Łódzka komunikacja z mobilnymi biletomatami Mera-Serwis
Dobiega końca montaż ostatniej partii biletomatów Mera-Serwis BM-102, które były montowane sukcesywnie od września 2014 we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Łodzi. Biletomaty BM-102 umożliwiają płacenie za bilety wszystkimi rodzajami kart płatniczych (w tym wszystkimi zbliżeniowymi). Urządzenia wydają wszystkie bilety obowiązujące w Łodzi w strefie miejskiej i podmiejskiej, bilety dopłatowe, a także bilety innych przewoźników –np. MUK Zgierz. Zakup biletu okresowego odbywa się poprzez zakodowanie na łódzkiej MIGAWCE. Istnieje także możliwość zakupu biletu okresowego przez Internet i zakodowania go na MIGAWCE w pojeździe.MPK-Łódź od sierpnia prowadziło kampanię informującą o wprowadzeniu biletomatów i prezentującą nowe urządzenia łodzianom i pasażerom MPK-Łódź. Przy różnych okazjach pracownicy MPK-Łódź w specjalnie podstawionych autobusach oraz w czterech Punktach Sprzedaży Biletów przybliżali zainteresowanym funkcjonalność biletomatów i umożliwiali zapoznanie się z działaniem urządzeń.Biletomaty uruchamiano wg. harmonogramu: do 1 września 2014 r. – 200 szt., do 1 listopada 2014 r. – 200 szt., do 30 listopada – 40 szt. (nowe Mercedesy Conecto z biletomatami), do 1 stycznia 2015 r. – 153 szt. Ostatnie brakujące biletomaty zostaną zamontowane do 10 stycznia oraz do pojazdów, które przebywają w dłuższej naprawie. Docelowo w pojazdach będą zainstalowane 593 biletomaty –we wszystkich autobusach i tramwajach (w przypadku składów tramwajowych tylko w pierwszym wagonie). Oprócz tego do 1 marca 2015 roku zainstalowanych ma być 10 szt. automatów stacjonarnych. Pojawią się one najprawdopodobniej przy skrzyżowaniach: Zachodnia –Zielona, Aleksandrowska –Traktorowa, Zachodnia przy Manufakturze, Narutowicza –Kilińskiego, Kopcińskiego –Narutowicza, rondo Solidarności, pl. Niepodległości –Sieradzka, Rzgowska –Paderewskiego, Przybyszewskiego –Tatrzańska, Zachodnia – Legionów. Ostateczne ustalenia mogą jednak ulec zmianie. W automatach stacjonarnych w przeciwieństwie do mobilnych będzie możliwość płatności także gotówką. Dlaczego w biletomatach mobilnych zdecydowano się na zrezygnowanie z tej formy płatności? Jak tłumaczył podczas podpisania umowy Grzegorz Lange, prezes firmy Mera-Serwis dostarczającej urządzenia, biletomaty na kartę są mniejsze oraz mniej awaryjne a przy tym bardziej atrakcyjne dla pasażerów. Aby ułatwić odnalezienie automatu w pojazdach, przy okazji ich montażu, na drzwiach tramwajów i autobusów przyklejono piktogramy, wskazujące w którym miejscu w pojeździe znajduje się biletomat. Łatwą obsługę automatu mobilnego BM-102 umożliwia ekran dotykowy. Wydrukowane bilety nie są skasowane – należy je skasować w kasowniku, tak jak kupiony w kiosku jednorazowy bilet. Jeżeli biletomat w pojeździe nie działa, można kupić bilet za gotówkę u kierowcy lub zgłosić usterkę urządzenia kierowcy lub dzwoniąc na infolinię MPK (numer znajduje się na każdym biletomacie). MPK-Łódź zachęca także do odwiedzenia strony internetowej www.mpk.lodz.pl/biletomaty gdzie znaleźć można informacje na temat obsługi urządzeń, opis ich funkcjonalności, filmiki instruktażowe i inne przydatne wiadomości. Umowę na wyposażenie wszystkich pojazdów w biletomaty MPK-Łódź podpisało w kwietniu. Przewoźnik za biletomaty będzie płacił miesięcznie 308 tys. zł. W zamian Mera-Serwis ma także dbać o urządzenia i ich ewentualną naprawę. Według przedstawicieli firmy Mera-Serwis we Wrocławiu, gdzie podobny system działa od kilku lat, z urządzeń w pojazdach kupowanych jest ponad 40 procent wszystkich biletów.