Koleje Śląskie do Bohumina wreszcie pociągiem
Uruchomione w grudniu ub. roku połączenie Kolei Śląskich doczeskiego Bohumina – od strony Katowic i Rybnika – od poniedziałku obsłużą jużpociągi. Z powodu usuwania usterek na wyremontowanej linii Rybnik – Chałupkiprzez miesiąc jeździły tam autobusy.
Jak poinformowały Koleje Śląskie w komunikacie, zarządcakolejowej infrastruktury, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, zakończyłjuż prace remontowe na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki. Dzięki temusamorządowy przewoźnik od poniedziałku może odwołać z tego odcinka zastępczeautobusy i uruchomić połączenie kolejowe.
Dotąd, ze względu na opóźnienia remontu linii nr 158,zastępcze autobusy wykonywały kursy na trasie Rybnik – Wodzisław Śląski -Bohumin. Od 18 stycznia przejazdy w pełnej relacji Katowice – Mikołów – Orzesze- Czerwionka – Leszczyny – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki – Bohumin będąobsługiwane pociągami.
Na trasie z Katowic część kursów samorządowego przewoźnikado Wodzisławia Śląskiego wydłużono do Chałupek lub czeskiego Bohumina wraz zrozkładem jazdy wprowadzanym 13 grudnia ub. roku (podobnie wydłużono część kursówz Raciborza do Chałupek).
Wjazd pociągów Kolei Śląskich do Czech umożliwiłyporozumienie z Kolejami Czeskimi (České Dráhy – ČD), podpisane w połowie październikawraz z ofertą biletową.
Koleje Śląskie szeroko reklamowały nowe połączenia -umożliwiające pasażerom skorzystanie z czeskiej sieci kolejowej, m.in. szybkichpociągów do Pragi.
Na trzy dni przed wprowadzeniem nowego rozkładu okazało sięjednak, że wobec niewykonania w terminie prac remontowo-modernizacyjnych naodcinku Rybnik-Chałupki przez wykonawcę – hiszpańską firmę Rubau – PLK niewyraziły zgody na planowane wznowienie ruchu. Chodziło o problemy z nowymiurządzeniami sterującymi zainstalowanymi na przejazdach kolejowo-drogowych.
Zarządca infrastruktury argumentował, że nie mógł zgodzićsię na uruchomienie pociągów przy nie w pełni działającej sygnalizacji,szczególnie na linii, gdzie od kilkunastu miesięcy nie kursowały pociągi.Teraz, po zakończeniu prac i przeprowadzeniu testów stało się to możliwe.
Obowiązujący od 13 grudnia rozkład jazdy na odcinkuRybnik-Chałupki przewiduje sześć par kursów w dni robocze i cztery pary w dniwolne. Na odcinku Chałupki-Bohumin przewidziano codziennie cztery pary kursów -dwie z i do Katowic oraz dwie z i do Raciborza. Tak w woj. śląskim, jak iczeskim kraju morawsko-śląskim obowiązuje uzgodniona z ČD taryfa handlowa.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wykonawcą wartej 178,6 mln zł (brutto) rewitalizacjipołączenia Rybnik – Chałupki (z 113 mln zł dofinansowania z UE) było konsorcjumz liderem – polskim oddziałem hiszpańskiej firmy Rubau oraz firmami ConstruccionesRubau i Rover Alcisa.
Prace objęły kompleksową wymianę torowisk na całej trasie(łącznie 30 km linii kolejowych nr 140 i 158), wymianę 43 rozjazdów, przebudowę13 peronów i przystosowanie ich dla potrzeb niepełnosprawnych na trzechstacjach i sześciu przystankach; modernizację 24 przejazdów, remont obiektówinżynieryjnych, częściową przebudowę sieci trakcyjnej, a także modernizacjęurządzeń sterowania ruchem i budynków związanych z prowadzeniem ruchu pociągów.
Podczas prac rewitalizacyjnych ruch na dwutorowym odcinkumiędzy Rybnikiem a Wodzisławiem odbywał się jednym torem; prace na jednotorowymfragmencie między Wodzisławiem i Chałupkami wiązały się z jego zamknięciem dlaruchu.
Niezależnie od otwarcia zmodernizowanej linii Rybnik -Wodzisław Śląski – Chałupki samorząd Wodzisławia Śląskiego zdecydował, by od 1stycznia nie pobierać opłat za przejazd liczącego około kilometr odcinka międzytamtejszym dworcem autobusowym a przystankiem znajdującym się w pobliżu dworcakolejowego. Kursują tamtędy niemal wszystkie miejscowe linie autobusowe.
W poprzednich latach miasto zdecydowało, by wraz z remontemlinii nie budować przystanku kolejowego w rejonie dworca autobusowego. W ub.roku samorząd kupił natomiast od kolei miejscowy dworzec kolejowy. Zgodnie zobecnymi zamierzeniami miasta obiekt w przyszłości ma być wyremontowany, a obokma powstać centrum przesiadkowe.
„