5 miesięcy systemu PEKA
infotrans
12.12.2014 09:40
5 miesięcy systemu PEKA
Rozbudowana sieć doładowań biletów elektronicznych, znaczący wzrost liczby transakcji w Internecie i niesłabnące zainteresowanie produktem flagowym nowej taryfy –Biletem Metropolitalnym –tak można podsumować pięć miesięcy wdrażania systemu PEKA. System został także oceniony przez pasażerów w badaniu wykonanym przez TNS, zdecydowana większość użytkowników karty PEKA jest zadowolona z korzystania z transportu miejskiego przy jej użyciu.
W minionych miesiącach nastąpiła fundamentalna zmiana w sieci sprzedaży biletów w transporcie publicznym. Z 25 punktów doładowań biletów elektronicznych, obecnie pasażerowie mają do dyspozycji ponad ćwierć tysiąca punktów. Sieć składa się z:
- 11 Punktów Obsługi Klienta,
- 200 Punktów Sprzedaży Biletów mieszczących się w głównie w kioskach lub placówkach usługowych, znajdujących się zarówno w Poznaniu (m.in. 17 lokalizacji na Winogradach, 16 w Centrum, 16 na Ratajach, 14 na Wildzie, 11 na Jeżycach, 11 na Piątkowie czy 9 na Łazarzu), jak i na terenie Aglomeracji Poznańskiej (Biedrusko, Czerwonak, Dopiewo, Komorniki, Mosina, Koziegłowy, Luboń, Pobiedziska, Rokietnica, Suchy Las, Swarzędz, Wągrowiec, Zaniemyśl czy Puszczykówko),
- 40 nowych, funkcjonujących w systemie PEKA biletomatów umożliwiających płatność gotówką oraz kartami płatniczymi.
Z rozbudowanej sieci sprzedaży chętnie korzystają klienci, którzy coraz częściej kupują bilety okresowe lub doładowują tPortmonetkę właśnie w PSB lub poprzez internetowy portal www.peka.poznan.pl (obecnie ok. 23 proc. doładowań karty PEKA w Internecie).
Wciąż dużym powodzeniem cieszy się flagowy produkt nowej taryfy –czyli Bilet Metropolitalny. Do 2 grudnia złożono 84.649 oświadczeń uprawniających do kupna tego atrakcyjnego cenowo i elastycznego pod względem długości obowiązywania biletu. Pasażerowie chętnie korzystają z wprowadzonych w sierpniu ułatwień, czyli np. możliwości przesłania oświadczenia przez Internet, z czego skorzystało 2,5 tys. osób.
Nie słabnie popyt na karty PEKA, których do 2 grudnia wydano 325.973 (w tym 10.041 kart PEKA Junior oraz 9.567 kart PEKA na okaziciela) oraz zaadaptowano 14.615 Elektronicznych Legitymacji Studenckich. To oznacza, że obecnie z systemu PEKA może korzystać 340,5 tys. użytkowników.
Zainteresowanie portalem internetowym www.peka.poznan.pl utrzymuje się na stałym poziomie –średnia miesięczna liczba Unikalnych Użytkowników wynosi 170 tys.
Systematycznie rośnie liczba pasażerów korzystających z tPortmonetki. Kwota zużyta na przejazdy w transporcie z tPortmonetki rośnie o ok. 400 tys. zł miesięcznie i w listopadzie 2014 wyniosła ponad 1,9 mln zł. W tym samym czasie spada zainteresowanie klasycznymi papierowymi biletami czasowymi.
Zobacz prezentację dotyczącą systemu PEKA po 5 miesiącach.
*
Jak oceniają system PEKA pasażerowie? Odpowiedzią na to pytanie mogą być wyniki badania przeprowadzonego przez TNS na próbie 806 osób, wykonanego na zlecenie Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli w ramach prowadzonego audytu systemu PEKA.
Badanie wykonano metodą standaryzowanego wywiadu kwestionariuszowego i wywiadu bezpośredniego w listopadzie 2014r. w środkach komunikacji miejskiej w Poznaniu. Objęci badaniem użytkownicy karty PEKA najczęściej korzystają z biletów okresowych (57,2 proc.), niespełna 30 proc. respondentów korzysta z tPortmonetki, natomiast 15,6 proc. wykorzystuje jednocześnie obydwie dostępne opcje.
Badanie wykonano metodą standaryzowanego wywiadu kwestionariuszowego i wywiadu bezpośredniego w listopadzie 2014r. w środkach komunikacji miejskiej w Poznaniu. Objęci badaniem użytkownicy karty PEKA najczęściej korzystają z biletów okresowych (57,2 proc.), niespełna 30 proc. respondentów korzysta z tPortmonetki, natomiast 15,6 proc. wykorzystuje jednocześnie obydwie dostępne opcje.
Zdecydowana większość badanych użytkowników karty PEKA (86,5 proc.) jest zadowolona z korzystania z transportu miejskiego przy użyciu karty PEKA, natomiast zaledwie 4,6 proc. jest niezadowolonych z tego rozwiązania. Spośród różnych aspektów związanych z funkcjonowaniem systemu najlepiej oceniono łatwość doładowania karty przez Internet, a najgorzej: obowiązujące zasady składania reklamacji, czas oczekiwania na kartę, łatwość doładowania karty w biletomatach, a także prawidłowość funkcjonowania czytnika kart PEKA.
Zdecydowana większość z objętych badaniem respondentów uważa, że możliwość płacenia za faktycznie przejechaną liczbę przystanków za pomocą tPortmonetki jest dobrym rozwiązaniem (79,2 proc.). Respondenci zapytani o zalety korzystania z transportu zbiorowego z użyciem karty PEKA najczęściej wskazywali na wygodę użytkowania/łatwość obsługi karty (41,2 proc.) oraz oszczędność pieniędzy (21,2 proc.).
Zobacz prezentację dotyczącą wyników badania.