Sprzedaż biletów w Poznaniu – październik 2014
W październiku 2014 roku klienci Zarządu Transportu Miejskiego nabyli bilety o łącznej wartości 19 440 167,71 zł. Analizując okres od roku 2012 do 2014 można łatwo zauważyć, że był to rekordowo wysoki poziom –aż o blisko 9 proc. wyższy od bardzo udanego miesiąca jakim był październik 2013 roku. Na ten pozytywny wynik wpływ miały przede wszystkim bilety długookresowe, które podobnie jak sprzedaż ogólna osiągnęła rekordową wartość. Jest to oczywiście związane z powrotem uczniów i studentów do szkół. Tym samym odnotowano dużą sprzedaż biletów semestralnych i 10 miesięcznych szkolnych. Bardzo pozytywnym wydaje się fakt, iż znacząco rośnie liczba osób decydujących się na bilety o długim okresie obowiązywania. Coraz większym popytem cieszą się bilety o okresie ważności między 120 a 150 dni oraz między 210 a 365 dni. Przeciwnie do biletów długookresowych spadła sprzedaż biletów jednorazowych. Należy jednak pamiętać, że system PEKA premiuje korzystanie z biletu typu tPortmonetka w zastępstwie tradycyjnych biletów papierowych. W związku z powyższym jeżeli doliczymy do biletów jednorazowych wartość doładowań tPortmonetki okaże się, że ogólny wynik sprzedaży dla tzw. przejazdów nieregularnych jest dużo lepszy niż osiągnięty w analogicznym okresie roku ubiegłego. Na dzień 31 października 2014 sprzedano już łącznie bilety o wartości ponad 7 proc. większej niż w okresie od 1 stycznia do 30 października 2013r.
Wraz ze wzrostem wartości sprzedaży nie odnotowano jednak wzrostu ilości sprzedanych biletów. Spadek w stosunku do października 2013 wyniósł 23,36 proc. Jest to oczywiście skutkiem rezygnacji z biletów jednorazowych na rzecz tPortmonetki oraz ogólnej przebudowy oferty ZTM wraz z wprowadzeniem systemu PEKA. Ze względu na fakt, że bilety jednorazowe stanowią około 90% liczby sprzedanych biletów ich zmiany w znacznym stopniu wpływają na ogólny wynik. Tym samym rezygnacja z biletu jednorazowego na rzecz długookresowego i tPortmonetki (co nastąpiło w badanym okresie), pomimo, że teoretycznie wskazuje spadek liczby sprzedanych biletów, w praktyce oznacza bardzo dobre zjawisko. Wynik sprzedaży badanego okresu jednoznacznie wskazuje, że wprowadzony system PEKA zaczyna odnosić bardzo pozytywne skutki w postaci wysokich wartości sprzedaży. Wprowadzenie tPortmonetki a także uelastycznienie okresów na jaki można nabyć bilety długookresowe pomimo początkowych problemów przynoszą coraz korzystniejszy efekt w postaci poprawy wskaźników sprzedażowych i istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo na trwały wzrost popytu na usługi oferowane przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu. Dalsze informacje TUTAJ / http://www.ztm.poznan.pl/assets/Nowy-Folder-3/Analiza-sprzeday-biletw-X-2014.pdf