Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity podsumowują 2015 rok ? prawie 6 mln pasażerów więcej

inforail
20.01.2016 10:58

Ponad 31 mln przewiezionych pasażerów, ponad 1,5 mldprzychodów ze sprzedanych biletów, wzrost pracy przewozowej oraz inwestycje nakwotę 5,5 mld zł. PKP Intercity podsumowały mijający rok. Dla przewoźnika byłto czas przełomowy. Po raz pierwszy od lat spółka zanotowała wzrost liczbypasażerów oraz większe o ponad ćwierć miliarda złotych przychody.

31,2 mln podróżnychwybrało PKP Intercity

Od początku 2015 roku PKP Intercity odnotowywałosystematyczny wzrost liczby pasażerów. Po raz pierwszy od 2009 roku spółkazanotowała wzrost liczby przewiezionych pasażerów. W sumie z usług PKPIntercity skorzystało 31,2 mln klientów, czyli o 5,6 mln pasażerów więcej niżrok wcześniej. Oznacza to 22% procentowy wzrost liczby podróżnych w porównaniudo 2014 roku. Praca eksploatacyjna osiągnęła poziom blisko 46 mlnpociągokilometrów, tj. poziomu sprzed 2011 roku.

Ubiegły rok był dla nas przełomowy. Zarówno pod względemzmian, jakie wprowadzaliśmy w ofercie, jak i podnoszenia jakości usług, m.in.poprzez inwestycje taborowe. W efekcie, po raz pierwszy od 5 lat nasze wynikirosną. Mieliśmy nie tylko tradycyjnie bardzo dobry sezon wakacyjny ? w wakacjepodróżowało z nami 6,5 mln pasażerów. Udana była także końcówka roku. Towłaśnie w ostatnim kwartale, który z reguły jest okresem spadkowym, notowaliśmynajwiększe dynamiki wzrostu ? mówi Jacek Leonkiewicz, Prezes Zarządu PKPIntercity. Szczególnie zadowoleni jesteśmy z faktu, że przyrost pasażerów jestznacznie większy niż wzrost pracy eksploatacyjnej. To znaczy, że zwiększamy frekwencjęa tym samym zwiększamy efektywność wykorzystania majątku i znacznie poprawiamywyniki finansowe – dodaje.

Dynamiczny wzrost liczby pasażerów to zdaniem spółki m.in.efekt dopracowanej oferty i licznych akcji marketingowych. Atrakcyjne ceny biletów,krótsze czasy przejazdu oraz komfortowe i nowocześniejsze składy sprawiają, żena coraz większej liczbie tras oferta PKP Intercity jest bezkonkurencyjna.

Warszawa-Krakównajpopularniejszą trasą

W ubiegłym roku wzrost liczby pasażerów jest widoczny wśródwszystkich grup klientów. Z usług PKP Intercity skorzystało o 61% więcejrodzin, 116% seniorów i 34% studentów. Największe wzrosty spółka odnotowała wsegmencie ekspresów ? na ich pokładach podróżowało 80% więcej klientów niż w2014 roku. Połączenia kategorii Express InterCity Premium wybrało 3,6 mlnpasażerów. Wzrosty podróżnych były widoczne na niemal wszystkich trasach.Największe zanotowano na liniach: Wrocław ? Kraków (+278%), Warszawa ? Trójmiasto(+192%) oraz Kraków ? Trójmiasto (+149%). Nadal najwyższa frekwencja występujew pociągach kursujących na linii Warszawa-Kraków.

Większość pociągównowych lub zmodernizowanych

W 2015 roku przewoźnik zakończył największy w swojejhistorii program inwestycyjny na kwotę blisko 5,5 mld zł. Dzięki niemupasażerowie mogą podróżować na pokładach nowoczesnych pociągów Pendolino,Flirt3 i PesaDART. Zasoby przewoźnika powiększone zostały o nowe, spalinowelokomotywy Gama, zmodernizowane lokomotywy SM42 oraz 263 nowe lub zmodernizowanewagony.

? Dziś jesteśmy w stanie coraz częściej zaoferować naszymklientom standard do tej pory nieutożsamiany z polską koleją, i to nie tylko wpociągach kategorii premium, ale również w tych ekonomicznych ? tłumaczy JacekLeonkiewicz, prezes zarządu PKP Intercity. Projekt inwestycyjny objął niemalcałą Polskę, dzięki czemu komfortowymi składami mogą podróżować już nie tylkoklienci podróżujący między największymi miastami ale również pomiędzymniejszymi ośrodkami. Przynosi to bardzo dobre efekty przewozowe, nowy rozkładzaczęliśmy od dalszych dynamicznych wzrostów liczby pasażerów. Coraz bardziejdajemy się też we znaki konkurencji. Na niektórych relacjach praktycznieprzestaje funkcjonować oferta autobusowa. Bardzo nas cieszy fakt, żepasażerowie wciąż wracają na kolej ? dodaje.

Plany na 2016 rok

Obecny rozkład jazdy to rekordowa praca eksploatacyjnawynosząca około 58 mln pockm. Ponadto w 2016 roku PKP Intercity planuje skupićsię na rozwoju obszaru sprzedaży i obsługi klienta. Zgodnie z oczekiwaniamipasażerów łatwiej będzie można kupić bilety przez internet. Już w styczniupojawi się opcja zakupu biletów internetowych na przewóz dodatkowego bagażu,roweru oraz pupila. Wdrożenie kolejnych udogodnień ? zakup biletów z przesiadkączy nowych połączeń międzynarodowych ? zaplanowano w następnych miesiącach.Planowane jest również uruchomienie programu lojalnościowego.

Przewoźnik zainteresowany jest również wdrożeniem nowychrozwiązań cyfrowych na pokładach pociągów. Poza podstawową ofertą w postaciWIFI, pasażer otrzyma możliwość dostępu do różnego rodzaju rozrywki przyjednoczesnej integracji np. z social mediami. To wszystko przy użyciu narzędzigeotargetowania wykorzystujących GPS oraz czujników czy urządzeń znajdujących wpociągu. Pozwoli to na lepsze zrozumienie potrzeb pasażerów, poprawienieprocesów utrzymania taboru i lepsze dopasowanie oferty do preferencjiindywidulanych pasażerów.

Te i wiele innych zmian w założeniach PKP Intercity powinnopozwolić przewieźć ponad 37 milionów pasażerów w 2016 roku, co nie uwzględniającprzewozów zaliczanych z tytułu rozliczania biletów dla kolejarzy, oznaczaćbędzie rekord w historii spółki.

Do tematu będziemy wracać na łamach InfoRail.