Bydgoszcz pożegnała autobusy Volvo
W ubiegłą sobotę (10.10.2015 r.) Bydgoszcz pożegnałaoficjalnie autobusy Volvo, które przez 18 lat służyły mieszkańcom.Impreza cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, na zajezdnię przybyło ok.250 gości. Po zwiedzaniu zajezdni autobusowej MZK pięć autobusów Volvo wykonałookazjonalny, pożegnalny” przejazd po mieście. Odwiedzono m.in.Błonie, Zachem, Łęgnowo, Łoskoń i Myślęcinek.
Początek lat 90. XX wieku był dla bydgoskiego MZK czasemniezwykle trudnym. Likwidacja linii tramwajowej do dworca głównego w 1990 r.spowodowała wzrost obciążenia taboru autobusowego, który był w coraz gorszymstanie technicznym. W roku 1990 bydgoski przewoźnik osiągnął największą whistorii liczbę eksploatowanych autobusów ? aż 316 sztuk. Całość taborustanowiły wówczas Jelcze PR110 i M11 oraz Ikarusy 260 i 280. W latach 1991-1992do Bydgoszczy trafiło łącznie 40 pojazdów (18 nowych Ikarusów oraz 22 używaneMercedesy i Many), jednak było to zdecydowanie zbyt mało aby pokryć nawetbieżące potrzeby związane z kasacją najstarszych wozów.
Kolejne niewielkie dostawy pojazdów miały miejsce w latach1994-1995. Wówczas do MZK Bydgoszcz trafiły łącznie 32 Ikarusy 280 zautomatyczną skrzynią biegów oraz pierwszy autobus przystosowany do przewozuosób niepełnosprawnych – niskowejściowy Jelcz M121MB. Wobec starzejącego siętaboru były to jednak ledwie krople w morzu potrzeb. W związku z kasacjąnajstarszych pojazdów, liczba autobusów w przedsiębiorstwie spadła z 316 w roku1990 do 239 w roku 1996. Z tych 239 zaledwie 8 wozów posiadało obniżonąpodłogę. Oprócz jedynego Jelcza M121MB, w roku 1996 zakupiono bowiem siedemprzegubowych Jelczy M181MB. Niemal połowa taboru obsługującego Bydgoszcz miałajuż ponad 10 lat. Najstarsze autobusy kursujące wówczas po ulicach Bydgoszczywyprodukowane zostały w 1976 roku. Konieczna była kompleksowa odnowa parkutaborowego.
W marcu 1996 roku Witold Dębicki, ówczesny dyrektorMiejskich Zakładów Komunikacyjnych, przedstawił trzy warianty odbudowy taborumiejskiego przewoźnika. Jesienią Rada Miasta wyraziła zgodę na zakup w latach1997-1998 łącznie stu pojazdów. W ten sposób w marcu 1997 roku ogłoszony zostałprzetarg na dostawę 58 nowych autobusów. Po odrzuceniu niektórych ofert doostatecznej walki stanęły cztery firmy: Volvo, Zasada Group (Mercedes), Ikarusoraz MAN. Odrzucono z kolei aplikacje Jelcza, Neoplana i Scanii. Wybranazostała oferta szwedzkiego Volvo, który zadeklarował dostarczyć do końca roku58 pojazdów: 35 niskopodłogowych zwykłych i 22 przegubowce (w tym 8 z niskąpodłogą). Kontrakt podpisany został 10 lipca 1997 roku.
Pierwsze cztery nowe autobusy zjawiły się w Bydgoszczy 15września 1997 roku. Wyjechały na linie 54, 59, 72 i 79. Wydarzenie to byłoszeroko komentowane w bydgoskiej prasie. Następne cztery pojazdy w zajezdniprzy ul. Inowrocławskiej pojawiły się pod koniec miesiąca, a swą pracęrozpoczęły na liniach 57, 58, 79 i 69. Na początku października w obecnościprezydenta Bydgoszczy Henryka Sapalskiego, dokonano uroczystego otwarcia stacjiobsługi autobusów Volvo Bus Poland przy ul. Szajnochy. Modernizację iwyposażenie hali obejmował kontrakt zawarty ze szwedzką firmą. Łącznie w 1997roku do Bydgoszczy dostarczono 31 autobusów typu B10BLE (nr 701-731 ? krótkieniskowejściowe) oraz 9 sztuk B10MA (nr 459-467, przegubowe, wysokopodłogowe).Dostawa 40 pojazdów pozwoliła na sprzedaż 13 Jelczy M11, 19 Ikarusów 260, 28Ikarusów 280 oraz wszystkich używanych Manów i Mercedesów.
Ostatnie wozy z tego zamówienia do Bydgoszczy dotarły naprzełomie stycznia i lutego 1998 roku. Wśród nich było 8 niskopodłogowych,przegubowych B10LA, 6 wysokopodłogowych B10MA oraz 4 niskowejściowe krótkieB10BLE. Opóźnienie spowodowane było powodzią tysiąclecia, która przyniosła wwojewództwie wrocławskim spore straty.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Już pod koniec wakacji 1998 roku ogłoszony został kolejnyprzetarg na zakup nowych autobusów. Zwyciężyła po raz kolejny firma Volvo,zobowiązując się do dostarczenia do końca roku siedmiu autobusów zwykłych orazsiedmiu przegubowych. W listopadzie do Bydgoszczy dotarło pięć pojazdów VolvoB10L, natomiast w grudniu pięć przegubowych, niskowejściowych B10LA. Ostatniecztery wozy nad Brdą zjawiły się na początku 1999 roku, były to dwa B10LA orazdwa B10L. Autobusy z dostawy 1998-1999 jako pierwsze w Bydgoszczy otrzymałygłosowy system informacji pasażerskiej i wewnętrzny wyświetlacz, co byłoszeroko komentowaną w lokalnej prasie nowinką techniczną.
Ostatnie czynne autobusy tej marki zostaną wycofane z ruchudo końca 2015 r.
„