SOK: Mniej kradzieży i dewastacji infrastruktury

inforail
21.10.2014 13:20

Liczba kradzieży i dewastacji infrastruktury kolejowej spadła o 14%. Takie dane przynosi porównanie III kwartału 2014 z rokiem ubiegłym. Od stycznia do października br. ujęto ponad 500 sprawców tych przestępstw. W akcjach SOK uczestniczą wyposażone w kamery samochody –mobilne centra monitoringu oraz patrole z psami tropiącymi. Straż Ochrony Kolei monitoruje perony, stacje, linie kolejowe, w tym tereny, na których trwają inwestycje.
W porównaniu do III kwartału 2013 r. ilość zdarzeń w roku bieżącym zmniejszyła się o 164 przypadki –z 1163 do 999. Każdej doby blisko 320 patroli SOK zabezpiecza linie kolejowe oraz przeprowadza kontrole punktów skupu złomu.
Codziennie patrolami objęte są setki kilometrów kolejowych szlaków, urządzenia i pociągi. W październiku, tylko na Śląsku zatrzymano m.in. 3 osoby okradające składy towarowe i 2 złodziei kabli od semaforów. We wrześniu funkcjonariusze skontrolowali ponad 1400 skupów złomu. W ogólnopolskiej akcji uwzględniono głównie obszary o największej liczbie kradzieży urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu.
– Zatrzymujemy na gorącym uczynku osoby zagrażające bezpieczeństwu. We wrześniu patrol SOK między Sosnowcem Południowym a Dąbrową Górniczą Strzemieszyce schwytał złodzieja około 300 metrów sieci trakcyjnej. Podczas kontroli jednego z małopolskich punktów skupu złomu, funkcjonariusze odzyskali ponad tonę przyjętych nielegalnie części toru i sieci trakcyjnej –mówi st. insp. Paweł Boczek, rzecznik prasowy Straży Ochrony Kolei.
Kontrole punktów skupu złomu mają na celu nie tylko odzyskanie elementów infrastruktury kolejowej, ale także edukację właścicieli tych punktów i ujęcie złodziei. Skupujący złom muszą działać transparentnie i zgodnie z przepisami zbierać dane klientów. Jeśli przyjmą materiał z kradzieży, mogą trafić do więzienia nawet na 5 lat. Taka kara może spotkać 37 osób ujętych przez SOK na nielegalnych transakcjach od czerwca do sierpnia br.
Współpraca SOK z policją i służbami granicznymi Polski i sąsiednich krajów, pozwala ściślej sprawdzać teren. W ostatnich latach SOK intensywniej chroni też linie, na których trwają inwestycje. Te tereny patrolowane są w dzień i w nocy, by eliminować dewastacje i kradzieże wymienianych elementów m.in. sieci trakcyjnej i urządzeń automatyki. Całodobowe patrole wprowadzono m.in. na linii Warszawa –Skierniewice.
Polskie Linie Kolejowe ograniczają zainteresowanie złodziei stosując m.in. materiały z tworzyw, montując urządzenia w budynkach, w miejscach objętych monitoringiem i nadzorowanych. Każdy element zabrany z toru, ingerencja w kable i urządzenia, mogą stwarzać zagrożenie życia i zdrowia pasażerów oraz kilkugodzinne opóźnienia pociągów.
Straż Ochrony Kolei przypomina telefon alarmowy (22) 47 40 000 na który można zgłaszać obecność osób postronnych na torach.