Tramwaje w Olsztynie mają zmniejszyć ruch samochodów
Wprowadzenie od jesieni w Olsztynie tramwajów oraz jednoczesne lepsze dostosowanie linii autobusowych do potrzeb pasażerów może sprawić, że na ulice miasta wyjedzie od 15 do 20 proc. samochodów osobowych mniej – wynika z analiz olsztyńskich urzędników. Analizę i wstępne koszty utrzymania tramwajów w nowym układzie komunikacji publicznej przedstawił olsztyńskim radnym z komisji gospodarki komunalnej dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu Jerzy Roman.
Tramwaje wracają na ulice Olsztyna po 50 latach. Obecnietrwa budowa od podstaw linii tramwajowych, które połączą najdalsze osiedlaOlsztyna ze śródmieściem oraz z dworcem kolejowym i kampusem akademickim.
– Wszystkie udogodnienia kierowane w stronę komunikacjizbiorowej mają pośredni wpływ na jakość i komfort podróżowania w komunikacjiindywidualnej. Ocenia się, że sprawna komunikacja zbiorowa sprawi, że od 15proc. do 20 proc. użytkowników aut osobowych przesiądzie się do pojazdówkomunikacji publicznej. Inwestowanie w komunikację zbiorową odczują teżtaksówkarze, którym miasto udostępniło możliwość poruszania się buspasami -podkreślił Roman.
Zaznaczył, że obecnie trwają prace nad planem finansowymnowego układu komunikacji zbiorowej. Łączny koszt funkcjonowania komunikacjizbiorowej autobusów i tramwajów będzie się wahał w granicach od 77,3 mln do81,3 mln zł rocznie. Obsługa 3 nowych linii tramwajowych to koszt 10,1 mln złrocznie – dodał dyrektor.
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz powiedział, że budżet nakomunikację zbiorową może być ograniczany poprzez lepsze dostosowanie liniiautobusowych do potrzeb pasażerów, ale także dalsze uwolnienie rynku usługkomunikacji zbiorowej.
Rynek komunikacji miejskiej w Olsztynie w 90 proc. obsługujekomunalny przewoźnik – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK); 10 proc.linii obsługuje prywatny przewoźnik wyłoniony w przetargu – konsorcjum KDD iBlue Line.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Władze Olsztyna chcą jeszcze w tym roku ogłosić przetarg naobsługę kolejnych linii autobusowych, które nowy, zewnętrzny operator mógłbyprzyjąć w 2016 r.
Obecnie koszt funkcjonowania MPK to 71 mln zł, z tego 31 mlnzł to wpływy ze sprzedaży biletów natomiast 40 mln zł stanowi dotacja z budżetugminy.
Budowane właśnie linie tramwajowe mają poprawić komunikacjęmiejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice miasta tak zwanesypialnie Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym imiasteczkiem studenckim oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie.Oprócz linii tramwajowych budowana jest zajezdnia dla tramwajów. Powstała takżenowa ulica – Obiegowa, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.
Wartość projektu tramwajowego według MinisterstwaInfrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie350 mln zł.
Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektuusprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Projekt przewiduje także zakuptramwajów, budowę buspasów, czyli wyodrębnionych pasów jezdni, przeznaczonychwyłącznie dla autobusów miejskich oraz instalację inteligentnego systemusterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinachszczytu.