Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co dalej z Przewozami Regionalnymi? – stanowisko MIR

inforail
30.12.2014 14:14
W celu rozwiązania problemów Przewozów Regionalnych sp. z o.o. niezbędna jest, poza wsparciem ze strony rządowej, zgodna współpraca oraz pełne zaangażowanie w planowany proces restrukturyzacji spółki wszystkich stron, tj. jej właścicieli, zarządu oraz pracowników i organizacji związkowych. Minister infrastruktury i rozwoju, pomimo że nie wykonuje względem Przewozów Regionalnych sp. z o.o. żadnych uprawnień właścicielskich, przykłada szczególną wagę do kwestii rozwiązania problemów tej spółki. W celu wypracowania efektywnej koncepcji restrukturyzacji Przewozów Regionalnych sp. z o.o. minister infrastruktury i rozwoju powołał Zespół Sterujący do spraw przekształcenia i restrukturyzacji działalności przedsiębiorcy Przewozy Regionalne sp. z o.o., w skład którego wchodzą przedstawiciele ministra infrastruktury i rozwoju, samorządów województw, Agencji Rozwoju Przemysłu SA oraz Przewozów Regionalnych sp. z o.o. Wszelkie decyzje związane z projektem restrukturyzacji rynku regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych oraz działalności Przewozów Regionalnych sp. z o.o. podejmowane są w gronie członków ww. zespołu.
Co dalej z Przewozami Regionalnymi?
W dniu 17 października 2014 r. zostało podpisane pomiędzy ministrem infrastruktury i rozwoju oraz niektórymi marszałkami województw, przy udziale sygnatariusza, tj. Przewozów Regionalnych sp. z o.o., porozumienie w sprawie restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o. Celem powyższego porozumienia jest zapewnienie podjęcia przez stronę samorządową dalszych działań umożliwiających przeprowadzenie procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych sp. z o.o. w oparciu o program restrukturyzacji, który ma zostać opracowany do 31 marca 2015 r. Istotnym elementem powyższego porozumienia jest zobowiązanie ministra infrastruktury i rozwoju do zapewnienia w budżecie państwa środków na sfinansowanie procesu restrukturyzacji spółki, w tym na jej oddłużenie. Pomimo tego, że powyższe porozumienie nie zostało dotychczas podpisane przez reprezentantów wszystkich samorządów województw, w dalszym ciągu prowadzone są działania, których skutkiem ma być finalizacja zamierzonego procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych sp. z o.o. Efektem dotychczasowych działań ministra infrastruktury i rozwoju jest m.in. podjęcie przez Radę Ministrów decyzji o zabezpieczeniu w budżecie państwa na rok 2015 środków na sfinansowanie procesu restrukturyzacji spółki.
MIR informuje też, że postulaty zawarte w wystąpieniu organizacji związkowych funkcjonujących w spółce Przewozy Regionalne sp. z o.o., przekazane pismem z dnia 21 października 2014 r., m.in. do ministra infrastruktury i rozwoju, są ściśle powiązane z działaniami podejmowanymi przez zarząd spółki i samorządy województw, które są organizatorami kolejowych przewozów osób o zasięgu regionalnym oraz właścicielami spółek realizujących tego rodzaju przewozy. Minister infrastruktury i Rozwoju nie posiada uprawnień do ingerowania w decyzje organów jednostek samorządu terytorialnego oraz samodzielnych podmiotów gospodarczych, m.in. w zakresie wynikającym z postulatów zawartych w przywołanym wystąpieniu, w tym dotyczących zmiany struktury właścicielskiej Przewozów Regionalnych sp. z o.o. oraz jej oddłużenia.
Takie stanowisko przekazał były już Wiceminister Zbigniew Klepacki, w odpowiedzi na interpelację poseł Anny Sobeckiej.
Na podstawie materiałów Sejmu RP.