Twisty we Wrocławiu już pewne

infotram
02.12.2014 13:05
To już pewne. MPK Wrocław rozstrzygnęło właśnie oficjalnie przetarg na zakup nowych, niskopodłogowych tramwajów firmy PESA. Oznacza to, że w drugiej połowie przyszłego roku na wrocławskie torowiska wyjedzie co najmniej 6 takich tramwajów –poinformowała Agnieszka Korzeniowska, rzecznik prasowy MPK Wrocław.
Zakup tramwajów jest jednym z elementów składowych większego Projektu zatytułowanego Zintegrowany System Transportu Szynowego w Aglomeracji i we Wrocławiu – Etap II, przewidzianego do dofinansowania środkami unijnymi. Miasto zapewni spółce środki na sfinalizowanie zakupu sześciu pojazdów za kwotę około 50 milionów złotych i zawarcie umowy z producentem wyłonionym w przetargu tj. firmą PESA Bydgoszcz S.A.
Twist dla MPK Wrocław
W przetargu założono możliwość zakupu od 6 do 25 sztuk tramwajów w zależności od wysokości dofinansowania ze środków UE. Wprawdzie instytucje dzielące unijne dotacje nie podjęły jeszcze decyzji w sprawie dofinansowania projektu, którego częścią jest zakup nowych tramwajów dla Wrocławia, ale z uwagi na bardzo duże szanse na uzyskanie dofinansowania oraz potrzebę unowocześniania wrocławskich tramwajów, miasto zdecydowało się na wsparcie finansowe tej inwestycji. Oznacza to, że MPK Wrocław jest o krok od podpisania umowy z PESĄ na zakup całkowicie niskopodłogowych i klimatyzowanych pojazdów. Nowe wrocławskie tramwaje mają pochodzić z rodziny TWIST. Będą 3-członowe i jako pierwsze w mieście w 100 procentach niskopodłogowe. Oznacza to nie tylko łatwiejsze wsiadanie do pojazdów, ale również przemieszczanie się po nich bez barier – typu schodki, czy krawężniki.
Tramwaj PESA Twist pomieści 222 pasażerów i zaoferuje 58 miejsc siedzących. Będzie miał długość 32 metrów i szerokość 2,4 m. Wyposażony zostanie w system odzyskiwania energii z hamowania, dzięki któremu energia będzie mogła trafiać z powrotem do sieci trakcyjnej i być wykorzystywana przez znajdujące się na tym samym odcinku trakcji inne tramwaje. Ale PESA ma być również przystosowana pod montaż superkondensatorów, które mogą magazynować energię odzyskiwaną z hamowania i wykorzystywać ją np. przy rozruchu tramwaju obniżając koszty jego eksploatacji.
Wizualizacja PESA dla MPK Wrocław (źródło: wroclaw.pl)Wizualizacja PESA dla MPK Wrocław (źródło: wroclaw.pl)
Jak zastrzega MPK wizualizacja jest jedną z wielu propozycji malowania nowego wrocławskiego tramwaju. MPK planuje jednak, aby wrocławska PESA była jednokolorowa –w kolorze ciemnoniebieskim.