GUS o polskim transporcie publicznym w 2013 r.

infotrans
21.08.2014 17:54

W 2013 r. środkami publicznego transportu zbiorowego przewieziono 739,6 mln pasażerów, tj. o 5,2% mniej niż przed rokiem. Suma ta nie uwzględnia komunikacji miejskiej, która obsłużyła w 2013 r. 362,9 mln pasażerów. O tym segmencie rynku piszemy w osobnym opracowaniu. Z danych Głównego Urzędu Statycznego wynika, że spadek przewozów zanotowano w transporcie autobusowym (o 7,5%), żegludze morskiej (o 5,6%) i transporcie kolejowym (o 1,2%), natomiast wzrost –w transporcie lotniczym (o 6,7%), i żegludze śródlądowej (o 1,7%). W danych liczbowych przedstawia się to następująco:

– z transportu samochodowego (autobusy i autokary) skorzystało 459,9 mln pasażerów, co stanowi 62,2% wszystkich przewiezionych osób w transporcie publicznym w 2013 r.
– z transportu kolejowego skorzystało 269,8 mln pasażerów, co stanowi 36,5% wszystkich przewiezionych osób w krajowym transporcie publicznym w 2013 r.
– z transportu lotniczego skorzystało 7,6 mln pasażerów, co stanowi 1,0% wszystkich przewiezionych osób w transporcie publicznym w 2013 r.
– z usług żeglugi śródlądowej skorzystało 1,5 mln pasażerów, co stanowi 0,2% wszystkich przewiezionych osób w transporcie publicznym w 2013 r.
– z usług żeglugi morskiej skorzystało 606 tys. pasażerów, co stanowi 0,1 wszystkich przewiezionych osób w transporcie publicznym w 2013 r.
W liczbie 739,6 mln pasażerów, którzy skorzystali z transportu publicznego w 2013 r. 11,7 mln osób zostało przewiezionych w ramach połączeń międzynarodowych. W tym zakresie udział poszczególnych środków transportu kształtuje się następująco:
– transport lotniczy przewiózł w 2013 r. 6,4 mln pasażerów (o 10,4% więcej w porównaniu do 2012 r.) z udziałem w międzynarodowym transporcie publicznym na poziomie 73,3%;
– transport autobusowy przewiózł w 2013 r. 2,7 mln pasażerów (o 14% więcej w porównaniu do 2012 r.) z udziałem w międzynarodowym transporcie publicznym na poziomie 23,8%;
– transport kolejowy przewiózł w 2013 r. 1,9 mln pasażerów (o 9,2% mniej w porównaniu do 2012 r.) z udziałem w międzynarodowym transporcie publicznym na poziomie 16%;
– transport morski przewiózł w 2013 r. 606 tys. pasażerów (o 5,4% mniej w porównaniu do 2012 r.) z udziałem w międzynarodowym transporcie publicznym na poziomie 5,2%;
Autobusy
W 2013 r. w transportem autobusowym przewieziono 459,9 mln pasażerów, tj. o 7,5% mniej niż przed rokiem. Regularna komunikacja autobusowa prowadzona była na 16,4 tys. linii krajowych o ogólnej długości 838,7 tys. km (w 2012 r. –910,3 tys. km) oraz na 0,1 tys. linii międzynarodowych o długości 150,3 tys. km. Obniżyły się przewozy pasażerów w komunikacji regularnej (o 7,1%), w komunikacji regularnej specjalnej (o 2,8%) i przewozach pozostałych (o 25,6%). W ramach komunikacji regularnej o 9,2% spadły przewozy z biletami jednorazowymi i o 5,2% przewozy z biletami miesięcznymi (z biletami szkolnymi –zmniejszyły się o 5,7%, a z biletami pracowniczymi –o 2,5%). Z kolei przewozy pasażerów na zagranicznych linach były w 2013 r. wyższe o 14,0% niż w 2012 r.
W ogólnej liczbie linii krajowych dominowały linie podmiejskie, które stanowiły 77,3% całości (w 2012 r. –78,1%). Liczba autobusów eksploatowanych przez jednostki transportu samochodowego zmniejszyła się wobec 2012 r. o 3,1% i wyniosła 16,4 tys. szt., a łączna pojemność była mniejsza o 4,9%. Autobusy posiadające homologację EURO stanowiły 53,2% ogólnej liczby tych pojazdów (w 2012 r. –47,6%), w tym blisko 4,4 tys. autobusów (tj. 26,7%) posiadało homologację EURO-III i dalsze. W 2013 r. transportem autobusowym przewieziono 459,9 mln pasażerów, tj. o 7,5% mniej niż przed rokiem. Praca przewozowa w pasażerokilometrach natomiast pozostała na zbliżonym poziomie co w 2012 r.
Kolej
W 2013 r. w transportem kolejowym przewieziono 269,8 mln pasażerów, tj. o 1,2% mniej niż przed rokiem. Na ogólny spadek przewozów pasażerów wpłynęło zarówno zmniejszenie przewozów z biletami jednorazowymi (o 6,5%), jak i okresowymi (o 0,9%). Zmniejszyły się przewozy w komunikacji krajowej (o 1,2%), i komunikacji międzynarodowej (o 9,2%). W komunikacji krajowej w kolejach normalnotorowych zmniejszyły się przewozy pasażerów pociągami pospiesznymi o 12,7% i ekspresowymi o 15,0%. Natomiast wzrosły w niewielkim stopniu przewozy pasażerów pociągami osobowymi ( o 0,5%).
