Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co z drugim torem na linii 202?

inforail
18.08.2015 09:28

W Dokumencie Implementacyjnym do Strategii RozwojuTransportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 r.), przyjętym 24 września 2014r. uchwałą Rady Ministrów, zamieszczono listę inwestycji kolejowych planowanychdo realizacji w perspektywie finansowej 2014 ? 2020 ? poinformował SławomirŻałobka, wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego. Wybór projektów doww. dokumentu został przeprowadzony na podstawie analizy wielokryterialnej,według której nastąpiła hierarchizacja zadań planowanych do realizacji wkolejnych latach. Na podstawie przeprowadzonych przez PKP PLK S.A. analiz,wytypowano najważniejsze przedsięwzięcia na liniach charakteryzujących sięnajgorszym stanem technicznym oraz brakiem przepustowości.

Na odcinku lk 202 Gdynia Chylonia ? Słupsk prowadzony jestduży pasażerski ruch regionalny oraz ruch dalekobieżny, a w miesiącach letnichrównież ruch sezonowy. Jak się okazuje wykorzystanie przepustowości odcinka wsezonie letnim osiąga poziom graniczny i wymaga wprowadzania zmian w rozkładziejazdy, które są niekorzystne dla pasażerów regularnie odbywających podróżezwiązane m.in. z pracą i nauką. Sytuacja taka powoduje także praktyczny brakmożliwości prowadzenia ruchu towarowego.

Odcinek Słupsk ? Stargard Szczeciński cechuje się relatywniemniejszym natężeniem ruchu niż pozostały odcinek linii 202 i pozostaje w dobrymstanie technicznym. Prędkość maksymalna obecnie kursujących pociągów jestutrzymywana na poziomie 100-120 km/h.

Mając na uwadze parametry poszczególnych odcinków orazobecne i prognozowane natężenie ruchu, w projekcie Krajowego ProgramuKolejowego 2014-2023 będącym obecnie przedmiotem konsultacji społecznych ześrodków dostępnych w ramach PO IiŚ 2014-2020, PKP PLK S.A. planuje modernizacjęlinii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia ? Słupsk.

Obecnie w ramach projektu pn. ?Dokumentacja przedprojektowadla modernizacji linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia ? Słupsk?dofinansowanego z PO IiŚ 2007-2013, trwa opracowywanie dokumentacjiprzedprojektowej dla ww. przedsięwzięcia. W ramach prowadzonych pracanalizowane są różne warianty inwestycyjne definiujące odmienne możliwościpoprawy warunków eksploatacyjnych na przedmiotowej linii kolejowej. Jednym zkilku wariantów poddawanych ocenie jest rozwiązanie uwzględniające budowędrugiego toru na całym analizowanym odcinku oraz w każdym z wariantów ?dostosowanie istniejącej infrastruktury do obecnie obowiązujących przepisów.

Jak informuje Sławomir Żałobka budowa drugiego toruszlakowego nie jest jedynym rozwiązaniem umożliwiającym zwiększenieprzepustowości linii kolejowej i usprawnienie ruchu kolejowego. Wśród możliwychdo zastosowania rozwiązań jest budowa tzw. ?długiej mijanki?, czyli rozwiązaniastosowanego w wielu krajach europejskich. Polega ona na budowie drugiego toruna wybranym odcinku, umożliwiając dynamiczne mijanie się pociągów w przeciwnychkierunkach, tj. w trakcie jazdy, a nie jak obecnie w trakcie postoju. Analizompodlega wariant takiej mijanki na odcinku linii kolejowej nr 202 Potęgowo ?Damnica. Jej projektowana długość wynosi 15 km, co stanowi około 30% długościcałego odcinka Lębork ? Słupsk. Zasadniczą zaletą takiego rozwiązania jestuzyskanie, przy relatywnie niższych nakładach inwestycyjnych, podobnych efektówjak dla linii dwutorowej.

Wykonywane analizy każdego z proponowanych wariantów sąszczegółowo sprawdzane i weryfikowane przez PKP PLK S.A. Decyzja odnośniewyboru wariantu inwestycyjnego nastąpi na podstawie szczegółowych analiztechnicznych, marketingowych i ruchowych wykonywanych w ramach studiumwykonalności tej inwestycji.

Na etapie wykonania dokumentacji przedprojektowej odbywałysię spotkania wykonawcy dokumentacji z przedstawicielami samorządówterytorialnych w tym m.in. Słupska. Wszystkie uwagi wnoszone na tychspotkaniach stały się przedmiotem analiz pod kątem optymalizacji rozpatrywanychwariantów. Jednakże, ze względu na występujące braki, PKP PLK S.A. nie zaakceptowałydotychczas przedstawionej przez wykonawcę dokumentacji w zakresie proponowanychwariantów.