Biletowy raport ZTM Poznań
Pod względem wartości sprzedaży biletów Zarządu TransportuMiejskiego sierpień 2015 był najlepszy od trzech lat. Wpływ na ten wynik miałabardzo dobra sprzedaż biletów długookresowych. Pod względem wartości kliencikupili ich za kwotę o około 635 tys. zł większą, niż w analogicznym miesiącu2014 r.
W sierpniu 2015 roku klienci Zarządu Transportu Miejskiego wPoznaniu kupili bilety o łącznej wartości 14,1 mln zł. Wynik ten jest wyższy oprawie 8 proc. od osiągniętego w sierpniu 2014 r. Jednocześnie wartość sprzedażyw pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku przekroczyła 120 mln zł i jestminimalnie niższa, niż w analogicznym okresie 2014r. (o 1,86 proc.).
Największy udział w wartości sprzedaży biletów w sierpniustanowiły bilety o długim okresie obowiązywania (od 14 dni wzwyż). W tymsegmencie odnotowano jednocześnie wzrost zarówno liczby, jak i wartościsprzedanych biletów (odpowiednio + 13,26 proc. oraz + 9,19 proc.). Przełożyłosię to na wzrost sprzedaży o około 635 tys. zł w stosunku do sierpnia 2014 r.
Analizując popularność biletów długookresowych warto takżepodkreślić pozytywny trend obserwowany w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku.Pod względem wartości sprzedaży sieciówek”, biletów trasowanych czysemestralnych sprzedało się o 4,4 proc. więcej, niż podczas ośmiu pierwszychmiesięcy 2014 r.
Największy udział w wyniku sprzedażowym za sierpień 2015 r.miały bilety o okresie obowiązywania od 14 do 30 dni, w ramach których sprzedażwyniosła ok. 5,4 mln zł, co stanowi wzrost o 5,90 proc. Niesłabnącymzainteresowaniem pasażerów cieszą się także inne bilety długookresowe, wszczególności w grupach 31-90 oraz 121-150 dni (wzrost odpowiednio o 18 i 33proc. w stosunku do sierpnia 2014).
Wciąż bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się biletysemestralne – kierowane głównie do uczniów i studentów. W sierpniu 2014 r.młodzi pasażerowie kupili takich biletów 3249 sztuk (120- i 150-dniowych),natomiast tegoroczny sierpień ZTM zamknął wynikiem 4339 sprzedanych biletówsemestralnych, co oznacza wzrost aż o 33 proc.
Pozytywny trend wynika – jak uważają specjaliści z ZTM – zelastycznej taryfy, którą umożliwił system PEKA oraz z faktu, że część klientówjuż pod koniec sierpnia zdecydowała się na zakup biletów długookresowych (w tymkorzystnych semestralnych oraz szkolnych) w związku z kończącymi się wakacjami.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dobrze przedstawiają się także wyniki odnośnie biletówkrótkookresowych. W tym segmencie sprzedaży nastąpił wzrost o prawie 21 proc.(sierpień 2015 r. do sierpnia 2014 r.). Biorąc pod uwagę liczbę sprzedanychbiletów krótkookresowych (24-, 48- i 72-godzinnych) był to najlepszy sierpieńod 3 lat. Zdecydowanie największym powodzeniem cieszył się bilet 24-godzinny,który w sierpniu 2015r. stanowił ok. 81 proc. całości sprzedaży biletówkrótkookresowych.
Wciąż dużym powodzeniem cieszy się tPortmomentka na karciePEKA. Wartość doładowań była o 115 proc. wyższa niż w sierpniu 2014 r. (2,8 mlnzł do 1,3 mln zł), a łącznie od początku tego roku pasażerowie doładowali tPortmonetkękwotą 22,6 mln zł.
Biorąc pod uwagę powodzenie taryfy przystankowej trudno siędziwić z wciąż utrzymującego się trendu spadkowego w dystrybucji jednorazowychbiletów czasowych. Sprzedaż w tej grupie wyniosła ok. 3 mln zł, co w stosunkudo 4,2 mln zł osiągniętych w sierpniu 2014 r. oznacza spadek o ok. 30 proc.Jednocześnie jednak zmiany te rekompensowane są w całości przez wpływy zdoładowań tPortmonetki na karcie PEKA, które były wyższe aż o ponad 1,5 mln zł.
„