ED74 nie mieszczą się w strategii taborowej PKP Intercity?
Większość jednostek ED74 od dłuższego już czasu nie jeździ liniowo, a zalega na torach lokomotywowni PKP Intercity. Zapytaliśmy przewoźnika jakie są plany związane z ogłoszeniem przetargów na wykonanie napraw pociągów. ?Na dziś, część składów ED74 jest użytkowana przy realizacji rozkładu jazdy, część znajduje się w naprawie (okresowej lub bieżącej)??tyle na ten temat powiedziała nam Beata Czemerajda z Biura Komunikacji i Public Relations PKP Intercity. Wiadomość ta zdziwiła nas trochę, ponieważ wszystkie ostatnio ogłoszone przetargi na wykonanie napraw nie zostały rozstrzygnięte. Informacje udzielane w zakresie polityki taborowej przewoźnika są w ostatnim czasie jednak bardzo skąpe, stąd też nie dowiedzieliśmy się ani kiedy ruszy jakiekolwiek postępowanie przetargowe dotyczące ED74, ani tym bardziej kiedy pociągi wrócą na szlaki. Dodajmy, że na dzień dzisiejszy zdatnych do ruchu jest zaledwie pięć z nich. Pozostałe dziewięć oczekuje napraw. Co więcej PKP Intercity nie do końca mają pomysł na zagospodarowanie tych składów, co mogłoby tłumaczyć słabe tempo prowadzenia prac naprawczych. Beata Czemerajda informuje: ?Pracujemy także nad miejscem jednostek w naszych planach i strategii taborowej?. Jakie będą efekty tych prac? Możemy tylko czekać.
Przypomnijmy, że przewoźnik na nadmiar taboru nie może narzekać. Ostatnio musiał posiłkować się wypożyczeniami lokomotyw od DB Schenker oraz PKP Cargo. To, ile i jakie maszyny zostały sprowadzone, także owiane jest tajemnicą. Z perspektywy czasu przekazanie ED74 z ówczesnych PKP Przewozy Regionalne do PKP Intercity wydaje się błędem. Poprzedni właściciel na pewno znalazłby miejsce dla tych jednostek w swojej strategii taborowej. A tak te, mimo wszystko jedne z najmłodszych ezt-ów w Polsce, stoją na bocznicy a pasażerowie są wożeni znacznie starszymi EN57, w przypadku Przewozów Regionalnych lub wagonami, w przypadku PKP Intercity. Ten ostatni przewoźnik miał nawet pomysł, aby skierować ED74 do obsługi ruchu regionalnego. Tak się jednak nie stało, ponieważ PKP Intercity przegrały przetarg na ich obsługę. Wygląda zatem na to, że przewoźnik znowu nie ma pomysłu na zagospodarowanie tych jednostek?