Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Są pieniądze na nowe mazowieckie szynobusy

inforail
06.05.2015 10:02

Dziś w Warszawiezawarte zostało porozumienie w sprawie przekazania samorządowi województwaprawie 7,3 mln zł na zakup dwóch autobusów szynowych. Podpisali je wojewodamazowiecki Jacek Kozłowski i marszałek Adam Struzik. Od 2010 r. Dzięki zakupowinowych pociągów poprawi się komfort pasażerów podróżujących KolejamiMazowieckimi w kierunku Tłuszcza, Płocka i Ostrołęki. Wojewoda mazowiecki, wramach rządowego wspierania transportu kolejowego, przekazał na zakup taboruprawie 44 mln zł.

Już niebawem tabor Kolei Mazowieckichwzbogaci się o dwa nowoczesne pojazdy. Oba szynobusy (jedno i dwuczłonowy) będąwyposażone m.in. wklimatyzację, monitoring, ekrany informacyjne orazgłosowe powiadamianie o przystankach. Zostaną także przystosowane do przewozuosób niepełnosprawnych. Zakup tych pociągów przyczyni się, jak wspomnieliśmy nawstępie, do usprawnienia ruchu i skrócenia czasu przejazdu na trasach: Tłuszcz? Warszawa ? Czeremcha, Tłuszcz ? Nasielsk ? Sierpc ? Płock oraz Tłuszcz ?Ostrołęka. Pojazdy mają rozpędzać się do prędkości co najmniej 120 km/h.Łącznawartość zakupu wyniesie ponad 19,6 mln zł.

Oprócz nowego taboru istotną formąwsparcia jest również modernizacja linii kolejowych. Dzięki tym inwestycjom,możliwe będzie wykorzystanie funkcjonalności nowoczesnych pociągów i szynobusówm.in. przez osiągnięcie większych prędkości? podsumował Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.

W latach 2010?2014 wojewoda mazowieckipodpisał z samorządem województwa mazowieckiego pięć umów na dofinansowanieregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na łączną kwotę prawie 36,5 mlnzł. Ze środków budżetu państwa dofinansowano zakup:

?14nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (2010 r.),

?2nowoczesnych autobusów szynowych o łącznej pojemności ok. 150 miejsc (2011 r.),

?2jednoczłonowych autobusów szynowych o łącznej pojemności ok. 240 miejsc (2012r.),

?1dwuczłonowego autobusu szynowego o łącznej pojemności ok. 250 miejsc (2013 r.),

?2jednoczłonowych autobusów szynowych o łącznej pojemności ok. 140 miejsc (2014r.).

Od 2010 r. każde z 16 województwotrzymywało ponad 7 mln zł dofinansowania z rezerwy celowej budżetupaństwa na mocy uchwały Rady Ministrów z 2008 r. w sprawie finansowaniaregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich oraz porozumienia ministra infrastrukturyz marszałkami. Łącznie w latach 2010?2015 na ten cel przeznaczono700 mln zł.