Pasażer będzie miał wybór
Prawie dwa lata temu Tomasz Zaboklicki, Prezes bydgoskiejPESY powiedział nam: Gdyby na trasę Warszawa ? Gdańsk wysłać Elfa i Pendolinoto pociąg PESY pokonałby ją szybciej. Zarówno Elf, jak i Pendolino mogłyby natej trasie pojechać z prędkością 160 km/h. Liczy się przyspieszenie. Terazgrono jednostek, które trasę tę mogłyby pokonać w porównywalnym czasie powiększyłosię. I to o składy nie regionalne a dalekobieżne. Zarzut owej regionalnościElfa był właśnie najmocniejszym argumentem zwolenników Pendolino.
Sukces Pendolino
Minęły dwa lata, Pendolino wożą pasażerów, PKP Intercitytwierdzi, że jest sukces. Jest. Pasażerowie wrócili do kolei. Tylko w kwestiiszybszego Elfa od Pendolino niewiele się zmieniło. Zapytaliśmy ponownie PrezesaTomasza Zaboklickiego co o tym sądzi. Nic się nie zmieniło ? mówi szef PESY. Natrasie z Warszawy do Gdańska zarówno Elf, jak i Pendolino mogą jeździć 160km/h. A to oznacza, że Elf tę trasę pokonałby szybciej ? mówi Zaboklicki. Cowięcej szef PESY już wielokrotnie podkreślał, że produkowany w Bydgoszczy Dartmógłby, i to w wersji dla PKP Intercity, jeździć 200 km/h. Technicznie istniejebowiem możliwość zwiększenia prędkości tych jednostek, o czym na łamachInfoRail, przekonywali przedstawiciele PESY.
Zakaz wyprzedzania
A zatem generalnie coś się zmieniło? Kolej, także w Polsceposzła do przodu. Od grudnia br. do eksploatacji wejdą nowe jednostkidostarczone przez PESĘ, to wspomniane już Darty oraz przez konsorcjum Stadler&Newag ? to Flirty3. Do tematu szybszego Elfa wracamy zatem nie bez powodu.Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail na targi kolejowe TRAKO mieliśmyokazję pojechać jednym z Flirtów3 dla PKP Intercity. Trasy Warszawa ? Gdańsknie pokonał on w czasie porównywalnym, a może i lepszym niż Pendolino tylkodlatego, że został skutecznie powstrzymany. Nie szukajmy w tym miejscu żadnychpodtekstów. Komentarze jednak mechaników prowadzących jednostkę, które niech pozostanątajemnicą tych, którzy Flirtem3 do Gdańska podróżowali, swoje wyjaśniają? Bo poco był np. zakaz wyprzedzania na całej trasie pociągów regionalnych?
Strzał w „10”
Nie sposób jednak nie stwierdzić, że zakup 40 składów (Dartówi Flirtów3) był strzałem w dziesiątkę. Bo był. Podróż z Warszawy do Gdańska, awcześniej z Warszawy do Nasielska i z powrotem, utwierdza nas w przekonaniu, żew polskiej fabryce mogą powstać jednostki komfortowe i przyjazne pasażerom.Komfortem zbliżone do tego, co oferują Pendolino, o czym otwarcie mówił wostatni weekend w Lublinie Prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz. Taki jestwłaśnie Flirt3. Na ocenę Dartów przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać, najazdach testowych skład prezentował się jednak dobrze, a komfort podróży wydajesię być porównywalny do tego, co proponuje Flirt3. Obie jednostki mogą kursowaćz prędkością do 160 km/h, przy czym PESA, jak wspomnieliśmy deklaruje gotowośćpodniesienia prędkości do 200 km/h. PKP Intercity zamówiły pociągi wolniejsze ito po stronie przewoźnika jest ruch, który może doprowadzić do ichprzyśpieszenia. Co więcej wychodzi na to, że zarówno Dart, jak i Flirt3 zWarszawy do Gdańska pojechałby w dokładnie takim samym czasie co Pendolino. Niepojedzie jednak, bo nie będzie obsługiwać tej relacji. Składy pojadą jednak doOlsztyna, częściowo zatem po linii E65.
O ile Pendolino, jak twierdzą niektórzy, zrewolucjonizowałorynek przewozów pasażerskich, o tyle Darty i Flirty3 mogą skutecznie tęrewolucję podtrzymywać. Oby tylko nie okazało się, że przyćmią Pendolino. Wpewnym momencie dojdzie bowiem do starcia EIP z IC. Oczywiście przewagąPendolino będzie czas przejazdu. Jak wiadomo jednostki te obsługują połączeniaWarszawa ? Gdańsk, Warszawa ? Kraków, Warszawa ? Katowice oraz Warszawa ?Wrocław. Ale. Od grudnia 2015 roku na trasę Warszawa ? Kraków, tyle, że przezKielce wyjadą Flirty3. Co wybiorą pasażerowie? Czy droższe Pendolino czy tańszepołączenie klasy ekonomicznej, obsługiwane taborem oferującym porównywalnystandard podróży, ale jednak z gorszym czasem przejazdu?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podobnie wyglądać będzie sytuacja na trasie Warszawa ?Wrocław. Darty połączą obie wojewódzkie stolice, ale jadąc nie trasąnajszybszą, a przez Łódź. Jednostki wyprodukowane przez PESĘ mają obsługiwaćrównież trasę z Warszawy do Katowic, ale jadąc nie CMK a przez Częstochowę. Cowybiorą pasażerowie?
A jednak konkurencja?
Patrząc na trasy przejazdu i Dartów i Flirtów 3 nie sposóbnie zauważyć też, że na większości z nich jest też konkurent autobusowy. ToPolskiBus.com. I choć Prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz twierdzi, że tożadna konkurencja, to jednak wątek ten powraca. Ostatnio pojawił się naprezentacji Darta w Lublinie. Wygląda na to, że PKP Intercity jednak zerkają nato co robi ? konkurencja.
A co na to konkurencja? Do tematu będziemy wracać.
„