Gdzie polecimy z Szyman?
Od stycznia z lotniska w Szymanach na Mazurach będąuruchomione połączenia samolotowe do Monachium, Berlina i Krakowa. W kolejnychmiesiącach mają ruszyć loty do Londynu, Oslo i Dublina.
O tym, jakie loty będą możliwe z Szyman, poinformowała wponiedziałek na konferencji prasowej zorganizowanej na lotnisku w Szymanachwicemarszałek regionu Wioletta Śląska-Zyśk. Przyznała ona, że loty z Szyman doKrakowa, Monachium i Berlina będą uruchomione w pierwszej kolejności, tj. wpołowie stycznia. Do każdego z miast mają być wykonywane trzy loty tygodniowo,np. do Monachium samoloty mają odlatywać we wtorki, czwartki i niedziele.
– Monachium to duże lotnisko przesiadkowe, dzięki temupołączeniu będzie można dolecieć z Szyman przez to miasto np. do USA, czy Australii? mówiła Śląska-Zyśk.
Połączenia Szyman z Oslo, Londynem, Dublinem iniesprecyzowanym jeszcze lotniskiem w Zagłębiu Ruhry mają być uruchomione niecopóźniej, prawdopodobnie w połowie przyszłego roku.
Śląska-Zysk nie podała, jacy przewoźnicy będą wykonywali tepołączenia. Przyznała, że umowy z nimi są prowadzone, a będą sfinalizowane, gdylotnisko w Szymanach przejdzie proces certyfikacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego.Proces ten trwa, władze regionu spodziewają się, że będzie on ukończony wpołowie grudnia.
Według informacji przekazanych na konferencji w Szymanachrocznie z połączeń lotniczych skorzysta 700 tys. mieszkańców woj.warmińsko-mazurskiego. Teraz korzystają oni z lotnisk w Gdańsku, Modlinie iWarszawie. Śląska-Zysk podała, że 70 proc. tych ludzi deklaruje, że możezrezygnować z tych lotnisk i korzystać z lotniska pod Szczytnem.
Lotnisko w Szymanach oprócz lotów rejsowych ma takżeobsługiwać połączenia czarterowe. W tym celu został powołany regionalnyoperator turystyczny, który będzie sprzedawał w całej Europie wycieczki naWarmię i Mazury. Zapowiedziano, że będą to m.in. wycieczki tygodniowe, wypady3-dniowe, w tym także medyczne (chodzi m.in. o medycynę estetyczną, czy SPA).Do udziału w sprzedawaniu pobytów na Mazurach przystąpiło już blisko 40 hoteli,w tym te w najwyższym standardzie (m.in. w Sile pod Olsztynem, na WzgórzachDylewskich, czy w Mikołajkach).
W poniedziałek operator turystyczny, który będzie sprzedawałw biurach podróży wycieczki na Mazury podpisał także umowę z firmą przewozową,która dysponuje flotą ponad 1,5 tys. autokarów. Firma przewozowa zobowiązałasię, że będzie dowozić gości z lotniska w Szymanach do wybranych hoteli wczasie nieprzekraczającym dwóch godzin podróży.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sceptycyzm wobec zainteresowania spędzaniem wakacji na Mazurachwyraził na poniedziałkowym spotkaniu właściciel kilku luksusowych hoteli wregionie Andrzej Dowgiałło. W jego ocenie region jest zbyt mało wypromowany wEuropie i świecie, by masowo pojawiali się tu turyści, nie ma teżwystarczających pieniędzy na szeroko zakrojoną promocję. Zdaniem Dowgiałły wregionie brakuje też produktów turystycznych.
– Nie ma też odpowiedniej infrastruktury. Wystarczyprzywołać ścieżki rowerowe, które nie są połączone w jedną spójną całość ?mówił Dowgiałło.
Marszałek regionu Gustaw Marek Brzezin odnosząc się do tychzarzutów powiedział PAP, że ?w porównaniu z tym, co było w regionie i tak mamyogromny przełom?. Nie wszystko damy radę zrobić na raz, będziemy szli małymikrokami, ale do przodu ? powiedział PAP Brzezin.
Regionalny port Olsztyn-Mazury powstaje w miejscu dawnegolotniska wojskowego. Inwestycja musi być rozliczona w 2015 r., by nie przepadłaunijna dotacja. Koszt szacowany jest na 205 mln zł. Unijne dofinansowanie mawynieść 76 proc.
Lotnisko w Szymanach od 1996 r. na mocy decyzji ministraobrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Od tej porylotnisko nie prowadzi regularnych połączeń.
„