Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nocne pociągi tylko sezonowo i z Przemyśla do Świnoujścia

inforail
30.05.2014 13:07

Jak poinformował Zbigniew Klepacki, wiceminister infrastruktury i rozwoju regionalnego przyszła oferta PKP Intercity zakłada, iż połączenia nocne (z wagonami sypialnymi i kuszetkami) mają obejmować wyłącznie:

1) całoroczne połączenia w najdłuższych relacjach, tj. np. Przemyśl –Szczecin/Świnoujście,
2) wybrane połączenia sezonowe w okresie zimowym i wakacji letnich.
Natomiast pozostałe relacje obsługiwane będą wyłącznie połączeniami dziennymi. Wpływ na podjęcie takiej decyzji ma fakt, iż kursy nocne musiałyby być uruchamiane w bardzo późnych godzinach wieczornych bądź przyjazdy do stacji docelowych planowane we wczesnych godzinach porannych, co jest niekorzystne z punktu widzenia podróżnych. Jak informuje Zbigniew Klepacki, kumulacja prac modernizacyjnych na całej sieci kolejowej powoduje znaczący spadek przewozów i coraz mniejsze zainteresowanie podróżnych koleją w skali całego kraju (nie tylko na modernizowanych trasach), czego skutkiem jest spadek przychodów ze sprzedaży biletów, a tym samym wzrost zapotrzebowania na rekompensatę wypłacaną PKP Intercity z budżetu państwa. W związku z tym wprowadzane korekty rozkładu jazdy dotyczą pociągów o niskiej frekwencji, generujących najwyższy deficyt. Spadek zainteresowania podróżnych dotyczy także pociągów kursujących w porze nocnej. W związku z tym oraz z uwagi na ograniczoną kwotę dotacji budżetowej przeznaczonej na dofinansowanie usług publicznych realizowanych przez PKP Intercity konieczne jest wprowadzanie zmian w rozkładzie jazdy pociągów polegających na zawieszeniu najbardziej nierentownych kursów.

Szykują się kolejne cięcia nocnych połączeń PKP IC?

Przy okazji dowiadujemy się, iż PKP Intercity, w ramach obecnie uruchamianych połączeniach nocnych nie oferują usług gastronomicznych. Będąc już przy tym temacie warto dodać, iż, jak informuje Zbigniew Klepacki, w rozkładzie jazdy pociągów 2014/2015 wprowadzone będą przewozy marki EIC Premium, wykonywane składami zespołowymi (Pendolino), czego efektem w ramach całokształtu oferty przewozowej PKP Intercity liczba pociągów z obsługą gastronomiczną ulegnie zwiększeniu. O ile rzecz jasna Pendolino w ogóle na tory wyjadą. Występujące obecnie fluktuacje w liczbie pociągów dziennych, w składach których kursują wagony gastronomiczne, wynikają głównie z faktu zawieszenia kursowania niektórych pociągów przez Centralną Magistralę Kolejową, obecnie intensywnie modernizowaną.