Długość sieci kolejowej ogółem w 2013 r. wyniosła 19,3 tys. km (z czego 12,3 tys. km to linie o znaczeniu państwowym) i była o 766 km krótsza niż przed rokiem. Skróciła się zarówno sieć PKP –o 658 km (łączna długość –19,0 tys. km), jak i sieć kolejowa zarządzana przez inne podmioty –o 108 km, do 0,4 tys. km. W ogólnej długości linii kolejowych eksploatowanych normalnotorowych i szerokotorowych (99,6% ogólnej długości sieci) linie zelektryfikowane stanowiły 61,6%. W 2013 r. zostało zmodernizowanych 1221 km torów (szlakowych i głównych zasadniczych), w tym 579 km torów na liniach dostosowanych do prędkości 120-160 km. Na sieci kolejowej w 2013 r. znajdowało się 1430 stacji kolejowych, w tym 393 węzłowych (w 2012 r. –1472, w tym 394 węzłowych) oraz 622 czynne dworce kolejowe (590 w gestii PKP i innych zarządców infrastruktury kolejowej oraz 32 dworce dla, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina), w tym 256 dworców przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych.
Lotnictwo
W 2013 r. transportem lotniczym przewieziono 7648 tys. pasażerów, tj. o 6,7% więcej niż przed rokiem. Zanotowano wzrost przewozów w komunikacji międzynarodowej (o 10,4%), natomiast w komunikacji krajowej wystąpił spadek (o 9,7%). Przewozy pasażerów transportem lotniczym rozkładowym (regularnym), których udział wynosił 64,3% (przed rokiem –72,8%), zmniejszyły się o 5,7%.
Według ewidencji Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogólna liczba samolotów wykorzystywanych w kraju w lotnictwie cywilnym w 2013 r. wynosiła 1193 szt. i była większa o 2 szt. od stanu notowanego przed rokiem. Zwiększyła się, w porównaniu z rokiem poprzednim, liczba samolotów śmigłowych (o 3 szt.), samolotów odrzutowych (o 2 szt.), spadła liczba samolotów turbośmigłowych (o 3 szt.). W porównaniu z rokiem poprzednim zmniejszeniu uległa liczba śmigłowców (o 17 szt.). Transport lotniczy rozkładowy dysponował 68 samolotami, tj. o 2 szt. mniej niż rok temu. Ogólna liczba miejsc pasażerskich w samolotach zmniejszyła się o 1,4%. Regularna komunikacja lotnicza prowadzona była w 2013 r. na 113 trasach (17 krajowych i 96 zagranicznych). Ogólna długość sieci tras lotniczych zmniejszyła się, w porównaniu z 2012 o 9,7%. Liczba krajów, z którymi utrzymywana była regularna komunikacja lotnicza wynosiła 43 i była większa o 5 państw stosunku do 2012 r.
W komunikacji międzynarodowej liczba obsłużonych pasażerów była większa o 7,8%. Zanotowano duży spadek ruchu w komunikacji krajowej (o 31,3%). Samoloty polskie przewiozły 28,7% ogólnej liczby pasażerów (przed rokiem 35,8%). Wzrost ruchu pasażerów obserwowano w Warszawie (Międzynarodowy Port lotniczy im. Fryderyka Chopina) –o 11,4%, Krakowie –o 6,5%, Rzeszowie –o 4,4% oraz Bydgoszczy –o 1,6%. Spadek ruchu wystąpił w Katowicach –o 0,3%, Zielonej Górze –o 0,8%, Gdańsku –o 1,8%, Wrocławiu –o 3,7%, Szczecinie –o 7,1%, Poznaniu –o 14,8%, Łodzi –o 23,9%. W Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin po reaktywacji działalności ruch pasażerów był mniejszy o 59,7%
Kształtowanie się wielkości ruchu międzynarodowego pasażerów w latach 2000-2013 przedstawia poniższy wykres.
Żegluga śródlądowa
Liczba pasażerów przewiezionych żeglugą śródlądową wyniosła 1007 tys. i była większa o 0,1% niż w 2012 r. Wykonana przy tych przewozach praca przewozowa zmalała o 13,9% w porównaniu z 2012 r. Wszystkie przewozy realizowane były w komunikacji krajowej, a średnia odległość, na jaką przewieziono jednego pasażera, wynosiła 12 km. W 2012 r. żeglugą przybrzeżną przewieziono 533 tys. pasażerów, tj. o 4,7% więcej w stosunku do roku poprzedniego, przy jednoczesnym spadku pracy przewozowej o 18,6%. Całość przewozów realizowanych statkami morskiej przybrzeżnej floty transportowej odbywała się w komunikacji krajowej.
Żegluga morska
W 2013 r. żeglugą morską przewieziono 606,0 tys. pasażerów, tj. o 5,6% mniej niż w 2012 r., przy jednoczesnym spadku pracy przewozowej o 6,5%. Były to przewozy wykonywane w komunikacji międzynarodowej (przewozy w komunikacji krajowej nie wystąpiły). Decydująca większość przewozów (96,9%) realizowana była w żegludze promowej, w której zanotowano spadek przewozów (o 6,3%).
Międzynarodowy ruch pasażerów w portach morskich wyniósł w 2013 r. ok. 1,6 mln pasażerów i był nieco mniejszy (o 1,1%) w porównaniu z 2012 r. Zanotowano mniejszy ruch pasażerów w porcie Gdańsk –o 14,3% oraz Świnoujście (o 1,7%), który posiadał nadal największy udział w ruchu pasażerów (54,3%). Liczba pasażerów zwiększyła się w porcie Międzyzdroje (o 11,8%), Kołobrzeg (o 6,8%), Szczecin (o 5,1%) oraz Gdynia (o 1,9%). Podobnie jak w poprzednich latach, najwięcej wyjazdów i przyjazdów pasażerów realizowano w relacji z portami szwedzkimi (w 2013 r. –89,2%) oraz niemieckimi (w 2013 r. –8,4%).