Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Łódź podpisało umowę z PESĄ na dostawy tramwajów

infotram
30.12.2014 13:51
W dniu dzisiejszym (30 grudnia) podpisana została umowa na dostawę 22 tramwajów PESA Swing dla MPK Łódź. Pojazdy dostarczy wybrana w przetargu PESA. Jak informuje przewoźnik podpisanie umowy zakończyło jeden z najważniejszych przetargów na zakup taboru tramwajowego w historii Łodzi. Startowały w nim dwie polskie firmy: PESA oraz SOLARIS. Ocenie podlegały rozwiązania techniczne oraz cena. Ostatecznie przetarg wygrała bydgoska PESA i to jej tramwaje od jesieni 2015 roku zobaczymy na łódzkich torach.
Przypomnijmy, że nie będą to pierwsze w Łodzi tramwaje wyprodukowane w Bydgoszczy. Od 2008 roku trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego obsługuje 10 niskopodłogowych tramwajów Tramicus, wyprodukowanych również przez PESĘ. Po sześciu latach przybędą zatem kolejne wagony tego samego producenta.
Nigdy wcześniej nie podpisywaliśmy umowy na zakup takiej ilości tak nowoczesnych pojazdów. Nowe tramwaje będą kursować po zmodernizowanej trasie W-Z. Będzie to najszybszy środek komunikacji łączący dwa wielkie łódzkie osiedla’ – powiedział prezes łódzkiego MPK Zbigniew Papierski.
Tak mają wyglądać łódzkie SwingiTak mają wyglądać łódzkie SwingiTak mają wyglądać łódzkie Swingi
Koszt zakupu 22 składów tramwajowych to 166 mln zł. Znaczną część środków na ten cel (40%) udało się pozyskać ze środków Unii Europejskiej.
Jesteśmy po kolejnych zakupach autobusów, które będą dowoziły mieszkańców na krótszych dystansach, natomiast na długich, przelotowych trasach będą ich wozić tramwaje – powiedziała Prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Mamy jeden z najnowocześniejszych taborów autobusowych w kraju, natomiast tramwaje wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Będziemy modernizować stary tabor, niezbędne są jednak także zakupy nowych pojazdów. Dzięki przyznaniu unijnej dotacji mamy szansę na zakup 22 tramwajów w tej perspektywie unijnej – dodała.
Tramwaje SWING to jednoprzestrzenne, pięcioczłonowe, jednokierunkowe i niskopodłogowe pojazdy wyposażone w klimatyzację przedziałów pasażerskich i kabiny motorniczego a także m.in. system zliczania pasażerów, automat biletowy, monitoring z możliwością przesyłania obrazu w czasie rzeczywistym do Centrali Nadzoru Ruchu, nowoczesną informację pasażerską oraz ręcznie rozkładaną rampę, umożliwiającą korzystanie z pojazdów osobom
na wózkach inwalidzkich.
Podpisanie umowyPodpisanie umowy
Przetarg obejmował również specjalistyczne wyposażenie do obsługi tramwaju, pakiet eksploatacyjno-naprawczy oraz przeszkolenie personelu warsztatowego.
Nowo zakupione tramwaje obsługiwać będą trasę W-Z, której remont zakończy się jesienią 2015 roku –w tym samym czasie, kiedy tramwaje będą już gotowe do eksploatacji.
Dane techniczne Swingów dla MPK Łódź
Liczba członów (w szt.)
5
Długość tramwaju ze zderzakami
30.500 mm
Maksymalna szerokość tramwaju
2.400 mm
Zdolność przewozowa:
 
– liczba miejsc siedzących stacjonarnych
40
– liczba miejsc stojących
167
– nominalna liczba miejsc (siedzące + stojące)
207
Minimalna szerokość przejścia wewnątrz wagonu
770 mm
Maksymalna prędkość eksploatacyjna (w km/h)
70
Liczba drzwi dwustrumieniowych
4
Liczba drzwi jednostrumieniowych
2