Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ekspansja Strefy Tempo 30 w Radomiu

infotrans
22.10.2015 21:16

MZDiK w Radomiu kontynuuje wprowadzanie strefy Tempo 30 wścisłym centrum Radomia. Jeszcze w tym roku następne zmiany w organizacji ruchuobejmą południową część Śródmieścia. MZDiK informuje o tym, co się zmieni iilustruje to mapkami, żeby kierowcy już teraz mogli przygotować się do nowychzasad ruchu. A to wszystko wyłącznie dla bezpieczeństwa!

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, strefa Tempo 30 jestwprowadzana etapami. Najpierw objęła ona drogi na obszarze ograniczonym ulicamiŻeromskiego, Malczewskiego, Kelles-Krauza i Niedziałkowskiego (lecz bez nich!).Po zakończeniu przebudowy ulicy Skłodowskiej-Curie do strefy został przyłączonyobszar pomiędzy Niedziałkowskiego, Kelles-Krauza, 25 Czerwca i parkiemKościuszki (wraz z pierwszą z tych dróg). Teraz przyszedł czas na zapowiadanewcześniej uspokojenie ruchu na obszarze między Żeromskiego, Słowackiego, 25Czerwca, Waryńskiego i Traugutta. Przetarg na wprowadzenie zaprojektowanychzmian już został ogłoszony. Realizację planujemy jeszcze w tym roku.

Na co kierowcy, rowerzyści i piesi powinni przygotować się wtej części Śródmieścia? Najwięcej zmian planuje się na ulicy Sienkiewicza.Przejście dla pieszych pomiędzy placem przed katedrą a parkiem Kościuszkizostanie wyniesione. Zbudowane zostanie z takiej samej kostki oraz w taki samsposób, jak dwa wyniesione przejścia na Kilińskiego. Dzięki temu rozwiązaniupiesi będą mogli tam komfortowo i bezpiecznie przechodzić na drugą stronęjezdni. Na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza i Piłsudskiego zacznie obowiązywaćłamane pierwszeństwo – będą je mieli skręcający z Sienkiewicza w lewo wPiłsudskiego oraz w kierunku przeciwnym (zgodnie z trasą autobusów linii 1 i15). Część Piłsudskiego między Sądem Okręgowym i placem Konstytucji 3 Majabędzie drogą podporządkowaną i uzyska status strefy zamieszkania. Oznacza to,że piesi będą mieli tam prawo do korzystania z całej szerokości jezdni ipierwszeństwo przed pojazdami – dokładnie tak samo, jak na przykład obecnie naulicy Prusa. Przy okazji urzędnicy chcą wprowadzić u zbiegu Sienkiewicza iPiłsudskiego nowe oznakowanie poziome, żeby ograniczyć powtarzające się przypadkiparkowania na skrzyżowaniu.

Sporo nowości planuje się w okolicach skrzyżowaniaSienkiewicza i Moniuszki. Przede wszystkim zmieniona zostanie lokalizacja obuprzystanków autobusowych. Przystanek wyznaczony obecnie koło Urzędu StanuCywilnego przeniesiony zostanie przed skrzyżowanie, w okolice kiosku. Podobnazmiana czeka drugi przystanek – dla autobusów jadących w stronę ulicy 25Czerwca. Teraz jest on niedaleko delikatesów, a po zmianach będzie przedskrzyżowaniem z Moniuszki, naprzeciwko budynku USC. Nie przewiduje się budowyzatok, bo autobusy będą zatrzymywały się bezpośrednio na pasach ruchu.

