Poznański raport ze sprzedaży biletów – czerwiec 2014
infotrans
04.09.2014 13:39
Poznański raport ze sprzedaży biletów – czerwiec 2014
Przedstawiamy kolejny raport sprzedaży biletów Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu, tym razem za czerwiec 2014. Nastąpił wówczas początek bardzo daleko idących zmian wewnątrz struktury sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. W związku z wdrożeniem systemu PEKA wprowadzono możliwość zakupu biletów na dowolną liczbę dni oraz doładowania tPortmonetki. W czerwcu Zarząd Transportu Miejskiego sprzedał zdecydowanie więcej biletów, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, odnotowano ponad 11-procentowy wzrost wartości sprzedaży. Główną przyczyną był bardzo duży wzrost popytu na bilety jednorazowe. Ich sprzedaż – na poziomie 7.188.037 zł – była najwyższa od stycznia 2013 roku i wyniosła aż 21 proc. więcej, niż analogicznym okresie ubiegłego roku. Czerwiec był szczególnym miesiącem, bowiem można było wówczas nabyć zarówno bilety według starej, jak i nowej taryfy. Tym samym, mimo że sprzedaż biletów 15-minutowych spadła, wpływy zostały zrównoważone przez sprzedaż biletów 10-minutowych. Obie te grupy dały łączny dochód w wysokości aż 5.285.814 zł. Dobre wyniki sprzedaży odnotowano także wśród biletów krótkookresowych. Po raz pierwszy od stycznia 2012 roku przekroczono barierę 1 miliona zł miesięcznych wpływów w tej grupie. W odróżnieniu od biletów jednorazowych i krótkookresowych nie wzrosła sprzedaż biletów długookresowych. Wyniosła ona 6.339.705 zł, co jest wynikiem o blisko 5,5 proc. gorszym od czerwca 2013. Niższa sprzedaż biletów okresowych z reguły występuje w miesiącach od czerwca do sierpnia i jest jak najbardziej naturalna. Jest to związane z kończącym się rokiem szkolnym i akademickim, a także okresem urlopowym.
Nowością w raporcie biletowym za czerwiec są pierwsze dane dotyczące wartości doładowań tPortmonetki. W czerwcu kwota ta zamknęła się liczbą 249.799 zł. Podsumowując pierwsze półrocze 2014r. warto zauważyć całościowy wzrost wartości sprzedaży o blisko 5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2013. Biorąc pod uwagę liczbę sprzedaży biletów, w tej kategorii także odnotowano wzrost. Poprawa w stosunku do czerwca 2013 wyniosła ponad 15 proc. jeśli chodzi o wszystkie rodzaje biletów. Największy wzrost odnotowano wśród biletów jednorazowych (ponad 15 proc.) i krótkookresowych (ponad 36 proc.). Mniej o ok. 10 proc. sprzedano biletów długookresowych. Warto jednak odnotować, że dzięki uelastycznieniu systemu sprzedaży, np. poprzez wprowadzenie biletów na dowolną liczbę dni, znacznie więcej osób zdecydowało się na zakup biletów o okresie obowiązywania powyżej 150 dni.
Szczegółowymi statystykami dotyczącymi liczby i wartości sprzedanych biletów w miesiącu czerwcu 2014.