Tabor szybkiej kolei w Hiszpanii cz. 2

inforail
24.07.2014 11:20

Pociągi Alaris Alstom/Fiat

Pociągi Alaris serii 490 są modyfikacją pociągów Pendolino serii ETR460/470 dla potrzeb RENFE i były to pierwsze składy nowej generacji jeżdżące po hiszpańskich torach, które zostały ocenione bardzo dobrze. Początkowo kursowały na liniach standardowych stąd dostosowano je do napięcia 3kV DC i rozstawu kół 1668 mm. Każdy pociąg składa się z dwóch wagonów silnikowych i środkowego bez napędu, ich pudła mają system hydraulicznego wychyłu. Napęd stanowią cztery silniki asynchroniczne o całkowitej mocy 1960 kW i maksymalnej sile pociągowej 130 kN, co pozwala osiągnąć prędkość do 220 km/h. Skład wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny oporowy oraz tarczowy. Wagony dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych. RENFE posiada 10 takich pociągów, jednak mają one małą pojemność – tylko 160 pasażerów – i nie są eksploatowane na najbardziej obciążonych liniach.

Pociągi CAF/Alstom

flota_s1041

fot. Renfe

We współpracy firm Alstom i hiszpańskiej CAF powstało kilka typów pociągów dla linii dużych prędkości.
Model S-104 TAV (20 sztuk) to jednostki czterowagonowe z mechanizmem przechyłu pudła z napędami we wszystkich wagonach z 237 miejscami w dwóch klasach. Jest to pociąg normalnotorowy, jednonapięciowy (25kV 50 Hz) o mocy całkowitej 4400 kW, rozwijający prędkość do 250 km/h, nie jest więc używany na trasie Madryt – Barcelona. Model S-114 (13 sztuk) także o czterech wagonach silnikowych, nie posiada z kolei wychylnego pudła. Jego moc wynosi 4000 kW, a siłą pociągowa 212 kN, co powala na rozwinięcie prędkości do 250 km/h.
Kolejnymi pociągami wyprodukowanymi dla RENFE są pociągi serii S-120 i S-121 dwunapięciowe (25kV 50 Hz i 3 KV DC) i dwusystemowe ze zmiennym rozstawem kół systemu BRAVA. Są to także jednostki z czterema wagonami silnikowymi. Napęd składa się z ośmiu silników asynchronicznych zapewniających moc całkowitą 4000/2700 kW dla serii S-210 i 4600/3200 kW dla serii S-121, siłę pociągową 150 kN i prędkość maksymalną do 250/220 km/h. Pociąg wyposażony jest w hamulec elektrodynamiczny odzyskowy i oporowy oraz hamulec pneumatyczny tarczowy. Te pociągi mogą być także wyposażane w silnik spalinowy, lecz wtedy osiągają prędkość maksymalną 160 km/h. System BRAVA pozwala na zmianę rozstawu kół bez użycia lokomotyw manewrowych, przez co skracany jest postój pociągu. RENFE posiada 28 pociągów S-120 o pojemności 237 miejsc w dwóch klasach, oraz 29 pociągów S-121 o pojemności 273 miejsc w klasie turystycznej.

Lokomotywy elektryczne serii 252

W związku z uruchomieniem pierwszych linii kolei dużych prędkości RENFE zakupiło do obsługi pociągów Talgo 75 lokomotyw nowej generacji. Wśród nich 20 to normalnotorowe jednonapięciowe, a pozostałe szerokotorowe dwusystemowe, z możliwą zamianą wózków na tor normalny. Moc lokomotyw wynosi 5600 kW, maksymalna siłą pociągowa 300 kN, a prędkość maksymalna przy prowadzeniu pociągów do 500 t wynosi 220 km/h. Lokomotywy wyposażone są w 4 silniki asynchroniczne sterowane częstotliwościowo poprzez falowniki, hamulec elektrodynamiczny odzyskowy 5600 kW i oporowy 3300 kW, układ zmniejszania interferencji, kabinę klimatyzowaną i izolowaną akustycznie oraz sterowanie mikroprocesorowym systemem SIBAS 16 z podwójną transmisją danych. Podobnie jak w pociągach klasy TGV prąd przemienny przechodzi przez transformator, jest prostowany, zamieniany na trójfazowy i dopiero kierowany do silników, a prąd stały omija transformator.