Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: statystyki wypadków drogowych

infotrans
11.06.2015 18:49

Liczba wypadków w Warszawie systematycznie spada. W 2014 r. było ich 1109 ? dla porównania w roku 2005 wydarzyło się ich 1670. Większość zdarzeń (91,7%) stanowią wypadki z pieszymi (484) i zderzenia pojazdów w ruchu (533).

Zagrożenie pieszych to największy problem miasta ? najechanie, to 43,6% wszystkich wypadków na warszawskich drogach. Przy czym ofiary śmiertelne wśród pieszych to 60% wszystkich poszkodowanych.

W 2014 r. we wszystkich zdarzeniach drogowych poszkodowanych zostało 523 pieszych, w tym 40 osób zginęło. Ta smutna statystyka nie ulega ? na przestrzeni ostatnich lat ? zasadniczym zmianom.

Sprawcami 87% wypadków w 2014 r. byli kierujący (967 zdarzeń). Najczęstszą przyczyną wypadków jest nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych oraz nieudzielanie pieszym pierwszeństwa.

Przyczyną 4,4% wypadków jest nieprawidłowe przejeżdżanie przez kierowców przejazdów rowerowych.

W podziale wypadków na środki transportu wyraźnie przodują samochody osobowe (w 2014 r. 838 wypadków). Drugie miejsce zajmują rowery ?  przy czym liczba zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów systematycznie rośnie. W 2010 r. było ich 85 a w roku 2014 ? już 151.

Nie ulega wątpliwości, że tak znaczny wzrost wynika z coraz powszechniejszego przesiadania się mieszkańców na rowery. Zachętą jest rozrastająca się sieć dróg rowerowych oraz uruchomienie roweru miejskiego (Veturilo).

Niewątpliwie przyczyną wielu wypadków z udziałem rowerzystów jest wciąż niewystarczająca sieć ścieżek dla jednośladów. Przybywa rowerzystów a infrastruktura nie nadąża. Choć rozrasta się z coraz większą prędkością. W 2009 r. było 263 km ścieżek. W roku 2014 już 412 km. Nadal mało, ale wzrost jest wyraźny.

Jedno jest pewne ? w kolejnych latach, powoli acz systematycznie, będzie malała liczba wypadków na warszawskich ulicach (m. in. dzięki nowelizacji kodeksu ruchu drogowego). Ulegnie, natomiast, zmianie procentowy udział różnych uczestników ruchu. I należy podejrzewać, iż coraz częściej zarówno ofiarami jak i sprawcami zdarzeń drogowych będą rowerzyści.