Powietrze w Warszawie [FILM]
Warszawa od lat konsekwentnie podnosi standardy i wkładawiele pracy by być miastem czystym i ekologicznym.
Warszawa od lat konsekwentnie podnosi standardy i wkładawiele pracy by być miastem czystym i ekologicznym. Zakup niskoemisyjnego taborukomunikacji miejskiej to tylko jeden ze sposób na poprawę jakości powietrza wstolicy. Problemem pozostają pyły wytwarzane przez indywidualne źródła ciepła.
Modernizacja taboru komunikacji miejskiej jest jednym zesposobów na obniżenie ilości zanieczyszczeń powierza. W Warszawie największyudział w emisji do powietrza ma transport samochodowy, dlatego też poprzezzakup nowoczesnych autobusów, tramwajów i pociągów staramy się zadbać nie tylkoekonomię i komfort pasażerów, ale także o ekologię.
W ciągu ostatnich dziewięciu lat na stołeczne ulicewyjechało ponad 928 nowych autobusów, 247 tramwajów i 28 pociągów SzybkiejKolei Miejskiej. Nowoczesne, niskopodłogowe i ekologiczne pojazdy zastąpiłyprzestarzałe Ikarusy i tramwaje typu 13N popularnie zwane ?parówkami?.Zakupiono również 35 nowoczesnych pociągów Inspiro do obsługi metra.
Podwyższone stężenia zanieczyszczeń pyłowych notowane są wostatnich dniach nie tylko w Warszawie, ale w całym województwie mazowieckim.Przyczyną tego zjawiska jest rozpoczęcie sezonu grzewczego, a także niekorzystnewarunki meteorologiczne.
Rozpoczęcie sezonu grzewczego stało się przyczynązwiększonej emisji pyłów wytwarzanych przez indywidualne źródła ciepła ? przedewszystkim kotły opalane węglem. Dodatkowo sytuację pogarszają niekorzystnewarunki meteorologiczne, tj. słaby wiatr oraz brak opadów.
Wprawdzie w Warszawie tego typu źródeł emisji jeststosunkowo niewiele (ze względu na dobrze rozwiniętą sieć ciepłowniczą), alezanieczyszczenia napływające z obszarów otaczających miasto. Jak pokazują daneWojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie udział pyłów spozastolicy w stężeniu średniorocznym wynosi prawie 60%. Jest to wartość średniadla roku ? w sezonie grzewczym jest znacznie wyższa.
W Warszawie największy udział w emisji do powietrza matransport samochodowy. Charakterystycznym zanieczyszczeniem pochodzącym ztransportu jest dwutlenek azotu ? obecnie jego stężenie jest niskie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W przypadku przekroczenia poziomów szkodliwych substancji wpowietrzu, określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia2012 r. w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu (Dz. U. z 2012 r.poz. 1031), zgodnie z planami działań krótkoterminowych stanowiących częśćprogramów ochrony powietrza (uchwały Sejmiku Województwa Mazowickiego),ogłaszany jest alert. Decyzję o ogłoszeniu alertu, na podstawie informacjiprzekazanych przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska,podejmuje Mazowiecki Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego.
Należy podkreślić, że w przypadku pyłu zawieszonego PM2,5 wrozporządzeniu w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu określonojedynie poziom dopuszczalny uśredniony dla roku. W związku z tym, w przypadkuwystępowania krótkotrwałych okresów z podwyższonymi stężeniami tejsubstancji nie można mówić o przekroczeniachpoziomu dopuszczalnego.
Jednocześnie zwracamy uwagę, że na stronie WIOŚ zostałopublikowany materiał poświęcony aplikacjom prezentującym dane o jakościpowietrza. WIOŚ w Warszawie nie udostępnia wyników pomiarów większości z tychstron i aplikacji oraz nie posiada wiedzy co do sposobu, w jaki dane zwojewódzkiego systemu zbierania danych mogą do nich trafiać. Jedną z takichstron jest jest AQICN (http://aqicn.org). Tutaj można zapoznać się zkomunikatem WIOŚ w sprawie aplikacji i stron internetowych prezentującychjakość powietrza.
Poniżej również film z wypowiedzią Tomasza Klecha, głównegospecjalisty z Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska zrealizowanypodczas XII Forum Operatorów Systemów i Odbiorców Energii i Paliw, które odbyłosię w Warszawie 23 października br., poświęcony jakości powietrza w stolicy:
{https://www.youtube.com/watch?v=m6wSQKQ6HHU}