Zmodernizowane EN57 dla Pomorza w nowych barwach – jutro prezentacja

inforail
25.11.2014 12:25
Od 14 grudnia 2014 r., a więc od dnia wejścia w życie nowego rozkładu jazdy pociągów, na pomorskich szlakach zadebiutują zmodernizowane EN57 w nowych barwach województwa pomorskiego. Jeden z czterech pociągów po remoncie będzie można zobaczyć już jutro, w środę, 26 listopada br., w godz. 10.45-12.30 na dworcu PKP w Malborku, peron 2. Modernizacja została wykonana przez Newag, a była możliwa dzięki dofinansowaniu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Dobrą wiadomością jest także fakt, że na linii Malbork-Elbląg będą dwa połączenia więcej niż dotychczas, a najkrótszy czas jazdy z Malborka do Gdańska od przyszłego roku spadnie do 37 minut. Oczywiście na tej trasie będzie można spotkać nowoczesne jednostki. Pojazdy będą obsługiwały również połączenia z Gdyni do Elbląga, Olsztyna i Bydgoszczy. Operatorem będą Przewozy Regionalne.   
Modernizacja 4 elektrycznych zespołów trakcyjnych zrealizowana została w ramach projektu „Zakup i modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym, do obsługi połączeń międzyregionalnych na obszarze co najmniej dwóch województw”, dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie z dnia 30.06.2014r podpisana została korespondencyjnie przez Członków Zarządu Województwa Pomorskiego Ryszarda Świlskiego i Czesława Elzanowskiego oraz Pawła Szaciłło p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie. Projekt obejmuje zakup i modernizację 8 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupy taboru (8 sztuk objętych projektem) zostały zrealizowane w latach 2010-2012, z czego 4 zostały już zmodernizowane w latach 2011-2012.
Pomorski EN57 po modernizacji (foto: UMWP)Pomorski EN57 po modernizacji (foto: UMWP)
Wartość całkowita projektu to 70.156.784,98 zł, kwota dofinansowania to 40.438.995,40 zł. Modernizacja dotyczy ostatnich 4 pojazdów z projektu.
W ramach modernizacji wykonano m.in.:
– dostosowanie taboru do obsługi osób niepełnosprawnych,
– zamontowanie nowej kabiny WC z zamkniętym system obiegu i dostosowanej do obsługi osób niepełnosprawnych,
– zabudowanie systemu informacji audio-wizualnej,
– zamontowanie tablic kierunkowych LED zewnętrznych,
– zamontowanie tablic wewnętrznych LCD z bieżącą informacją o trasie i lokalizacji pociągu,
– zabudowanie w kabinie maszynisty sygnalizacji zamkniętych drzwi automatycznych w pojeździe ze wskazaniem na sygnalizatorze, które drzwi są otwarte;.
– zamontowanie w przedziałach pasażerskich i służbowych nowych, wysokich siedzeń ergonomicznych z podłokietnikami z wysoką odpornością na uszkodzenie (dewastację);
– zamontowanie nowych ergonomicznych foteli dla maszynisty;
– zamontowanie układu pomiarowego zużycia energii elektrycznej.
 
Przeprowadzenie modernizacji pozwoli na poprawę bezpieczeństwa i warunków podróżowania przez pasażerów, poprawę warunków pracy maszynisty, obniżenie zużycia energii elektrycznej oraz obniżenie awaryjności pojazdu (głównie w okresie zimowym).