Boom na przewozy kolejowe w świętokrzyskim

inforail
04.11.2014 10:59
Urząd Marszałkowski województwa świętokrzyskiego podsumował mijającą właśnie, czteroletnią kadencję. Nie mogło zabraknąć także informacji na temat transportu kolejowego. Na przestrzeni kilku ostatnich lat obserwujemy boom na podróżowanie koleją. Liczba pasażerów przewożonych w ciągu roku przez Przewozy Regionalne Spółka z o.o. Oddział Świętokrzyski wzrosła dwukrotnie. W 2010 roku odprawiono 1 mln 370tys. osób, a w 2013—ponad 2 mln 320 tys. —Tym samym przewozy stają się bardziej rentowne, bo kolej odnotowuje większe przychody ze sprzedanych biletów —podkreśla Jan Maćkowlak. W 2014 roku zaplanowana wartość dotacji samorządu województwa do kolejowych przewozów regionalnych wyniosła ponad 23,5 mln zł.
Do kolei przyciąga przede wszystkim oferta przewozowa dopasowana do potrzeb mieszkańców, nowy tabor i dobra oferta cenowa. Z myślą o pasażerach w marcu 2012 roku uruchomiono na przykład dodatkowe połączenia relacji Kielce –Skarżysko Kamienna –Kielce (3 pary pociągów) oraz relacji Skarżysko Kamienna –Ostrowiec Świętokrzyski –Skarżysko Kamienna (2 pary), finansowane przez samorząd województwa. Co ważne, połączenia te zostały uruchomione w porach proponowanych przez pasażerów, którzy zgłaszali problemy z powrotem w godzinach wieczornych do tych miejscowości.
Samorząd województwa przywiązuje też dużą wagę do jakości podróżowania i stanu taboru. W 2011 roku zakupił cztery nowe dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne typu Elf. To nowoczesne, estetyczne i bezpieczne składy o wartości ponad 46 mln zł. Kolejnych sześć trzyczłonowych pociągów typu Impuls,do końca stycznia 2015 roku, trafi do województwa świętokrzyskiego dzięki projektowi realizowanemu wspólnie z trzema innymi województwami pt. Zakup taboru kolejowego do połączeń międzywojewódzkich realizowanych przez Województwa: Małopolskie, Podkarpackie, Śląskie i Świętokrzyskie. Pierwsze z tych nowych pojazdów już jeżdżą po świętokrzyskich torach. Są przyjazne dla osób niepełnosprawnych, z wieloma udogodnieniami dla pasażera. Nowymi składami zastąpiono stare i wyeksploatowane jednostki kursujące na trasach między tymi czterema województwami. Wspólny zakup 19 pociągów jest dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość projektu realizowanego przez cztery województwa to 281,5 mln zł brutto.
Świętokrzyski Impuls
Dobra siatka połączeń oraz nowoczesny tabor jednak nie wystarczą, aby przyciągnąć pasażerów do podróży koleją. Potrzebna jest również konkurencyjna oferta cenowa, jaką właśnie okazał się bardzo popularny wśród mieszkańców Bilet Świętokrzyski. W tej propozycji, przygotowanej przez Świętokrzyski Zakład Przewozów Regionalnych w porozumieniu z samorządem województwa, cena biletu normalnego jest od 30 do 50 procent niższa niż w taryfie standardowej, określonej przez spółkę Przewozy Regionalne.
Sporym przełomem w podróżowaniu koleją będzie rok 2015, kiedy to nastąpi skomunikowanie Kielc z siecią Kolei Dużych Prędkości. Dla pasażerów będzie to oznaczało skrócenie czasu przejazdu na bardzo popularnej trasie z Kielc do Warszawy do zaledwie dwóch godzin. Będzie to możliwe po wybudowaniu łącznicy kolejowej Czarnca —Włoszczowa Północ. Samorząd Województwa Świętokrzyskiego na mocy umowy podpisanej ze Spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współfinansował opracowanie studium wykonalności tej inwestycji. Zadeklarował również przy udziale środków unijnych współfinansowanie realizacji tak ważnego przedsięwzięcia, które ma kosztować około 40 mln zł (dotychczas na zadanie wydatkowano kwotę 82,5 tys. zł).