Pasażer dostanie rekompensatę od PKP IC za spóźniony BWE
Prezes UTK decyzją administracyjną nakazał spółce PKP Intercity S.A. wypłatę pasażerowi rekompensaty z tytułu opóźnienia pociągu EuroCity relacji Berlin Hbf –Warszawa Centralna.Decyzja, wydana 20 czerwca br., zakończyła postępowanie administracyjne wszczęte na wniosek pasażera, który podróżował pociągiem EuroCity nr 47 relacji Berlin Hbf –Warszawa Centralna. Pociąg ten doznał około 180-minutowego opóźnienia wskutek zablokowania szlaku kolejowego przez złamane drzewo. Pasażer, za sprawą jednego biletu, zawarł z PKP Intercity S.A. umowę przewozu na 25 miejsc w ww. pociągu na łączną kwotę 3236,00 zł. Zgodnie z treścią przepisu art. 17 rozporządzenia (WE) nr1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków w ruchu kolejowym, pasażerowi, w przypadku opóźnienia pociągu wynoszącego powyżej 120 minut, przysługuje prawo do odszkodowania w wysokości 50% kwoty, którą pasażer faktycznie poniósł za bilet. Ponieważ kwota wskazana na bilecie wyniosła 3236,00 zł, odszkodowanie, o którym mowa wyżej, powinno wynieść1.618,00 zł. Przewoźnik, powołując się pierwotnie na okoliczność siły wyższej, odmówił jednak wypłaty rekompensaty. W międzyczasie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w jednym z postępowań orzekł, że przewoźnicy kolejowi nie mogą, w celu uwolnienia się od obowiązku zwrotu ceny biletu, powoływać się na przepisy prawa międzynarodowego, zwalniające ich w razie działania siły wyższej z obowiązku naprawienia szkody spowodowanej opóźnieniem. Tym samym TSUE potwierdził dotychczasową wykładnię ww. przepisu stosowaną przez Prezesa UTK w analogicznych sprawach. Z uwagi na powołany wyżej wyrok TSUE, spółka PKP Intercity S.A. zmieniła swoje dotychczasowe stanowisko i poinformowała Prezesa UTK, że jest gotowa zawrzeć z pasażerem ugodę, na mocy której zostanie wypłacona rekompensata w kwocie 64,72 zł, tj. –zdaniem spółki –w wysokości proporcjonalnej do kosztów poniesionych przez pasażera. Skarżący jednak takiej propozycji nie przyjął, w związku z czym konieczne było wydanie decyzji przez Prezesa UTK. W związku z powyższym Prezes UTK uznał, że pasażer ma prawo do otrzymania ww. odszkodowania w wysokości 50% ceny biletu. Przepis art. 17 ust. 1 rozporządzenia 1371/2007 stanowi, że ww. odszkodowanie oblicza się w stosunku do ceny, jaką pasażer faktycznie zapłacił. Należy przypomnieć, że powołany wyżej przepis w Polsce stosowany jest w stosunku do niektórych tylko połączeń, tj. do krajowych połączeń pasażerskich oraz połączeń ze stacjami położonymi poza granicami Unii Europejskiej, realizowanych pociągami kategorii: Express Intercity, EuroCity oraz EuroNight.