MIR: rozmowy o transporcie między Polską a Litwą
Realizacja inwestycji na szlaku drogowym i kolejowym w ramach europejskiego korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Bałtyk”, a także kwestie socjalne w transporcie drogowym to główne tematy posiedzenia Podkomisji ds. transportu w ramach Polsko-Litewskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Gospodarczej. W spotkaniu, które odbyło się 7 maja 2015 r. w Wilnie, uczestniczyli wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka oraz wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Arijandas Šliupas.
? Polska i Litwa aktywnie uczestniczą w procesie tworzenia nowej jakości dla transeuropejskiej sieci transportowej ? powiedział podsekretarz stanu w MIiR Sławomir Żałobka. Jak dodał, konieczne jest konsekwentne wdrażanie zaplanowanych projektów infrastrukturalnych w ramach korytarza sieci bazowej TEN-T „Morze Północne – Bałtyk”, które stanowią priorytet Unii Europejskiej. Podkreślił również, że Polsce zależy na współpracy ze stroną litewską przy opracowywaniu i popieraniu wniosków o dofinansowanie inwestycji w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). ? Naszym celem jest, aby rozwój spójnej sieci transportowej był zrównoważony pod względem poszczególnych rodzajów transportu i odpowiadał obecnym oraz przyszłym potrzebom wynikającym z prognoz ruchu. Jednocześnie znacząca rola w tym rozwoju przypada infrastrukturze terminali logistycznych. Chcemy, aby ich dogodna lokalizacja kształtowała kompleksową i konkurencyjną ofertę przewozową dla operatorów zarówno w transporcie kolejowym, jak i drogowym ? podkreślił wiceminister.
Wiceminister S. Żałobka podczas posiedzenia Podkomisji ds. transportu
Strona polska w bieżącej perspektywie finansowej UE przystąpi do realizacji modernizacji szlaku kolejowego oraz budowy drogowego komponentu korytarza ?Morze Północne ? Bałtyk? na odcinku łączącym z Litwą. Obecnie trwa modernizacja I etapu linii kolejowej E75; w przygotowaniu jest kolejny etap, pomiędzy Warszawą a Białymstokiem oraz między Białymstokiem a granicą państwa z Litwą. Jak podkreślił wiceminister Żałobka, ważne jest, aby inwestycje na odcinkach przygranicznych realizowane były równolegle, co pozwoli obu stronom na skuteczne pozyskanie na ten cel niezbędnych środków finansowych z instrumentu CEF i Funduszu Spójności.
Równolegle do kontynuowanej modernizacji szlaku kolejowego trwa budowa szlaku drogowego w ramach korytarza ?Morze Północne ? Bałtyk?. Na całym planowanym odcinku transgranicznym nastąpi budowa po nowym śladzie nowej drogi ekspresowej S61, która połączy Polskę i Litwę.
? Logistyka jest dziś główną siłą napędową usług transportowych. Decyduje o optymalizacji wykorzystania infrastruktury transportowej i kalkulacji zaplanowanych i zrealizowanych inwestycji w infrastrukturę transportową ? podkreślił wiceminister Sławomir Żałobka. Podczas pobytu na Litwie polska delegacja wizytowała nowy terminal intermodalny w Kownie, gdzie zapoznała się z jego wyposażeniem i możliwościami przeładunkowymi. Wiceminister Żałobka zaznaczył, że obiekt ten z pewnością będzie miał wpływ na kształtowanie potoków ruchu na polskim odcinku szlaku kolejowego korytarza ?Morze Północne ? Bałtyk?.
Wiceminister S. Żałobka podczas wizytacji terminalu intermodalnego w Kownie
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W latach 2014-2020 Polska będzie realizowała projekty finansowane z Funduszu Spójności i instrumentu CEF, których celem jest rozbudowa i modernizacja bazy logistycznej. W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Polska zrealizuje przedsięwzięcia dotyczące modernizacji i rozbudowy terminali intermodalnych ? dotyczy to 21 obiektów położonych na sieci TEN-T.
Wiceministrowie dyskutowali również na temat kwestii socjalnych w transporcie drogowym. Obie strony prezentują w tym zakresie zbieżne stanowisko, zgodnie z którym działania protekcjonistyczne na europejskim rynku przewozów międzynarodowych, podejmowane w ostatnim okresie przez niektóre państwa członkowskie, utrudniają osiągnięcie celów polityki transportowej UE. Ograniczanie wolnego rynku transportu drogowego, przy jednoczesnym wprowadzaniu takiej liberalizacji w pozostałych branżach transportu lądowego, jest nieuzasadnione i szkodliwe dla zachowania integralności rynku wewnętrznego UE, co będzie skutkowało spadkiem konkurencyjności gospodarki UE wobec państw trzecich.
Wiceministrowie Sławomir Żałobka oraz Arijandas Šliupas spotkali się również z koordynatorem Europejskiego Korytarza Sieci Bazowej TEN-T ?Morze Północne – Bałtyk? Catherine Trautmann. Podczas spotkania rozmawiano o planach dotyczących realizacji korytarza „Morze Północne ? Bałtyk”.
„