Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił odwołanie Kolei Mazowieckich od decyzji UTK

inforail
24.10.2014 15:16
Wyrokiem z 23 października 2014 r. Sąd Okręgowy w Warszawie –Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił w całości odwołanie Kolei Mazowieckich –KM sp. z o.o. od decyzji Prezesa UTK z 19 lipca 2013 r. nakładającej na spółkę karę pieniężną w wysokości 435 835 zł.  
Wskazana wyżej kara została nałożona na Koleje Mazowieckie za naruszenie zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym. Polegały one na niezapewnieniu podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa, poprzez wykorzystywanie pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozu osób z otwartymi w czasie jazdy drzwiami bocznymi. Jest to niezgodne z art. 14 ust. 4 ustawy Prawo przewozowe.
Koleje Mazowieckie odwołały się od decyzji Prezesa UTK nakładającej karę pieniężną.
Sąd Okręgowy w Warszawie po rozpoznaniu sprawy, w całości oddalił odwołanie spółki Koleje Mazowieckie uznając, że kara pieniężna w wysokości 435 835 zł, jest w pełni uzasadniona.
Sąd uznał, że spółka Koleje Mazowieckie stosowała bezprawne praktyki naruszające zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, poprzez eksploatowanie pojazdów kolejowych z niesprawnym układem zamykania drzwi bocznych, co bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu pasażerów. W efekcie pojazdy kolejowe, wykorzystywane do przewozu osób, poruszały się z otwartymi drzwiami bocznymi, co narażało pasażerów na utratę zdrowia lub życia. W świetle przedstawionych powyżej okoliczności nie ulega wątpliwości, że działanie spółki Koleje Mazowieckie polegające na eksploatowaniu pojazdów kolejowych poruszających się w czasie jazdy z otwartymi  drzwiami, dotyczyło wielu osób. Narażeni na utratę życia lub zdrowia byli wszyscy pasażerowie, którzy podróżowali pociągami eksploatowanymi przez spółkę Koleje Mazowieckie z niesprawnym układem zamykania drzwi bocznych.
Sąd w ustnych motywach rozstrzygnięcia wskazał, że zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, w tym skargi pasażerów dotyczące eksploatowania przez spółkę Koleje Mazowieckie pojazdów kolejowych, które w czasie jazdy poruszały się z otwartymi drzwiami potwierdzają, że zjawisko to miało charakter stale powtarzający się i nie stanowiło jednorazowego incydentu. Prowadzone przez Prezesa UTK postępowanie potwierdziło, że problem ten miał szeroką skalę i nie ograniczał się do pojedynczych przypadków. Sąd zwrócił także uwagę na brak reakcji drużyn konduktorskich na zgłaszane przez pasażerów usterki drzwi bocznych.
Analizowana kwestia dotyczyła w szczególności elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 i EN71, niemniej jednak stwierdzone nieprawidłowości wystąpiły również w pociągu „Radomiak”, składającym się z nowych piętrowych wagonów serii BPZ. 
Sąd uznał, że nakładając karę pieniężną w wysokości 435 835 zł, Prezes UTK uwzględnił zakres naruszenia przepisu, dotychczasową działalność podmiotu oraz jego możliwości finansowe.
Wyrok nie jest prawomocny.