Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Karnowski: Systemy w Intercity są archaiczne

inforail
27.07.2015 14:13

Na początku przyszłego roku 70 procent taboru Intercitystanowić będą składy nowe albo zmodernizowane. To wszystko kolej robi też poto, aby dobrze przygotować się na liberalizację rynku przewozów pasażerskich wEuropie. Już dzisiaj musimy konkurować z przewoźnikami drogowymi i z liniamilotniczymi, ale po roku 2019 będziemy musieli zmierzyć się też z innymieuropejskimi przewoźnikami kolejowymi i chcemy być na to gotowi – mówi wPolskim Radiu prezes PKP SA Jakub Karnowski. Chcemy, żeby PKP Intercityprzeszło drogę PKP Cargo, dzisiaj drugiego przewoźnika towarowego w Europie.

Przełomem byłopojawienie się Pendolino

Przełomem było pojawienie się na naszych torach w połowiegrudnia ubiegłego roku Pendolino, czyli pociągów Express Intercity Premium.Przede wszystkim, jeśli chodzi o czas podróży. Z Warszawy do Gdańska pojedziemyobecnie w 2 godziny i 58 minut, a do Wrocławia 3 godziny i 42 minuty. Dziękitemu w tym roku – po raz pierwszy od 4 lat – PKP odzyskuje pasażerów. Na koniecczerwca tego roku wzrost wyniósł blisko 30 procent – mówi prezes. Wierzę, żetak będzie dalej, bo kolej ma wiele zalet. W pociągu można poczytać gazetę inapić się piwa, a dworce są w centrach miast i nie trzeba tracić czasu nadojazdy – wyjaśnia Karnowski. Planujemy, że w tym roku Intercity przewiezieokoło 30 milionów pasażerów, a to byłoby o 5 milionów więcej niż w 2014.

Kolejne wyzwania

Wyzwania ciągle jednak są, chociażby te związane z systememsprzedaży biletów. Jakby mnie zapytano, co najbardziej szwankuje i conajbardziej rozminęło się z moimi oczekiwaniami sprzed 3 lat to powiedziałbym,że to informatyka, szeroko rozumiana – mówi Jakub Karnowski. Systemy wIntercity są archaiczne, ale po wpadce z ubiegłego roku, kiedy na miesiąc przeduruchomieniem Pendolino system się zawiesił i nie można było przeprowadzaćtransakcji – sprawę tę traktujemypriorytetowo – deklaruje prezes. Chcemy system poprawiać, chociaż łatwo niejest. Może trudno w to uwierzyć, ale jeszcze kilka lat temu w spółce PKPInformatyka panowało przekonanie, że przy systemie mogą pracować tylko iwyłącznie informatycy kolejowi. To oczywiście nieprawda i zmienimy to -zapowiada Karnowski.

Jakub Karnowski miłośnikiem kolei nie jest. Szczerze toprzyznaje. Oczywiście doceniam ich znaczenie w rozwoju gospodarczym – zastrzegaod razu. Moje miasto powstało dzięki rozwojowi kolei, ale pociągi jako takiemnie nie fascynują – wyznaje prezes PKP S.A.