Prowadzący MPK Łódź ratują życie
MPK-Łódź zatrudnia ponad 3.000 pracowników. Ich zdecydowanawiększość to prowadzący ? kierowcy autobusów (blisko 1050) oraz motorniczowie(około 700), a także pracownicy wykonujący swoje zadania na ulicach miasta.Będąc wśród jego mieszkańców ? pasażerów korzystających z komunikacjimiejskiej, ale nie tylko ? okazują się niezwykle pomocni w wielu sytuacjachzagrażających życiu i zdrowiu mieszkańców Łodzi. Nie ma takiego tygodnia wciągu roku, aby pracownicy MPK-Łódź nie udzielali komuś pierwszej pomocy ? i tonie tylko w pojazdach komunikacji miejskiej, chociaż tam zdarza się tonajczęściej.
Jako firma MPK jest bardzo dumne z posiadania takichpracowników. Z tego, że wykazują gotowość do udzielania pomocy ? ale również ztego, że dzięki nabytej wiedzy i umiejętnościom niejednokrotnie udaje im sięuratować czyjeś życie.
Mając świadomość tego, że pracownicy mogą być potrzebnipasażerom oraz pozostałym osobom wśród których wykonują swoją pracę, przewoźnikstara się stale umożliwiać im zdobywanie wiedzy i umiejętności a następniepowtarzanie i ćwiczenie tego, co może pomóc im w ratowaniu czyjegoś życia.
Szkolenia z udzielania pierwszej pomocy odbywają się włódzkim MPK regularnie:
– stanowią element podstawowego szkolenia BHP, któreokresowo muszą przechodzić wszyscy pracownicy. Obserwując ilość zdarzeń zudziałem naszych pracowników postanowiliśmy ten moduł rozszerzyć – od sierpniabr. na każdym okresowym szkoleniu BHP jest ok. 2 – godzinny moduł z udzielaniapierwszej pomocy, prowadzony przez naszych pracowników posiadających certyfikatInstruktora,
– szkolenie z pierwszej pomocy przechodzą również wszyscykursanci kursu motorniczych (w tym roku ponad 100 nowych motorniczych) akierowcy autobusów szkoleni są również w ramach kursu na prawo jazdy kat. D,
– co roku organizowane są dodatkowe szkolenia, w którychmogą brać udział wszyscy pracownicy. Tylko w ubiegłym roku w szkoleniachzorganizowanych przy wsparciu PZU wzięło udział ponad 700 pracowników. Dodatkowowłączając się w akcję ?Przygotuj się na wstrząs? dotyczącą anafilaksjiprzeszkolonych zostało ponad 100 kolejnych osób.
Plany na kolejny rok
W przyszłym tygodniu rozpoczyna się kolejna edycja szkoleńrealizowanych w ramach akcji ?Przygotuj się na wstrząs?, w wyniku czegokilkuset kolejnych pracowników MPK-Łódź będzie miało okazję przeszkolenia zzakresu udzielania pierwszej pomocy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowością, która zacznie funkcjonować w 2016 roku, będą systematycznieorganizowane (raz w miesiącu) ośmiogodzinne szkolenia z pierwszej pomocyprzeznaczone dla wszystkich chętnych pracowników. Każdy zainteresowanyzdobyciem nowych umiejętności bądź odświeżeniem wiedzy i umiejętności będziemógł w nich uczestniczyć.
W 2016 roku planowane jest również zorganizowanie w firmiepo raz pierwszy w historii konkursu na najlepszego ratownika. Udział w nim będąmogli wziąć wszyscy pracownicy.
Po co to wszystko?
Celem szkoleń, poza przekazaniem wiedzy i nabyciemumiejętności, jest wypracowanie postawy gotowości do reagowania i działania,obniżenie lęku przed udzielaniem pomocy, wzmacnianie pewności – bo to od tych czynników przede wszystkim zależy czyktoś zastosuje wiedzę i wykorzysta umiejętności w praktyce.
Nie tylko pracownicy
MPK-Łódź stara się propagować pierwszą pomoc nie tylko wśródpracowników, ale również wśród pasażerów. W tym celu, we współpracy ze SzkołąRatownictwa Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przygotowywane są krótkieprezentacje przypominające podstawy udzielania pierwszej pomocy, które odprzyszłego tygodnia będzie można zobaczyć na ekranach wewnątrz tramwajów iautobusów. Ale to nie wszystko.
W ostatni weekend czerwca ubiegłego roku, wspólnie z licznymgronem partnerów, zorganizowano po raz pierwszy Piknik Rodzinny ?Bądźmy RazemBezpieczni?, poświęcony tematowi bezpieczeństwa. MPK planuje nie tylkokontynuować tę inicjatywę, ale jeszcze bardziej ją rozbudowywać.
„