PKP PLK podsumowały kampanię `Szlaban na ryzyko` [FILM]
Tysiące ulotek, ponad 100 wydarzeń, 500 godzin edukacji,spoty filmowe oraz radiowe ? to część działań Polskich Linii Kolejowych wramach kampanii Bezpieczny przejazd ? ?Szlaban na ryzyko!?. Akcja, prowadzonajuż jedenasty rok, przypomina i promuje odpowiedzialne zachowanie naprzejazdach kolejowo-drogowych. Od 2010 r. zmniejszyła się liczba wypadków i kolizji naprzejazdach i przejściach kolejowych. W 2014 r. było o 14% mniej wypadków ikolizji na przejazdach niż rok wcześniej. Pierwsze półrocze 2015 to blisko 20%mniej wypadków i kolizji na przejazdach, niż w analogicznym okresie 2014.
– Podnoszenie poziomu bezpieczeństwa na polskiej koleinależy do priorytetów Polskich Linii Kolejowych. Kampania Bezpieczny przejazdto jeden z elementów programu poprawy bezpieczeństwa, który poza działaniami wobszarze technicznym, inwestycyjnym, pracowniczym i organizacyjnym, obejmujewłaśnie edukację kierowców oraz pieszych i przypomina o odpowiedzialnymzachowaniu na przejazdach i przejściach ? mówi Andrzej Pawłowski wiceprezesPLK.
150 000 ulotek, przypominających o zasadach bezpieczeństwana przejazdach kolejowo-drogowych, trafiło do kierowców i pieszych m.in.podczas wspólnych akcji PLK i Straży Ochrony Kolei oraz policji. Ponadto 300plakatów kampanijnych na stacjach i peronach dodatkowo zwraca uwagę nabezpieczne przekraczanie torów. To apel do tych, którzy z pociągu przesiądą siędo samochodów, na rowery lub motocykle. Materiały promujące bezpiecznezachowania kolportowane były także na 64 spotkaniach plenerowych np.: podczas DniTechniki Kolejowej w Sosnowcu, pokazu sprzętu ratownictwa technicznego wSkarżysku Kamiennej, festynu w Szczecinie, Targach TRAKO w Gdańsku. Tysiącekierowców usłyszało również spoty radiowe o bezpieczeństwie na przejazdach iwidziało film kampanii.
Z 500 godzin edukacji skorzystało ponad 30 tysięcy dzieci imłodzieży. Tym działaniom poświęcony był głównie październik. Wdziesięcioletniej historii kampanii to rekord ? zarówno pod względem liczbyprelekcji, jak i wyedukowanych młodych ludzi.
– Liczymy, że dzięki prelekcjom w szkołach i na przejazdach,najmłodsi odbiorcy nie tylko przygotowują się do bezpiecznego korzystania zprzejazdów np. przechodzenia, czy przejeżdżania na rowerze lecz również będązwracać uwagę na bezpieczeństwo dorosłym kierowcom, z którymi jeżdżą ?mówi Anna Smolińska, koordynatorkakampanii z Zakładu Linii Kolejowych w Warszawie.
Do najmłodszych odbiorców kampanii adresowane były równieżkonkursy rysunkowe angażujące także nauczycieli i rodziców.
Za kolizje na przejazdach w 98 procentach odpowiadają kierowcy.Brawura, pośpiech, skłonność do ryzyka, niekiedy alkohol. Oto główne przyczynytragicznych zdarzeń na kolei.
W kampanii ku przestrodze pokazano symulacje wypadkówsamochodu i pociągu – szczególnie mocny przekaz nt. konieczności przestrzeganiaprzepisów ruchu drogowego na skrzyżowaniu toru i drogi. Bezpośrednie przyczynytakich zdarzeń to ignorowanie sygnałów zakazujących wjazdu: czerwonego światła,zamykanych rogatek, znaku stop, czy też ograniczenia prędkości. Nieodpowiedzialnikierowcy taranują zamknięte rogatki lub omijają slalomem czekające samochody izamknięte półrogatki, pomijają nakaz zatrzymania przed torami lub nie zachowująszczególnej ostrożności w trudnych warunkach atmosferycznych.
BEZPIECZNY PRZEJAZD?w liczbach (I-XI.2015 r.)
150 000 ulotek dla kierowców i pieszych o zasadachbezpieczeństwa na przejazdach
699 (465 w ?Październik Miesiącem Edukacji? – PME) prelekcjiedukacyjnych
31 059 wyedukowanych dzieci w ramach prelekcji PME
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
300 plakatów kampanijnych na stacjach i peronach
7 konferencji prasowych dot. bezpieczeństwa na przejazdach
6 ogólnopolskich akcji edukacyjnych ?Szlaban na ryzyko!? naok. 400 przejazdach
64 imprezy plenerowe
40 emisji spotu kampanijnego w Polskim Radiu
3 symulacje na przejazdach kolejowo-drogowych
31 akcji prewencyjnych na przejazdach
2 konkursy rysunkowe
film ?Szlaban na ryzyko!? (znalazł się w zestawieniunajlepszych reklam tygodnia wg wirtualnemedia.pl)
„