Z Kielc do Warszawy w dwie i pół godziny?
inforail
30.10.2014 12:00
Z Kielc do Warszawy w dwie i pół godziny?
– Wszystkie główne linie kolejowe, które przebiegają przez województwo świętokrzyskie będą remontowane i modernizowane w najbliższej perspektywie finansowej, zarówno Centralna Magistrala Kolejowa, jak i dwie główne linie województwa nr 8 i 25 oraz łącznica Czarnca-Włoszczowa Pn –zapewnił w Kielcach Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. W spotkaniu uczestniczyli marszałek województwa Adam Jarubas, Jan Maćkowiak, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego oraz posłowie Artur Gierada i Lucjan Pietrzczyk.
Łącznica Czarnca-Włoszczowa Pn zostanie sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego i PKP Polskich Linii Kolejowych. Wprawdzie RPO jest jeszcze negocjowany, ale ta inwestycja z pewnością się w nim znajdzie.
– W finale rozmów pomiędzy Polską i Komisją Europejską toczy się bardzo ożywiona dyskusja dotycząca wydatków inwestycyjnych na kolej i drogi. My bardzo podkreślamy konieczność realizacji projektów drogowych, zaś Komisja Europejska stoi na stanowisku, że mało jest inwestycji kolejowych w Polsce. Takie też uwagi dostaliśmy do Regionalnego Programu Operacyjnego. Staramy się wypośrodkować te dwa działy transportu –mówi marszałek Adam Jarubas.
Łącznica tworzy alternatywną drogę połączenia kolejowego Kielc z Warszawą. Tę trasę pasażerowie pokonają maksymalnie w 2,5 godziny. Prace przy studium wykonalności są już na finiszu, łącznicę będzie można uruchomić pod koniec 2017 roku.
– Wielokrotnie podkreślaliśmy ważność tej inwestycji, bowiem daje ona możliwość szybkiej komunikacji mieszkańców regionu, nie tylko z Warszawą, ale w ogóle z północno-zachodnią częścią Polski. Dzięki owocnej współpracy rządu i samorządu udaje się to realizować –mówi Jan Maćkowiak, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego.
Ważna dla mieszkańców województwa jest linia kolejowa nr 8 z Krakowa do Warszawy. Odcinek od Skarżyska-Kamiennej, przez Kielce do Kozłowa został przewidziany do modernizacji w perspektywie 2014-2020. To zadanie o wartości około 400 mln zł. Prace budowlane będą tam prowadzone w latach 2015-2019, a dzięki nim będzie można na tej trasie zwiększyć prędkość w ruchu pasażerskim z 90 do 120 km/h, a w ruchu towarowym z 60 do 80 km/h.
Zwiększyć prędkość przewozów będzie można również remontując linię kolejową nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna –Sandomierz i Skarżysko-Kamienna –Końskie. Teraz pociągi przemieszczają się na niej z prędkością 30 km/h, a będą mogły nawet 70-120 km/h. Na odcinku wschodnim prace już trwają, na zachodnim rozpoczną się w 2018 roku.
– Każda z tych inwestycji ma swoją historię i każda ma wpływa na nasze życie –podkreśla poseł Artur Gierada –wpływają na rozwój gospodarczy i potencjalną atrakcyjność dla inwestorów.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024