Bydgoszcz integruje kolej i komunikację miejską
infotrans
06.03.2015 19:53
Bydgoszcz integruje kolej i komunikację miejską
Ogłoszony został przetarg na budowę trzech nowych węzłów integrujących kolej oraz komunikację miejską. W ramach tego przedsięwzięcia zmodernizowane zostaną stacje Bydgoszcz Leśna i Bydgoszcz Bielawy. Zbudowany zostanie też nowy przystanek i pętla autobusowa Bydgoszcz Błonie.
Inwestycja stanowi część przedsięwzięcia pn. Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego. W ramach prac na terenie Bydgoszczy przewidziano między innymi budowę trzech węzłów komunikacyjnych scalających w spójnie działające rozwiązania komunikacyjne transport kolejowy, samochodowy, autobusowy, rowerowy oraz pieszy na stacjach: Bydgoszcz Błonie, Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Bielawy. Przy odnowionych peronach będą zatrzymywać się pociągi obsługujące trasę BIT City ( Bydgoszcz –Toruń). Dokładny koszt zadania będzie znany po wyłonieniu wykonawcy. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na kwiecień. Wykonawca będzie miał 7 miesięcy miesięcy na stworzenie nowych węzłów komunikacyjnych.
Budowę zintegrowanego węzła komunikacyjnego Bydgoszcz Bielawy podzielono na dwa etapy realizacyjne. W ramach etapu I zaplanowano rozbiórkę istniejących peronów wraz wyposażeniem i dojściami oraz budowę ich miejscu nowej konstrukcji peronów jednokrawędziowych. Będą one miały wysokość 76cm, szerokość 4,50m oraz długość 200m. Takie parametry uwzględniają między innymi potrzeby osób niepełnosprawnych. Do peronów dobudowane zostaną także krótkie odcinki chodników. Nowe perony zlokalizowane zostaną w miejscu dotychczasowych. Zakres prac uwzględnia również przebudowę infrastruktury kolejowej (sieć trakcyjna, elektroenergetyka kolejowa, sygnalizację, sterowanie ruchem kolejowym oraz telekomunikację kolejową). Wraz z rozbudową ul. Kamiennej będzie realizowany drugi etap.
Na Leśnym projekt zakłada przebudowę peronów, pętli autobusowej, układu drogowego, a po rozbiórce obecnie funkcjonującego budynku dworca i dyżurki MZK – budowę nowego obiektu obsługi pasażerskiej.
Zakres projektu obejmuje rozbiórkę istniejącego, kolejowego peronu wyspowego dwukrawędziowego i budowę dwóch peronów jednokrawędziowych o długości 300m i szerokości 4,5m, wraz z dojściem w postaci przejścia podziemnego z dwiema windami. Umożliwi ono bezkolizyjne dojście do peronu nr 1 oraz przejście dalej, na drugą stronę torów, w kierunku Lasu Gdańskiego. Konstrukcja będzie miała ok. 50m długości i 3m szerokości. W przejściu przewidziano ułożenie płyt granitowych i montaż opraw oświetleniowych w narożach po obu stronach przejścia. Oświetlenie schodów będzie realizowane przez oprawy podwieszane do konstrukcji wiat.
Istniejące w tym rejonie budynki zostaną rozebrane i zastąpione przez nowy obiekt pełniący funkcję dyżurki i obsługi podróżnych. Zostanie on zlokalizowany na zamknięciu osi widokowej ulicy Sułkowskiego. Będzie to parterowy, niepodpiwniczony budynek na planie prostokąta o wymiarach ok. 30 x 11 m z przylegającym do jego północno–zachodniego narożnika zadaszeniem łączącym go z zejściem do tunelu dla pieszych. Wejście główne do budynku zaprojektowano od strony ul. Modrzewiowej. Pozostałe dwa wejścia zaprojektowano w elewacji zachodniej (wejście od strony przejścia dla pieszych pod torami) oraz wschodniej (wejście do pomieszczeń dyżurki autobusowej).
