Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co z modernizacją szlaku Katowice ? Kraków?

inforail
03.07.2015 07:17

W ciągu dwóch miesięcy ma zostać rozstrzygnięty pierwszyczterech z przetargów na dokończenie modernizowanej od lat linii kolejowejKatowice-Kraków. Kolejny zakończy się do końca roku; w ostatnim kwartaleogłoszone zostaną też pozostałe postępowania.

Poinformował o tym PAP członek zarządu zarządcy kolejowejinfrastruktury, spółki PKP PLK i jej dyrektor ds. realizacji inwestycji MarcinMochocki. Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013modernizacja trasy Katowice-Kraków rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć wczerwcu 2014 r. Pierwotnie podzielono ją na trzy odcinki: Kraków-Krzeszowice,Krzeszowice-Trzebinia oraz Trzebinia-Sosnowiec Jęzor. Na wszystkich powstałyproblemy i opóźnienia.

W ostatnim roku spółka zaktualizowała harmonogram iscenariusz prac na tej inwestycji – podzielonej ostatecznie na cztery kontraktyrealizacyjne. Obecnie w urzędach wojewódzkich śląskim i małopolskim trwarozpatrywanie wniosków PKP PLK o pozwolenia na budowę dla wszystkich odcinków.Mochocki przekazał, że pierwsze pozwolenia zostały już wydane.

– Do końca roku będziemy gotowi pod względemadministracyjnym, żeby rozpocząć roboty modernizacyjne – zadeklarowałczłonek zarządu PLK przypominając, że ogłoszono już pierwsze dwa przetargi nadokończenie robót – dla odcinków między Krzeszowicami i Krakowem.

– Na pierwszy z nich, Krzeszowice-Kraków Mydlniki,podpiszemy umowę w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy. Na drugi odcinek,Kraków Mydlniki-Kraków Główny Towarowy, rozstrzygnięcie nastąpi w tym roku.Natomiast ogłoszenie przetargów na pozostałe dwa odcinki, a więc z Krzeszowicprzez Trzebinię do Sosnowca Jęzora nastąpi w ostatnim kwartale tego roku – zapowiedziałdyrektor ds. realizacji inwestycji PLK.

Modernizacja całego tego fragmentu linii kolejowej E30 miałasię zacząć w 2010 r., a jej zakończenie planowano na lata 2014-15. Choćpierwotnie zakładano objęcie unijnym projektem dłuższego odcinka linii odgranicy Zabrza i Gliwic do Krakowa (stąd w oficjalnej nazwie dotychczasowegounijnego projektu odcinek Zabrze-Kraków), wskutek kalkulacji finansowychskrócono go do odcinka Sosnowiec Jęzor-Kraków.

W zamian dla odcinka Gliwice-Sosnowiec Jęzor przygotowanomniejsze inwestycje zakładające przywracanie prędkości, z jakimi pierwotniemogły jeździć tam pociągi (zwykle 100 km/h) – te tzw. rewitalizacje sąstopniowo realizowane przez PLK bez większych przeszkód.

Różne przeszkody pojawiły się natomiast przy dużym projekcieunijnym. Prace na odcinku Krzeszowice-Kraków Główny Towarowy stanęły poupadłości Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury – lidera konsorcjum, którebyło tam odpowiedzialne za projektowanie i budowę linii.

Do opóźnień doszło także na pozostałych odcinkach – wśródpowodów wymieniano m.in. wpisanie części obiektów na listę zabytków, powstanieobszaru chronionego Natura 2000 czy upadłości podwykonawców. W efekciezdecydowaną większość środków z pierwotnego unijnego projektu przesunięto nainne przedsięwzięcia na kolei.

Ostatecznie – zgodnie z przyjętym we wtorek przez rząddokumentem „Śląsk 2.0. Program wsparcia przemysłu Województwa Śląskiego iMałopolski Zachodniej” – w ramach środków UE na lata 2007-2013 dlamodernizacji trasy między Katowicami a Krakowem opracowywana jest dokumentacjaprojektowa i pozyskiwane są decyzje administracyjne (wraz z modernizacjąodcinka Sosnowiec Jęzor-Jaworzno Szczakowa). Realizacja zasadniczych robótbudowlanych planowana jest w perspektywie finansowej 2014-2020.