Przy Sienkiewicza, między Mickiewicza a aleją biskupaChrapka (obok parku Kościuszki), wyznaczone zostaną nowe miejsca parkingowe, atrochę dalej – pomiędzy tą alejką a wejściem do parku obok przystankuSienkiewicza / Katedra – część szerokiego chodnika przeznaczona zostanie nanowe przejazdy rowerowe. Dzięki nim cykliści nie tylko bez problemu przejadąmiędzy wlotami tych alejek, ale też wyjadą z parku prosto w ulicę Prusa.Ponadto w rejonie przystanku zbudowane zostaną z masy bitumicznej dwa progiwyspowe. Skłonią one kierowców do zachowania większej ostrożności. Takie sameprogi pojawią się na Mickiewicza obok parku Kościuszki – zastąpią obecne progizwalniające, przykręcane do asfaltu. Przejście dla pieszych na Mickiewicza, nawysokości placu za katedrą, też zostanie zbudowane z kostki i wyniesione.

Na wprowadzenie wszystkich zmian w ramach rozszerzeniastrefy Tempo 30 na południową cześć centrum Radomia przeznaczonych zostanie 300tysięcy złotych zarezerwowanych w budżecie miasta na usprawnienia w ruchupieszych i rowerów.

Strefy Tempo 30 są popularnym rozwiązaniem stosowanym już wwielu krajach Europy Zachodniej. Od kilku lat coraz częściej wprowadza się jerównież w centrach polskich miast – tam, gdzie są skoncentrowane instytucjeużyteczności publicznej, placówki kultury, sklepy czy szkoły i gdzieporuszających się pieszo jest bardzo dużo. Drogi objęte takimi uspokojonymistrefami są przyjazne dla niechronionych uczestników ruchu: pieszych, w tymniepełnosprawnych i dla rowerzystów. Dla jednośladów nawet nie trzeba na tychobszarach budować osobnej infrastruktury – z założenia w strefie Tempo 30rowerzyści mogą bezpiecznie i wygodnie się poruszać. Natomiast podwyższonetarcze skrzyżowań, wyniesienia, progi czy wyznaczane naprzemiennie miejscaparkingowe – raz po jednej, raz po drugiej stronie jezdni – zmuszają kierowcówdo zachowania ostrożności i wolniejszej jazdy. Co istotne, rozwiązania te niestanowią dla ruchu kołowego przeszkód, ale pod jednym istotnym warunkiem -zachowywania właściwej prędkości wszystkich pojazdów!

W pierwszych dniach po wprowadzeniu poprzednich zmian wŚródmieściu niektórzy jadący tamtędy kierowcy bywali zdezorientowani, ale wbrewobawom niektórych osób czy nieustannym narzekaniom internetowych malkontentówod tamtej pory na żadnym z tych skrzyżowań nie doszło do wypadku. A to jestchyba najlepsze potwierdzenie, że strefa Tempo 30 ma bardzo istotny wpływ napoprawę bezpieczeństwa ruchu. Innym przykładem może być statystyka dla ulicyKilińskiego. Od 1 stycznia 2010 roku do 14 kwietnia 2014 roku (czyli do dniawprowadzenia strefy Tempo 30) doszło na niej do 61 zdarzeń drogowych (w tymgłównie zderzeń pojazdów i potrąceń pieszych) – rannych zostało siedmiuprzechodniów. Od 15 kwietnia 2014 roku (czyli od wprowadzenia strefy Tempo 30)do 2 września 2015 roku na ulicy Kilińskiego doszło jedynie do pięciu zdarzeń.Nie było żadnych rannych!

Pojawiły się też zarzuty pod adresem urzędników, że wbrewwcześniejszym zapowiedziom nie wprowadzają tak zwanej strefy Tempo 70 nadrogach w Radomiu, na których taka prędkość nie stwarzałaby zagrożenia – atylko ograniczają prędkość w Śródmieściu. To oczywiście nieprawda, gdyż dopuszczalnaszybkość jazdy do 70 km/h obowiązuje między innymi na odcinkach ulicŻółkiewskiego, Czarnieckiego, Mieszka I, NSZZ Solidarność albo obwodnicypołudniowej. W tego typu miejscach jest to bowiem bezpieczne ze względu naniewielką liczbę skrzyżowań i dość mały ruch pieszych. Wystarczy nie jeździć napamięć, tylko patrzeć na znaki, żeby wiedzieć, gdzie można jeździć 30, 50, agdzie 70 km/h!