Poznań: Przystanek wiedeński powstanie na Placu Wiosny Ludów i Łąkowej
Przystanki: Plac Wiosny Ludów i Łąkowa wybrali do realizacji uczestnicy konsultacji społecznych przeprowadzonych od 12 do 26 września 2014r. W głosowaniu mającym na celu wyłonić dwie spośród pięciu rekomendowanych lokalizacji, w których powstaną kolejne przystanki typu „wiedeńskiego”wzięło udział 1825 osób. Wyniki przedstawiają się następująco:
PLAC WIOSNY LUDÓW –na ulicy Strzeleckiej w kierunku ulicy Podgórnej: 1149 głosów (34,7 proc.)
ŁĄKOWA –na ulicy Strzeleckiej w kierunku ulicy Podgórnej: 600 głosów (18,1 proc.)
RYNEK WILDECKI –na ulicy Wierzbięcice w kierunku ulicy Matyi: 573 głosy (17,3 proc.)
KÓRNICKA –na ulicy Kórnickiej w kierunku centrum centrum (propozycja nowego przystanku w formie „antyzatoki”tzn. przejazd samochodów odbywa się po torowisku): 500 głosów (15,1 proc.)
RYNEK WILDECKI –na ulicy Wierzbięcice w kierunku Dębca: 490 głosów (14,8 proc.)
W konsultacjach wzięło udział 38 proc. pań i 62 proc. panów, najwięcej głosów oddały osoby w wieku: 18-25 lat (31 proc.) i 25-35 lat (38 proc.). Osoby poniżej 18 roku życia oddały tylko 44 głosy (2 proc.), respondenci w wieku 35-50 lat –291 głosów (16 proc.), w wieku 50-65 lat –171 głosów (9 proc.), natomiast osoby 65+ – 57 głosów (3 proc.). Najbardziej aktywni w głosowaniu okazali się mieszkańcy Wildy (340 głosów –19 proc.), Starego Miasta (163 głosy –9 proc.), Grunwaldu (119 głosów –7 proc.), Piątkowa i Jeżyc (107 głosów –6 proc.) oraz Łazarza (103 głosy –6 proc.). Rekomendacje ZTM Poznań w spawie przystanków typu „wiedeńskiego”wynikają z istniejących uwarunkowań technicznych oraz wysokości zarezerwowanych środków w budżecie na ich budowę (ok. 600 tys. zł). Przedsięwzięcie będzie realizować spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Pierwszy w Poznaniu przystanek typu „wiedeńskiego”został zbudowany w tym roku na ulicy Gwarnej. Konstrukcja polega na wyniesieniu platformy przystanku z poziomu jezdni o około 22 centymetry na specjalnie zbudowanej rampie. Dzięki temu pasażer zyskuje możliwość znacznie łatwiejszego wejścia (i wyjścia) do (z) pojazdu, co zwłaszcza w przypadku osób starszych, niepełnosprawnych, mam z wózkami lub dzieci ma duże znaczenie. Ważny jest też aspekt bezpieczeństwa, ponieważ kierowcy samochodów zmuszeni są zwolnić przed przystankiem z uwagi na wjazd na wyniesioną jezdnię. Tego typu ułatwienie w transporcie zbiorowym wprowadzono po raz pierwszy w Wiedniu, stąd geneza nazwy.