Wiedeń: Pierwsze wagony Railjet weszły do produkcji
inforail
05.10.2007 14:59
Wiedeń: Pierwsze wagony Railjet weszły do produkcji
ÖBB oraz Siemens oficjalnie przekazały informację o postępach nad budową wagonów do pociągów Railjet. Railjet to program nowych pociągów dużej prędkości stworzony przez koleje ÖBB. Pierwotnie była mowa, że mają to być pociągi zespołowe, jednak ostatecznie zarząd ÖBB zdecydował się na bardziej niespotykaną opcję. Otóż pociągi Railjet będą się składały ze specjalnych składów wagonowych w składzie ciągniono –pchanym. Za siłę pociągową posłużą lokomotywy Taurus, których prędkość maksymalna wynosi 230km/h. Najwyraźniej koleje austriackie zakupiły zbyt wiele lokomotyw tego typu, które teraz trzeba właściwie wykorzystać. W efekcie powstanie najszybszy skład w układzie ciągniono –pchanym z klasyczną lokomotywą. Dotychczasowe osiągały jedynie 200km/h, nie wliczając w to pociągów ICE2, które jednak mają specjalną głowicę napędową, a nie klasyczną lokomotywę.
Tak więc po dokonaniu wyboru technologii ruszyły prace nad budową wagonów. Obecnie pudła pierwszych wagonów są już wykonane i następuje montaż wnętrza. Oznacza to, że kolejny krok do nowego produktu został uczyniony. Railjet ma oznaczać nową jakościową ofensywę ÖBB. Pociąg będzie się składał z trzech klas i ma znacznie poprawić komfort podróżowania w Austrii, który z powodu znacznego zwiększenia ilości podróżnych mocno spadł. W ruchu znajdują się wszystkie wagony, których itak jest zbyt mało. Do tego część wagonów wymaga wręcz natychmiastowej modernizacji. To ma się z erą Railjet skończyć. Nowe wagony mają dodatkowo ułatwić podróżowanie osobom niepełnosprawnym. Oprócz trzech miejsc na wózki inwalidzkie oraz kabiny WC przystosowanej dla osób z ograniczoną ruchowością zadbano również o optyczną i akustyczną informację dla osób niedowidzących i niedosłyszących.
Pierwotnie zamówiono 23 składy lecz niedawno rozszerzono zamówienie o kolejne 44 składy Railjet, które oferują 408 miejsc siedzących. Wartość tych inwestycji jest szacowana na 816 milionów euro. Pierwsze składy pojawią się na początku 2008 roku, natomiast od zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2008 roku pojawi się sześć par pociągów na trasie Wiedeń –Monachium oraz siedem między Wiedniem, a Budapesztem tworzące dwugodzinny takt. Natomiast od nowego rozkładu jazdy 2009 pociągi Railjet mają się również pojawić na trasie Wiedeń –Salzburg –Innsbruck –Feldkirch –Bregenz lub Zürich. Połączenia Wiedeń –Graz –(Ljubljana/Zagreb) oraz Wien – Villach –(Wenecja) dołączą w 2010 roku. Dzięki nowym pociągom stanie się możliwe skrócenie rozkładowego czasu jazdy. Np. z Wiednia do Salzburga pojedzie się 2 godziny i 15 minut, zamiast obecnych 2 godzin i 37 minut.
Źródło: Komunikat prasowy ÖBB
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024