W części drogowej inwestycja zakłada m.in.: przebudowę i lekką korektę geometrii konstrukcji nawierzchni jezdni, oraz budowę jezdni dworcowej typu „Kiss &Ride”wraz z chodnikami, ścieżkami dla rowerów i parkingiem dla samochodów. W ramach poprawy warunków ruchu na skrzyżowaniu ulic Sułkowskiego i Modrzewiowiej przewiduje się budowę małego ronda o średnicy zewnętrznej 32m. Dodatkowo powstaną dwie zatoki autobusowe przy ul. Modrzewiowej.
W ramach inwestycji na Błoniu planowana jest m.in. przebudowa ul. Madalińskiego na odcinku od ul. Stawowej do projektowanej pętli. Jej nawierzchnia zostanie wymieniona na bitumiczną, a podbudowa dostosowana do większych obciążeń związanych z planowanym ruchem autobusów. Jezdnia ulicy będzie też nieznacznie poszerzona, do 7 metrów, a wzdłuż niej powstanie chodnik z drogą rowerową prowadzące do pętli autobusowej, i dalej do peronów stacji oraz kładki dla pieszych.
Pętla autobusowa, o szerokości jezdni 7m i o długości peronu 36m, powstanie na wysokości projektowanej stacji kolejowej. W jej rejonie projektuje się też 2 miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych i 18 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, 12 stojaków rowerowych oraz stanowisko dla roweru miejskiego.
Podstawowym punktem nowego węzła będzie jednak wybudowany przystanek kolejowy. Projekt zakłada budowę dwóch peronów o długości 200 metrów wraz dojściami, przejściem dla pieszych górą, nad torami. Istniejąca i przeznaczona do remontu kładka nad torami kolejowymi, dzięki nowym windom, zapewni pieszym i rowerzystom możliwość bezpiecznego dojścia na perony kolejowe, oraz przejście na drugą stronę torów. W ramach remontu kładki przewiduje się między innymi: rozbiórkę starych nawierzchni oraz wykonanie nowej płyty żelbetowej, nawierzchni na bazie żywic, nowych stopni i spoczników, a także instalację wind, oczyszczenie, zabezpieczenie antykorozyjne i odmalowanie stalowej konstrukcji.
Inwestycja stanowi część przedsięwzięcia pn. Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego. W ramach prac na terenie Bydgoszczy przewidziano między innymi budowę trzech węzłów komunikacyjnych scalających w spójnie działające rozwiązania komunikacyjne transport kolejowy, samochodowy, autobusowy, rowerowy oraz pieszy na stacjach: Bydgoszcz Błonie, Bydgoszcz Leśna, Bydgoszcz Bielawy. Przy odnowionych peronach będą zatrzymywać się pociągi obsługujące trasę BIT City ( Bydgoszcz –Toruń). Dokładny koszt zadania będzie znany po wyłonieniu wykonawcy. Rozstrzygnięcie przetargu planowane jest na kwiecień. Wykonawca będzie miał 7 miesięcy miesięcy na stworzenie nowych węzłów komunikacyjnych.
Budowę zintegrowanego węzła komunikacyjnego Bydgoszcz Bielawy podzielono na dwa etapy realizacyjne. W ramach etapu I zaplanowano rozbiórkę istniejących peronów wraz wyposażeniem i dojściami oraz budowę ich miejscu nowej konstrukcji peronów jednokrawędziowych. Będą one miały wysokość 76cm, szerokość 4,50m oraz długość 200m. Takie parametry uwzględniają między innymi potrzeby osób niepełnosprawnych. Do peronów dobudowane zostaną także krótkie odcinki chodników. Nowe perony zlokalizowane zostaną w miejscu dotychczasowych. Zakres prac uwzględnia również przebudowę infrastruktury kolejowej (sieć trakcyjna, elektroenergetyka kolejowa, sygnalizację, sterowanie ruchem kolejowym oraz telekomunikację kolejową). Wraz z rozbudową ul. Kamiennej będzie realizowany drugi etap.
