Dlaczego zlikwidowano połączenie Wrocław – Berlin?
inforail
20.02.2015 13:27
Dlaczego zlikwidowano połączenie Wrocław – Berlin?
Pisząc dziś o likwidacji połączeń Wrocław –Drezno wspomnieliśmy także o fakcie, iż 14 grudnia 2014 roku, a zatem wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, zawieszone zostało połączenie na trasie Wrocław –Berlin. O powody podjęcia takiej decyzji pyta posłanka Aldona Młyńczak. Sprawa likwidacji tego połączenia trafiła zatem do Sejmu i być może z tego źródła dowiemy się jakie faktycznie były powody podjęcia takiej decyzji. Jak zauważa autorka interpelacji do minister Marii Wasiak tym samym istniejące od ponad 160 lat bezpośrednie połączenie kolejowe między Berlinem a Wrocławiem przestało funkcjonować. Mając na względzie stanowisko Zarządu Województwa Dolnośląskiego w związku z usunięciem połączenia bezpośredniego na linii Wrocław oraz liczne zapytania mieszkańców Wrocławia posłanka stawia następujące pytania:
1. Jakie były przyczyny likwidacji bezpośredniego połączenia kolejowego relacji Wrocław – Berlin?
2. Czy przewiduje się przywrócenie bezpośredniego połączenia kolejowego relacji Wrocław – Berlin?
W uzasadnieniu Aldona Młyńczak pisze, że likwidacja tak ważnego dla Dolnego Śląska europejskiego połączenia ma wymiar gospodarczy i społecznych, a także stoi w wyraźnej sprzeczności z podstawowymi celami Unii Europejskiej. Budowa spójnej Europy stała się jednym z priorytetów Dolnego Śląska jak i również innych regionów Polski od momentu wstąpienia do UE. Od wielu lat wzmacnia się współpracę transgraniczną z sąsiadującymi ze sobą polskimi województwami jak i niemieckimi krajami związkowymi. Usunięcie tego połączenia ogranicza możliwość transgranicznej współpracy, stanowiąc wyraźny krok wstecz w odniesieniu do podejmowanych inicjatyw w ostatnich 25 latach. Należy uwzględnić to, że decyzja o likwidacji połączenia zapada rok przed objęciem przez Wrocław zaszczytnego tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016, i może negatywnie wpływać na decyzje osób zainteresowanych dotarciem do Wrocławia w celu wzięcia udziału w ważnych wydarzeniach kulturalnych oraz artystycznych organizowanych z tej okazji.
Likwidacja wymienionego połączenia wiąże się ze zmniejszeniem atrakcyjności inwestycyjnej i turystycznej, pogorszeniem przepływów związanych z jednolitym rynkiem wewnętrznym, co ma bezpośredni wpływ na jakoś życia mieszkańców tych regionów. W ostatnich 10 latach wydano znaczące środki krajowe i europejskie na poprawę stanu infrastruktury kolejowej po polskiej i niemieckiej stronie. Niektóre z tych prac wciąż są prowadzone. Likwidacja połączenia stanowi przekreślenie dotychczasowych rezultatów modernizacji infrastruktury kolejowej pomiędzy Wrocławiem i Berlinem i pozostaje w konflikcie z działaniami Unii Europejskiej na rzecz wspierania transportu niskoemisyjnego.
Z niecierpliwością czekamy na stanowisko MIR w tej sprawie. Do tematu wrócimy na łamach InfoRail.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024