PKP PLK stracą dofinansowanie na modernizację trasy Warszawa ? Skierniewice?
Aby projekt modernizacji odcinka Warszawa ? Skierniewice, współfinansowanyze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko (POIiŚ), mógł uzyskać pełną refundację, w ramach przyznanegodofinansowania, istotne jest zakończenie realizacji zakresu rzeczowegoinwestycji objętej dofinansowaniem oraz opłacenie faktur w zakresie wydatkówpodlegających refundacji przed zakończeniem okresu kwalifikowalności wydatków wPOIiŚ tj. do dnia 31 grudnia 2015 roku ? poinformowała Iwona Wendel PodsekretarzStanu w MIR. Tymczasem prace nie zostały jeszcze zakończone i wiele wskazuje nato, że ich ukończenie do końca roku może być trudne. Co prawda zgodnie zpodpisanym w dniu 29 listopada 2013 roku aneksem do umowy termin zakończeniaprac na odcinku Warszawa Zachodnia – Skierniewice został określony na dzień 30listopada 2015 roku, to jednak stan zaawansowania prac na dzień dzisiejszypozwala z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że jego dotrzymanie będzietrudne. Opóźnienia w realizacji zadań modernizacji infrastruktury przez PKP PLKsą na porządku dziennym. Przypomnijmy, że pierwotnie zakładano, że przedmiotoweprace zostaną ukończone na koniec 2014 roku, co oznacza, że inwestycja ma jużroczne opóźnienie. Według informacji przekazanych przez MIR na trasie niezakończyły się jeszcze roboty, nie zabudowano chociażby ekranów akustycznych.Teren budowy w związku z tym nie jest przygotowany do końcowych odbiorów orazuzyskania ostatnich decyzji administracyjnych. Oczywiście opóźnienia te możnatłumaczyć zmianą partnera z Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury sp. z o.o. wupadłości układowej na Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno ? Torowe sp. zo.o., ale linia łódzka nie jest jedyną, gdzie pojawiły się problemy. Dość przywołaćtu remont trasy Reda ? Hel, na której do dziś PKP PLK nie są w stanie zbudowaćwiaty w stacji końcowej! Do tego tematu wrócimy w przyszłym tygodniu.
Co więcej na linii łódzkiej nie udało się także osiągnąćpożądanych rezultatów. Zgodnie z zapowiedziami już od grudnia br. najszybsze pociągiz Łodzi do Warszawy miały kursować poniżej 60 minut. Nie będą. Ciągłe remonty iutrudnienia skutecznie zniechęcają pasażerów do korzystania z usług kolei, zaśalternatywa w postaci autostrady łączącej obie wojewódzkie stolice promujetransport kołowy. Czy o to chodzi?
Pocieszający jest jedynie fakt, że opóźnienia nie wpłynęłyna wzrost kosztów realizacji inwestycji. Według informacji PKP PLK nadalwynoszą one 1,36 mld zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„