Biletowy raport ZTM Poznań

infotrans
07.10.2015 20:40

Pod względem wartości sprzedaży biletów Zarządu TransportuMiejskiego sierpień 2015 był najlepszy od trzech lat. Wpływ na ten wynik miałabardzo dobra sprzedaż biletów długookresowych. Pod względem wartości kliencikupili ich za kwotę o około 635 tys. zł większą, niż w analogicznym miesiącu2014 r.

W sierpniu 2015 roku klienci Zarządu Transportu Miejskiego wPoznaniu kupili bilety o łącznej wartości 14,1 mln zł. Wynik ten jest wyższy oprawie 8 proc. od osiągniętego w sierpniu 2014 r. Jednocześnie wartość sprzedażyw pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku przekroczyła 120 mln zł i jestminimalnie niższa, niż w analogicznym okresie 2014r. (o 1,86 proc.).

Największy udział w wartości sprzedaży biletów w sierpniustanowiły bilety o długim okresie obowiązywania (od 14 dni wzwyż). W tymsegmencie odnotowano jednocześnie wzrost zarówno liczby, jak i wartościsprzedanych biletów (odpowiednio + 13,26 proc. oraz + 9,19 proc.). Przełożyłosię to na wzrost sprzedaży o około 635 tys. zł w stosunku do sierpnia 2014 r.

Analizując popularność biletów długookresowych warto takżepodkreślić pozytywny trend obserwowany w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku.Pod względem wartości sprzedaży sieciówek”, biletów trasowanych czysemestralnych sprzedało się o 4,4 proc. więcej, niż podczas ośmiu pierwszychmiesięcy 2014 r.

Największy udział w wyniku sprzedażowym za sierpień 2015 r.miały bilety o okresie obowiązywania od 14 do 30 dni, w ramach których sprzedażwyniosła ok. 5,4 mln zł, co stanowi wzrost o 5,90 proc. Niesłabnącymzainteresowaniem pasażerów cieszą się także inne bilety długookresowe, wszczególności w grupach 31-90 oraz 121-150 dni (wzrost odpowiednio o 18 i 33proc. w stosunku do sierpnia 2014).

Wciąż bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się biletysemestralne – kierowane głównie do uczniów i studentów. W sierpniu 2014 r.młodzi pasażerowie kupili takich biletów 3249 sztuk (120- i 150-dniowych),natomiast tegoroczny sierpień ZTM zamknął wynikiem 4339 sprzedanych biletówsemestralnych, co oznacza wzrost aż o 33 proc.

Pozytywny trend wynika – jak uważają specjaliści z ZTM – zelastycznej taryfy, którą umożliwił system PEKA oraz z faktu, że część klientówjuż pod koniec sierpnia zdecydowała się na zakup biletów długookresowych (w tymkorzystnych semestralnych oraz szkolnych) w związku z kończącymi się wakacjami.

Dobrze przedstawiają się także wyniki odnośnie biletówkrótkookresowych. W tym segmencie sprzedaży nastąpił wzrost o prawie 21 proc.(sierpień 2015 r. do sierpnia 2014 r.). Biorąc pod uwagę liczbę sprzedanychbiletów krótkookresowych (24-, 48- i 72-godzinnych) był to najlepszy sierpieńod 3 lat. Zdecydowanie największym powodzeniem cieszył się bilet 24-godzinny,który w sierpniu 2015r. stanowił ok. 81 proc. całości sprzedaży biletówkrótkookresowych.

Wciąż dużym powodzeniem cieszy się tPortmomentka na karciePEKA. Wartość doładowań była o 115 proc. wyższa niż w sierpniu 2014 r. (2,8 mlnzł do 1,3 mln zł), a łącznie od początku tego roku pasażerowie doładowali tPortmonetkękwotą 22,6 mln zł.

Biorąc pod uwagę powodzenie taryfy przystankowej trudno siędziwić z wciąż utrzymującego się trendu spadkowego w dystrybucji jednorazowychbiletów czasowych. Sprzedaż w tej grupie wyniosła ok. 3 mln zł, co w stosunkudo 4,2 mln zł osiągniętych w sierpniu 2014 r. oznacza spadek o ok. 30 proc.Jednocześnie jednak zmiany te rekompensowane są w całości przez wpływy zdoładowań tPortmonetki na karcie PEKA, które były wyższe aż o ponad 1,5 mln zł.