witebskiej ? WITEBSKA,częstotliwość kursowania bez zmian;
E-3: przekształcenie w całodzienną linię 262;
N02: MARYSIN ? ? ? Radzymińska ? Gorzykowska ? Handlowa ?Kołowa ? św. Wincentego ? Kondratowicza ? ? ? METRO MŁOCINY, częstotliwośćkursowania bez zmian;
N12: DW. CENTRALNY ? ? ? Starzyńskiego ? rondo Żaba ? św.Wincentego ? Borzymowska ? TARGÓWEK, częstotliwość kursowania bez zmian;
N62: DW. CENTRALNY ? ? ? Starzyńskiego ? rondo Żaba ? św.Wincentego ? Kołowa ? Handlowa ? Gorzykowska ? Radzymińska ? Łodygowa ? ? ?WOŁOMIN /SIKORSKIEGO/, częstotliwość kursowania bez zmian.
Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchuspowodowanych remontami i inwestycjami można znaleźć na stronie BiuraKoordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym pod adresem www.infoulice.um.warszawa.pl, www.facebook.com/infoulice. Tamteż można zamówić bezpłatną usługę powiadamiania SMS oraz newsletter outrudnieniach w ruchu w Warszawie. Natomiast szczegółowe informacje na tematzmian w komunikacji miejskiej znajdują się na stronie www.ztm.waw.pl.
„