Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MIB: ED74 mogą obsługiwać pociągi kategorii Intercity

inforail
11.04.2016 07:31

Kilka tygodni temu nałamach InfoRail pisaliśmy o niedostosowaniu taboru (ED74) do obsługi niektórychpołączeń kategorii Intercity (m.in. IC Korczak). Problem ten poruszył w swojejinterpelacji poseł Jarosław Zieliński. Mamy odpowiedź MIB.

Jedną z dwóch kategorii produktowych stosowanych przez PKPIntercity SA w segmencie przejazdów ekonomicznych (pociągi pospieszne) jestInterCity (IC) ? pisze w odpowiedzi na interpelację wiceminister Piotr Stomma.Pociągi tej kategorii handlowej (w przeciwieństwie do połączeń TLK) obsługiwanesą wyłącznie taborem zmodernizowanym lub nowym, wyposażonym w klimatyzację, cojest ich podstawowym wyróżnikiem produktowym. W pojazdach bezprzedziałowychstosowany jest układ foteli 2+2 (klasa druga) i 2+1 (klasa pierwsza), natomiastw wagonach przedziałowych znajdują się przedziały sześciomiejscowe (w obuklasach). W zależności od połączenia, pociąg może posiadać wagongastronomiczny, przestrzeń barową lub może być obsługiwany na wybranychodcinkach przez wózek cateringowy. Obecność usług gastronomicznych (podobniejak przystosowanie do przewozu rowerów i wózków inwalidzkich) nie jestwarunkiem koniecznym do zakwalifikowania pociągu do kategorii handlowejInterCity. Ponadto, zgodnie z postanowieniami ?Regulaminu przydzielania traspociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanychprzewoźników kolejowych w ramach rozkładu jazdy pociągów 2015/2016? wydawanymprzez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, pociąg kategorii pospiesznej, do którejnależy kategoria handlowa IC, nie musi posiadać wydzielonej przestrzenigastronomicznej.

I dalej Piotr Stomma informuje, że umowy roczne oświadczenie usług publicznych w miedzywojewódzkich kolejowych przewozachpasażerskich zawierają zestawienie składów pociągów objętych umową. W przypadkuzestawienia z winy przewoźnika składu pociągu niezgodnego z postanowieniamiumowy, Zamawiający przewozy nalicza z tego tytułu kary umowne. Przykładowo, dlapociągu ?Korczak? relacji Kraków ? Białystok, skład powinien być wyposażony wmiejsca do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich i w miejscado przewozu rowerów. Ponadto, w ramach umowy rocznej PKP Intercity zobowiązane sądo zapewnienia podróżnym bezpiecznych, wygodnych i higienicznych warunkówpodróżowania. Przewoźnik powinien podstawić pociąg do realizacji przewozów wstanie czystym, z pełnym wyposażeniem węzłów sanitarnych. Zgodnie z ogólnymiwymaganiami jakościowymi, podstawą utrzymania należytego stanu wagonów jestczyszczenie okresowe wykonywane dwa razy w miesiącu. Natomiast, bieżąceutrzymanie czystości wagonów uzyskiwane jest poprzez czyszczenie codzienne lubczyszczenie pobieżne, wykonywane sporadycznie, w przypadku braku możliwościwykonania czyszczenia codziennego z powodu np. krótkiego okresu postoju pociąguna stacji zwrotnej.

W związku z zakupem i modernizacją taboru kolejowego przezPKP Intercity, na coraz większej ilości tras, sukcesywnie pojawiają się wagonyz wygodnymi, ergonomicznymi fotelami, klimatyzacją i toaletami z zamkniętymobiegiem oraz urządzeniami wzmacniającymi sygnał telefonii komórkowej.

Stomma podał też, że minister właściwy do spraw transportu,na podstawie umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresiemiędzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich z dnia 25 lutego 2011roku, zleca i dofinansowuje kursowanie pociągów międzywojewódzkich. Zgodnie zww. umową ramową organizator przewozów obejmuje dotacją pociągi segmentuekonomicznego, których uruchamianie bez dofinansowania ze środków budżetupaństwa nie znajduje uzasadnienia ekonomicznego.