Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komunikacyjne zmiany w Białymstoku

infotrans
26.05.2014 13:02

Białostocką Kartę Miejską, by zadziałała, trzeba zbliżyć każdorazowo do specjalnego czytnika w autobusie. Dopiero po charakterystycznym kliknięciu bilet jest uważany za 'skasowany’. Obowiązek od początku spotkał się z protestami. Zebrano nawet ponad 6 tys. podpisów pod obywatelskim projektem uchwały, by jednak nie 'klikać’ każdorazowo przy wejściu do autobusu. Inicjatorzy tej akcji chcieli, by bilety okresowe, np. miesięczne, były rejestrowane w elektronicznym systemie tylko raz. Motywowano, że to niewygodne zwłaszcza wtedy, gdy w autobusie jest tłok. Władze miasta i mająca wówczas większość w radzie miasta Platforma Obywatelska tego pomysłu nie popierały. Od czerwca 2012 roku obowiązują nawet kary finansowe za brak zalogowania. Według ówczesnych argumentów magistratu, głównym celem systemu miało być zbieranie danych np. o tym, w jakich godzinach i na których liniach jest największy ruch, co pozwolić miało w przyszłości ustalać dogodniejsze trasy i godziny autobusów.

Jak poinformowano dziennikarzy w czwartek na konferencji prasowej z udziałem m.in. prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego, władze miasta chcą z obowiązku 'klikania’ zrezygnować. Uzasadnienie jest takie, że przez dotychczasowy czas użytkowania systemu zebrano wystarczającą ilość takich danych. Okazało się też, że można je pozyskiwać także bez potrzeby 'klikania’ przez pasażerów. Zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński mówił, że zdobyte przez trzy lata informacje mają pomóc miastu m.in. w planach rozwoju transportu publicznego na kolejne lata. Dodał, że zdaje sobie sprawę z negatywnego stosunku mieszkańców do 'klikania’, ale – jak mówił – te dane były potrzebne do 'optymalizacji systemu’. Sprawą w czerwcu mają zająć się radni. Biorąc pod uwagę, że likwidację obowiązku 'klikania’ od początku popiera opozycja w radzie, a teraz także radni PO, głosowanie w tej sprawie powinno być formalnością.
W Białymstoku nie będzie potrzeby każdorazowego logowania się do systemu przez użytkowników elektronicznych kart miejskich, które służą jako bilety w autobusach
Kolejne komunikacyjne zmiany w Białymstoku to wydłużenie kursów dziennych, nowa linia autobusowa i 28-dniowy bilet. Od 22 maja do końca czerwca, BKM zawiesza kursy autobusów nocnych. Linie 3N, 5N i 21N jeździły tylko w weekendy. Od dziś przez ponad miesiąc linie 3, 5, 21 będą kursowały także w nocy, 7 dni w tygodniu. Zarząd chce sprawdzić jakie jest zapotrzebowanie w naszym mieście na taką usługę. Trasy i rozkłady linii podczas pilotażu pozostają bez zmian. Przestają obowiązywać bilety nocne (na czas testu, do końca czerwca). Podczas „nocnego pilotażu”w autobusach będą obowiązywały wszystkie bilety elektroniczne zapisane na Białostockiej Karcie Miejskiej oraz bilety papierowe. Z klei od 1 września do dyspozycji klientów BKM będzie nowy, 28 dniowy bilet. Będzie można go kupić dowolnego dnia miesiąca i wyznaczyć dowolny termin aktywacji biletu (w ciągu 4 tygodni od zakupu). Od wskazanego terminu bilet będzie obowiązywał przez kolejne 4 tygodnie. Proponowana cena to 86 zł.