Wiersze znowu w metrze
infotrans
07.03.2015 16:31
Wiersze znowu w metrze
W 2008 roku, z inicjatywy Instytutu Książki i British Council w Warszawie, powstał pomysł unikatowej inicjatywy kulturalnej w przestrzeni miejskiej. Projekt miał na celu propagowanie współczesnej poezji europejskiej i nazwany został Wiersze w metrze. Pierwowzorem pomysłu umieszczania poezji w metrze jest cykliczny projekt o nazwie Poems on the Underground, który od 1986 roku odbywa się w Londynie. Podobne kampanie prowadzone są lub były także m.in. w Dublinie, Paryżu, Nowym Jorku, Barcelonie, Sztokholmie, Brukseli, Stuttgarcie i Moskwie.
–Piąta edycja, jest dla nas wyjątkowa –mówi dr Georg Blochmann, przewodniczący EUNIC Warszawa, dyrektor Goethe-Institut Warszawa –Wiersze w metrze powracają na prośbę warszawiaków – udało nam się przywrócić projekt, który jest doskonałym dowodem na to, że tkanka miejska i kultura mogą się uzupełniać.
W tegorocznej kampanii prezentowane wiersze pochodzą z dwudziestu krajów Europy, od Hiszpanii i Portugalii, po Ukrainę, Turcję i Kazachstan. Nie zabraknie też poezji polskiej. Wyboru poetów i wierszy dokonały instytucje kultury zrzeszone w EUNIC Warszawa, a także m.in. Fundacja im. Wisławy Szymborskiej oraz kapituła konkursu Europejski Poeta Wolności. Fragmenty wierszy prezentowane będą przez trzy tygodnie w wagonach metra na specjalnych dwustronnych naklejkach na szybach pociągu, a także na ekranach znajdujących się na stacjach metra, w wagonikach metra i w autobusach. Dodatkowo zostaną wydrukowane również na pocztówkach rozdawanych w warszawskich kawiarniach i instytucjach kultury.
– Zależy nam na tym, by kultura była elementem życia codziennego mieszkańców. Metro jest idealnym miejscem. Mam nadzieję, że to spotkanie z poezją będzie dla warszawiaków inspirujące –mówi Tomasz Thun-Janowski, dyrektor Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy.
Każda osoba zainteresowana projektem będzie mogła także zapoznać się z poezją na stronie internetowej projektu –www.wierszewmetrze.eu. To tutaj będzie można przeczytać pełne wersje wierszy oraz biogramy poetów i tłumaczy. Na stronie internetowej przeprowadzony będzie także konkurs haiku dla Warszawy, którego poprzednie edycje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.
Podczas poprzednich edycji projekt dotarł do ponad miliona osób podróżujących metrem, korzystających z internetu i uczestniczących w specjalnie przygotowanych wydarzeniach towarzyszących.
Miasto to przestrzeń dynamiczna, w której ludzie cały czas przemieszczają się w ciągu dnia z jednego punktu do drugiego. W dużych aglomeracjach doskonałym łącznikiem komunikacyjnym jest metro. Pozbawiona ciekawych widoków za oknem podziemna trasa, zmusza podróżnych do zainteresowania się zawieszonymi w metrze plakatami i informacjami. Podczas Wierszy w metrze, literatura opanowuje miejsce przeznaczone na komunikat reklamowy –wybudza odbiorcę z codziennej rutyny i pozwala na chwilę niekomercyjnej refleksji, na chwilę zadumy, na odbycie lirycznej podróży do świata współczesnej poezji oraz w głąb własnej wyobraźni i wrażliwości.
Organizatorem tegorocznej edycji jest warszawski oddział Europejskiego Stowarzyszenia Narodowych Instytutów Kultury EUNIC. Projekt jest finansowany przez miasto stołeczne Warszawa.
–Piąta edycja, jest dla nas wyjątkowa –mówi dr Georg Blochmann, przewodniczący EUNIC Warszawa, dyrektor Goethe-Institut Warszawa –Wiersze w metrze powracają na prośbę warszawiaków – udało nam się przywrócić projekt, który jest doskonałym dowodem na to, że tkanka miejska i kultura mogą się uzupełniać.
W tegorocznej kampanii prezentowane wiersze pochodzą z dwudziestu krajów Europy, od Hiszpanii i Portugalii, po Ukrainę, Turcję i Kazachstan. Nie zabraknie też poezji polskiej. Wyboru poetów i wierszy dokonały instytucje kultury zrzeszone w EUNIC Warszawa, a także m.in. Fundacja im. Wisławy Szymborskiej oraz kapituła konkursu Europejski Poeta Wolności. Fragmenty wierszy prezentowane będą przez trzy tygodnie w wagonach metra na specjalnych dwustronnych naklejkach na szybach pociągu, a także na ekranach znajdujących się na stacjach metra, w wagonikach metra i w autobusach. Dodatkowo zostaną wydrukowane również na pocztówkach rozdawanych w warszawskich kawiarniach i instytucjach kultury.
– Zależy nam na tym, by kultura była elementem życia codziennego mieszkańców. Metro jest idealnym miejscem. Mam nadzieję, że to spotkanie z poezją będzie dla warszawiaków inspirujące –mówi Tomasz Thun-Janowski, dyrektor Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy.
Każda osoba zainteresowana projektem będzie mogła także zapoznać się z poezją na stronie internetowej projektu –www.wierszewmetrze.eu. To tutaj będzie można przeczytać pełne wersje wierszy oraz biogramy poetów i tłumaczy. Na stronie internetowej przeprowadzony będzie także konkurs haiku dla Warszawy, którego poprzednie edycje cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.
Podczas poprzednich edycji projekt dotarł do ponad miliona osób podróżujących metrem, korzystających z internetu i uczestniczących w specjalnie przygotowanych wydarzeniach towarzyszących.
Miasto to przestrzeń dynamiczna, w której ludzie cały czas przemieszczają się w ciągu dnia z jednego punktu do drugiego. W dużych aglomeracjach doskonałym łącznikiem komunikacyjnym jest metro. Pozbawiona ciekawych widoków za oknem podziemna trasa, zmusza podróżnych do zainteresowania się zawieszonymi w metrze plakatami i informacjami. Podczas Wierszy w metrze, literatura opanowuje miejsce przeznaczone na komunikat reklamowy –wybudza odbiorcę z codziennej rutyny i pozwala na chwilę niekomercyjnej refleksji, na chwilę zadumy, na odbycie lirycznej podróży do świata współczesnej poezji oraz w głąb własnej wyobraźni i wrażliwości.
Organizatorem tegorocznej edycji jest warszawski oddział Europejskiego Stowarzyszenia Narodowych Instytutów Kultury EUNIC. Projekt jest finansowany przez miasto stołeczne Warszawa.
„