PKP Intercity: Wypożyczenie taboru to normalna praktyka rynkowa
„Nasz plan taborowy uwzględnia potrzeby przewozowe, niezbędną rezerwę oraz możliwości firm zewnętrznych, którym zlecamy naprawy i modernizacje. Wypożyczenie taboru to normalna praktyka rynkowa”–powiedziała nam Beata Czemerajda z Biura Komunikacji i Public Relations PKP Intercity. Ta dość lakoniczna wypowiedź jest odpowiedzią na zapytanie dotyczące wypożyczeń lokomotyw. Przewoźnik musi się posiłkować w ostatnim czasie elektrowozami z DB Schenker Polska –to cztery Vectrony, a ostatnio także z PKP CARGO. Zapytaliśmy też o szczegóły, m.in. ile lokomotyw zostało wypożyczonych. Niestety nie dowiedzieliśmy się zbyt wiele. „Szczegóły są objęte tajemnicą handlową”–mówi Beata Czemerajda. W Internecie można znaleźć zdjęcia pociągów PKP Intercity ciągnięte przez lokomotyw serii EU07. Przypomnijmy, że wcześniej przewoźnik musiał posiłkować się także pożyczkami spalinówek z Czech. PKP Intercity mimo, że twierdzą, iż wypożyczenia są efektem realizacji planu taborowego, to trudno oprzeć się wrażeniu, że przewoźnik boryka się z kłopotami taborowymi. Na tę chwilę nie są to jedynie problemy z lokomotywami, ale także wagonami. Dość powiedzieć, że w składach pociągów TLK „jedynki”i kuszetki zastępujące wagony klasy to widok dość powszechny. Do tego dochodzą braki w parku taborowym lokomotyw. Wczoraj przewoźnik ogłosił przetarg na modernizacje i naprawy P5 elektrowozów serii EP08. Większość napraw tych lokomotyw ma zostać wykonana jeszcze w tym roku. Na naprawy czeka także część elektrowozów serii EP09, przez co PKP Intercity musiały posiłkować się wypożyczeniami Vectronów, a zatem maszyn, które mogą prowadzić pociągi z prędkościami do 160 km/h. Idąc dalej należy zauważyć, że już od kilkunastu miesięcy nie udało się wyłonić wykonawcy napraw składów ED74. Większość z nich jest obecnie odstawiona z uwagi na brak przeprowadzonych napraw rewizyjnych. W zaistniałej sytuacji dziwi trochę fakt, że od czasu do czasu przewoźnik sprzedaje identyczne elektrowozy, które trafiają do przewoźników prywatnych. Chodzi o lokomotyw serii EU/P 07. Kilkanaście dni temu pisaliśmy o sprzedaży właśnie takich maszyn przez PKP Intercity.Sytuację taborową PKP Intercity będziemy obserwować a do tematu wracać na łamach InfoRail.