Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Śląskie zainteresowane zakupem piętrusów

inforail
14.10.2014 09:07
Do 2020 r. wszyscy pasażerowie Kolei Śląskich będą podróżować nowoczesnymi składami –to jedno z głównych założeń planów rozwoju śląskiego przewoźnika. W najbliższych latach spółka ma nabyć co najmniej 30 nowych pojazdów, co umożliwi jej rozwój i wzrost liczby pasażerów. Przewoźnik opracował strategię rozwoju do 2030 roku. Wynika z niej, oraz z równolegle przygotowywanego Planu inwestycyjnego, że do 2020 roku koleje Śląskie będą miały tylko i wyłącznie nowoczesne składy. Zupełnie zrezygnują m.in. z popularnych EN 57.
– W chwili obecnej jesteśmy na finiszu przygotowywania szczegółowych planów operacyjnych. Rozpatrujemy kilka kierunków rozwoju sytuacji, jednak każdy z nich zakłada wzrost pracy przewozowej i liczby pasażerów –mówi Piotr Bramorski, prezes Kolei Śląskich. –Jednym z niezbędnych warunków, który ten rozwój pozwolą osiągnąć jest wysoki standard podróży, który zapewniają jedynie nowoczesne składy –dodaje.
Do 2020 roku Koleje Śląskie pozyskają co najmniej 30 nowych jednostek. Zakup większości z nich zostanie sfinansowany ze środków Unii Europejskiej, pozostałe zostaną sfinansowane ze środków samej spółki.
Od 2020 roku Koleje Śląskie mają wozić pasażerów tylko nowoczesnymi składami
– Zakładamy, że docelowo pozyskamy 6 pojazdów nabytych przez Urząd Marszałkowski w ramach tzw. Południowej Grupy Zakupowej. Również 10 kolejnych pojazdów powinno nam zostać przekazanych przez województwo – nabytych przez samorząd w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Pozostałe kupią bezpośrednio Koleje Śląskie w drodze przetargu, którego ogłoszenie nastąpi w I połowie przyszłego roku –mówi Piotr Bramorski. 
W chwili obecnej trwają prace nad założeniami przetargu. Szczegółowo analizowana jest m.in. optymalna pojemność składów. Pracownicy biura taboru spółki rozpatrują słuszność zakupu pociągów z dwoma piętrami przeznaczonymi do przewozu pasażerów. Składy tego rodzaju powinny doskonale sprawdzić się w ruchu aglomeracyjnym, zwłaszcza na linii Gliwice –Częstochowa.
Koszt zakupu jednego pojazdu to kilkanaście mln zł. Pierwsze nowe pojazdy w barwach śląskiego przewoźnika mogą pojawić się w ostatnim kwartale przyszłego roku. 
W tym momencie Koleje Śląskie dysponują 62 składami, z czego 25 to np. nowoczesne Flirty, Elfy i Impuls, 11 to zmodernizowane w ostatnim czasie pojazdy, których konstrukcje powstały w latach 70-tych. Koleje Śląskie na 13 liniach w regionie rocznie przewożą około 16 mln pasażerów, a ich roczny budżet zamyka się w kwocie około 230 mln zł.