Priorytet dla autobusów i trolejbusów, zielone światło, gdyna ulicach nie ma ruchu, czytelne informacje dla kierowców i pasażerów, ważenieciężarówek czy pomiar prędkości aut ? to niektóre możliwości systemuzarządzania i sterowania ruchem, który za kilka lat ma powstać w Tychach.
W mieście ruszyły właśnie konsultacje społeczne, dziękiktórym samorząd chce poznać opinie mieszkańców i miejskich instytucji na tematwdrożenia Inteligentnego Systemu Zarządzania i Sterowania Ruchem. Tokompleksowe rozwiązanie, którego całkowity koszt szacowany jest, wraz zprzebudową skrzyżowań, na 84 mln zł, ma usprawnić komunikację i poprawićbezpieczeństwo.
?Tego typu projektdotyczy wszystkich mieszkańców, ponieważ wszyscy korzystają z dróg ikomunikacji ? stąd potrzeba szerokich konsultacji społecznych. Chcemy, abymieszkańcy nie tylko byli dobrze poinformowani o planowanych działaniach, aleby mogli je współtworzyć na etapie projektu; wszystkie uwagi i wnioski będąuważnie przeanalizowane? – zapewnia rzeczniczka tyskiego magistratu EwaGrudniok.
Szeroko zakrojony projekt obejmuje nie tylko rozmaiterozwiązania informatyczne, ale także całkowitą przebudowę blisko 40 skrzyżowańw mieście. W efekcie komunikacja ma działać lepiej i bardziej punktualnie, akierowcy mają przemieszczać się po mieście płynnie, oszczędzając czas i paliwo? przekonują pomysłodawcy wdrożenia systemu.
Tzw. inteligentne sterowanie zapobiega np. sytuacjom, kiedykierowcy denerwują się stojąc na czerwonym świetle przy zerowym ruchu wokoło,tracąc czas i paliwo. System sam analizuje dane i włącza zielone światło.Potrafi też zapewnić zielone światło autobusom i trolejbusom na wybranychskrzyżowaniach, gdy z analizy danych wyniknie, że pojazdom grozi opóźnienie wstosunku do rozkładu jazdy. Ruch komunikacji miejskiej będzie na bieżącośledzony na e-mapach.
Sercem całego systemu będzie Centrum Sterowania Ruchem,zlokalizowane w pomieszczeniach oddanego do użytku w ubiegłym roku nowegotyskiego stadionu. Tam będą gromadzone bieżące informacje o ruchu drogowym, tamteż będzie główny ośrodek monitorowania ruchu przez system kamer; gdy np.dojdzie do wypadku, system natychmiast dostarczy taką informację i umożliwiwyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktachmiasta.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach systemu na ulicach pojawią się m.in. stacjemonitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a takżetablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Będą też specjalne znakidoraźnie informujące uczestników ruchu o niebezpieczeństwach i utrudnieniach.Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiająceautomatyczne liczenie pasażerów w autobusach.
Możliwe będzie również ważenie ciężarówek w ruchu imonitorowanie łamania przepisów drogowych ? jazdy na czerwonym świetle czyprzekroczenia prędkości. Jednym z rozwiązań jest tzw. odcinkowy pomiar prędkości;kierowca, który zbyt szybko przejedzie wybrany odcinek, może spodziewać sięmandatu. W projekcie wytypowano już miejsca, gdzie uzasadnione jestwprowadzenie takiego rozwiązania, by zmusić kierowców do jazdy zgodnej zprzepisami.
Konsultacje społeczne na temat systemu potrwają w Tychach do12 lutego. Przedsięwzięcie ma być realizowane w latach 2017-2020. Miasto chcepozyskać środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, z puli na tzw.niskoemisyjny transport miejski. Środki są ujęte w Regionalnym ProgramieOperacyjnym Woj. Śląskiego.
Samorząd Tychów od kilkunastu lat inwestuje w usprawnieniekomunikacji w mieście oraz połączenia z innymi miastami. M.in. przywróconopołączenie kolejowe centrum miasta z Katowicami, zmodernizowano i zbudowanonowe stacje i perony, wyremontowano dworzec, a pasażerom kolei udostępniono dwawielopoziomowe parkingi. Miasto kupiło też nowe trolejbusy i autobusy zasilanesprężonym gazem ziemnym. Kosztem kilkuset milionów złotych z unijnych środkówwyremontowano tyski odcinek krajowej ?jedynki?, tworząc bezkolizyjny przejazdprzez miasto.