Świnoujście coraz bliżej stałego połączenia
infotrans
26.08.2014 15:15
Świnoujście coraz bliżej stałego połączenia
Rada Miasta Świnoujście uchwałą z dnia 21 sierpnia 2014 roku przyjęła Apel skierowany do Prezesa Rady Ministrów o pilne i ostateczne podjęcie decyzji w sprawie budowy tunelu łączącego wyspy Wolin i Uznam w Świnoujściu. Przeciw przyjęciu uchwały głosowali radni Platformy Obywatelskiej. Równolegle otwarto oferty w przetargu na projekt połączenia pod Świną, gdzie oferenci mieli określić jego zakres oraz specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót budowlanych. Wysokość z dziesięciu zgłoszonych ofert była zróżnicowana, od 1,7 mln zł do 10 mln zł brutto. Najwyższą cenę zaoferowało konsorcjum niemieckich firm z Greifswaldu i Hamburga, poniżej 2 mln złotych zaproponowały spółki z: Gdańska, Krakowa i Mediolanu. Świnoujście zaplanowało na ten cel 5,5 mln zł, z czego 85 proc. pochodzi z programu RPO. Szacunkowy koszt całej inwestycji to ok. 630 mln zł netto. Miasto zadeklarowało wkład własny w wysokości ok. 120 mln zł, o ile będzie otrzymywało wpływy z podatku od spółki Polskie LNG. Dalsze informacje na temat przetargu tutaj
Aby jednoznacznie określić status tej inwestycji Rada Miasta Świnoujście zwróciła się Premiera z apelem o pilne i ostateczne podjęcie decyzji w sprawie budowy tunelu łączącego Wyspę Wolin z Wyspą Uznam w Świnoujściu. Czytamy w nim m.in.: -„Mamy przeświadczenie, że sprawa stałego połączenia wysp Wolin – Uznam w Świnoujściu jest dobrze znana Panu Premierowi. Wyrażamy jednak przekonanie, że mimo wieloletniej historii tego najważniejszego dla naszego miasta, ale również całego regionu zachodniopomorskiego i naszych niemieckich sąsiadów problemu – nie został on do tej pory rozwiązany. Wartość inwestycji – ok. 700 milionów złotych – przekracza możliwości budżetowe Miasta Gminy Świnoujście, obciążonego dodatkowo kosztami na aktualnie działającą, niedofinansowaną przeprawę promową. Obecna przeprawa utrudnia, a wręcz paraliżuje codzienne życie mieszkańców, jednostek gospodarczych i militarnych, funkcjonowanie miasta nie tylko w okresie napływu turystów, kuracjuszy i wczasowiczów krajowych i zagranicznych. W okresach letnich obrazy tworzących się wielogodzi nnych kolejek pojazdów oczekujących na wjazd, nie wzbogacają pozytywnego wizerunku miasta, natomiast jaskrawo wskazują na uciążliwość osób korzystających z przymusowej przeprawy. Należy także podkreślić, że świnoujska przeprawa promowa z racji ponad 40 letniej eksploatacji obiektów technicznych i jednostek promowych, wymaga w najbliższych miesiącach znacznych nakładów finansowych. Subwencja od 6 lat pozostaje na niezmienionym poziomie 22 milionów złotych, Miasto Świnoujście z własnych środków budżetowych dofinansowuje rokrocznie przeprawę promową kwotą około 7 milionów złotych. Niezbędnym jest w chwili obecnej zwiększenie środków finansowych na poziomie około 3 milionów złotych na sprawną komunikację pomiędzy wyspami.
Kolejne inwestycje w Świnoujściu, takie jak: budowa Terminalu LNG, modernizacja portu wojennego przystosowanego do standardów NATO, budowy nowych stanowisk promów morskich oraz statków tzw. kontenerowców, których planowane zakończenie w najbliższych miesiącach i latach, jeszcze bardziej skomplikują sytuację na miejskich przeprawach promowych, ponieważ dla każdej z nich, w naturalny sposób miasto jest zapleczem mieszkaniowym i usługowym. W ostatnich miesiącach media informują o podejmowanych decyzjach rządowych dotyczących budowy dróg w naszym kraju, niektóre o wartościach wieluset milionowych, o nowych obwodnicach miejscowości i drogach ekspresowych, a nawet zwolnieniach z opłat autostradowych. Jako Polacy, cieszymy się z tych faktów, ale jednocześni e możemy czuć się obywatelami drugiej kategorii, wciąż pomijanymi w rozwiązaniu tak ważnej sprawy dla miasta Świnoujścia i kraju, jaką jest budowa tunelu.
Gmina posiada już studium wykonalności oraz decyzję środowiskową i jest w trakcie opracowania programu funkcjonalno-użytkowego. Zadeklarowaliśmy również możliwość zaangażowania finansowego w kwocie 126 milionów złotych, jako wkładu własnego w realizację tego strategicznego przedsięwzięcia. Potrzebna jest jedynie zdecydowana decyzja Rządu Polskiego o budowie stałego połączenia brzegów cieśniny Świny w postaci tunelu, w ciągu najbliższych lat. Apelujemy do Pana o pochylenie się nad tym tak ważnym problemem dla miasta i kraju oraz o podjęcie stosownej decyzji, która pozwoli nam mieszkańcom i wszystkim korzystającym gospodarczo i społecznie z walorów i uroków Świnoujścia, normalnie żyć i funkcjonować.”Pełen tekst apelu dostępny jest tutaj