Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Są zasady… na lekcji wychowania komunikacyjnego

infotrans
17.06.2014 18:43

Głośne rozmowy przez telefon, tłoczenie się przy drzwiach, jedzenie potrawo ostrych zapachach czy brak higieny –to najbardziej przeszkadza pasażerom podczas podróży tramwajami i autobusami. Zwrócili na to uwagę uczniowie Gimnazjum nr 18, którzy właśnie dziś wzięli udział w pierwszej lekcji wychowania komunikacyjnego. Scenariusz lekcji, który trafił do szkół, został przygotowany przez Wrocławskie Centrum doskonalenia Nauczycieli oraz MPK Wrocław. Na zajęciach poruszane są kwestie bezpieczeństwa oraz kultury podróżowania pojazdami komunikacji miejskiej. –„Podczas lekcji mówimy w zasadzie o rzeczach oczywistych: należy ustępować miejsca osobom starszym, nie powinno się prowadzić głośnych rozmów, trzeba trzymać się uchwytów. Okazuje się jednak, że w codziennym pośpiechu po prostu o pewnych rzeczach się zapomina –opowiada Renata Pióro, nauczycielka języka polskiego w Gimnazjum nr 18. –Wystarczy jednak rzucić temat, a uczniowie w mig wskażą, czerpiąc z własnego doświadczenia, jakie zachowania są pożądane, a jakie przeszkadzają w trakcie podróży tramwajem lub autobusem.”Co do nich zależy? –„Rozmowy przez telefon –bez cienia wątpliwości powiedział Staszek –to jest naprawdę irytujące wysłuchiwać przez całą drogę, jaką kto jadł dziś zupę, a czego nie udało mu się kupić w sklepie i co ma w planach na wieczór”–wyjaśnił uczeń. Pozostali dodali również przykry zapach współpasażerów, spożywanie alkoholu, przepychanie się do drzwi. Wymienili także postawy jak najbardziej pozytywne, takie jak pomoc starszym czy ściąganie plecaków w tłocznym tramwaju. Każde zachowanie odnieśli do świata sportu. Okazuje się, że w komunikacji miejskiej o wiele ważniejsza jest gra zespołowa niż „gra na siebie”.

2._7603_760i_front_760

–„Połączenie zasad bezpieczeństwa i kultury, obowiązujących w tramwaju lub autobusie z regułami panującymi na boisku z pewnością łatwiej trafi do uczniów niż surowe pouczanie, co wolno, a niego nie wolno robić. A jeśli młodzież będzie współtworzyć takie zajęcia, a nie jedynie słuchać –efekt może być znakomity. Z rozmów z uczniami wywnioskowałam, że temat jest atrakcyjny i że przełamuje taki codzienny rytm zajęć”–mówiła po przeprowadzonej lekcji Renata Pióro.
–„Lekcja nie jest typową „pogadanką”. Chcemy, aby uczniowie mogli wykazać się kreatywnością np. poprzez odgrywanie scenek znanych z przystanku lub pojazdu. Mamy nadzieję, że wychowanie komunikacyjne będzie poruszało do myślenia, a także że będzie wykorzystywało kreatywność nauczycieli oraz ich podopiecznych –mówi Małgorzata Olewińska-Syta z Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Nauczyciele mogą wybrać zagadnienia oraz sposób ich przedstawienia na podstawie przygotowanego scenariusza lub zaproponować całkiem inną formę. –Dostępny scenariusz jest tylko przykładem, jak może wyglądać taka lekcja”–dodaje. Przypomnijmy, lekcje z zakresu wychowania komunikacyjnego to kolejny element kampanii społecznej „Są zasady w sporcie i transporcie”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na pozytywne i negatywne zachowania w komunikacji miejskiej związane z kulturą i bezpieczeństwem. Nie bez powodu odnosimy reguły obowiązujące podczas podróży tramwajami i autobusami do sportu. Jak się okazuje, jasne zasady i gra fair play, są równie ważne dla koszykarek na boisku, jak i dla pasażerów komunikacji miejskiej. Nawiązując do sportowych idei, chcemy promować te zasady, zaczynając od dzieci i młodzieży.