Na Leśnym projekt zakłada przebudowę peronów, pętli autobusowej, układu drogowego, a po rozbiórce obecnie funkcjonującego budynku dworca i dyżurki MZK – budowę nowego obiektu obsługi pasażerskiej.
Zakres projektu obejmuje rozbiórkę istniejącego, kolejowego peronu wyspowego dwukrawędziowego i budowę dwóch peronów jednokrawędziowych o długości 300m i szerokości 4,5m, wraz z dojściem w postaci przejścia podziemnego z dwiema windami. Umożliwi ono bezkolizyjne dojście do peronu nr 1 oraz przejście dalej, na drugą stronę torów, w kierunku Lasu Gdańskiego. Konstrukcja będzie miała ok. 50m długości i 3m szerokości. W przejściu przewidziano ułożenie płyt granitowych i montaż opraw oświetleniowych w narożach po obu stronach przejścia. Oświetlenie schodów będzie realizowane przez oprawy podwieszane do konstrukcji wiat.
Istniejące w tym rejonie budynki zostaną rozebrane i zastąpione przez nowy obiekt pełniący funkcję dyżurki i obsługi podróżnych. Zostanie on zlokalizowany na zamknięciu osi widokowej ulicy Sułkowskiego. Będzie to parterowy, niepodpiwniczony budynek na planie prostokąta o wymiarach ok. 30 x 11 m z przylegającym do jego północno–zachodniego narożnika zadaszeniem łączącym go z zejściem do tunelu dla pieszych. Wejście główne do budynku zaprojektowano od strony ul. Modrzewiowej. Pozostałe dwa wejścia zaprojektowano w elewacji zachodniej (wejście od strony przejścia dla pieszych pod torami) oraz wschodniej (wejście do pomieszczeń dyżurki autobusowej).
W części drogowej inwestycja zakłada m.in.: przebudowę i lekką korektę geometrii konstrukcji nawierzchni jezdni, oraz budowę jezdni dworcowej typu „Kiss &Ride”wraz z chodnikami, ścieżkami dla rowerów i parkingiem dla samochodów. W ramach poprawy warunków ruchu na skrzyżowaniu ulic Sułkowskiego i Modrzewiowiej przewiduje się budowę małego ronda o średnicy zewnętrznej 32m. Dodatkowo powstaną dwie zatoki autobusowe przy ul. Modrzewiowej.
W ramach inwestycji na Błoniu planowana jest m.in. przebudowa ul. Madalińskiego na odcinku od ul. Stawowej do projektowanej pętli. Jej nawierzchnia zostanie wymieniona na bitumiczną, a podbudowa dostosowana do większych obciążeń związanych z planowanym ruchem autobusów. Jezdnia ulicy będzie też nieznacznie poszerzona, do 7 metrów, a wzdłuż niej powstanie chodnik z drogą rowerową prowadzące do pętli autobusowej, i dalej do peronów stacji oraz kładki dla pieszych.
Pętla autobusowa, o szerokości jezdni 7m i o długości peronu 36m, powstanie na wysokości projektowanej stacji kolejowej. W jej rejonie projektuje się też 2 miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych i 18 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, 12 stojaków rowerowych oraz stanowisko dla roweru miejskiego.
Podstawowym punktem nowego węzła będzie jednak wybudowany przystanek kolejowy. Projekt zakłada budowę dwóch peronów o długości 200 metrów wraz dojściami, przejściem dla pieszych górą, nad torami. Istniejąca i przeznaczona do remontu kładka nad torami kolejowymi, dzięki nowym windom, zapewni pieszym i rowerzystom możliwość bezpiecznego dojścia na perony kolejowe, oraz przejście na drugą stronę torów. W ramach remontu kładki przewiduje się między innymi: rozbiórkę starych nawierzchni oraz wykonanie nowej płyty żelbetowej, nawierzchni na bazie żywic, nowych stopni i spoczników, a także instalację wind, oczyszczenie, zabezpieczenie antykorozyjne i odmalowanie stalowej konstrukcji.
„