Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CleanSky2: Airbus wiedzie prym w europejskich badaniach nad przyszłym dużym samolotem komercyjnym

infoair
26.05.2014 10:47

Airbus odegra kluczową rolę w inicjatywie CleanSky 2 (CS2) podjętej niedawno przez Unię Europejską. Jest to kontynuacja inicjatywy CleanSky i największy program badań lotniczych, jaki kiedykolwiek realizowano w Europie.

CS2 będzie stanowić platformę do zakrojonych na szeroką skalę, ściśle zintegrowanej współpracy z naszymi partnerami w zakresie opracowywania modeli demonstracyjnych. W ramach platformy badawczej CS2 Airbus skupi się na przyszłości dużych samolotów pasażerskich i takich głównych obszarach, jak nowe systemy napędowe i ich integracja z przyszłym samolotem, przyszłe kadłuby i kabina pasażerska oraz „kokpit przyszłości”.

Inicjatywa CS2, która uzupełnia inne wewnętrzne, państwowe i międzynarodowe programy badawczo-technologiczne, połączy najlepsze europejskie technologie, możliwości oraz wiedzę, a także zapewni Airbusowi i jego partnerom wzajemny dostęp do nowoczesnych obiektów i środków badawczych.. Dzięki temu będą oni mogli pracować zespołowo, aby integrować jeszcze bardziej skomplikowane technologie i wprowadzać przełomowe innowacje.

Udział Airbusa w programie CS2 skupi się na trzech głównych platformach:

Platforma 1: „Zaawansowane konfiguracje silników i samolotu”zapewni środowisko do badania i weryfikowania integracji najbardziej paliwooszczędnego napędu dla nowej generacji samolotów krótkiego i średniego zasięgu. Demonstracje będą obejmować loty testowe z pełnowymiarowym silnikiem CROR (Counter-Rotating-Open-Rotor) zamontowanym do samolotu testowego Arbus A340, a także strukturalną integrację pełnowymiarowego napędu mocowanego z tyłu kadłuba.

Platforma 2: „Innowacyjna integracja kabina –system –struktura”skupi się na zaawansowanej strukturze kadłuba i systemach możliwych do zastosowania w architekturze kabiny nowej generacji. Aby uwzględnić zróżnicowane wymagania programu testowego, zostaną przygotowane trzy indywidualne demonstracje. W przygotowawczej fazie programu powstanie też kilka mniejszych instalacji testowych i komponentów demonstracyjnych.

Platforma 3: „System, kokpit i awionika samolotu elektrycznego nowej generacji”znajdzie kulminację w naziemnej demonstracji kokpitu wyposażonego w funkcje, które zmniejszają obciążenie pilota, wspomagają nawigację dzięki systemom zarządzania misją oraz usprawniają komunikację z ziemią. Ponadto loty testowe zweryfikują niektóre innowacyjne funkcje nowej kabiny. Demonstracyjny kokpit pozwoli też zbadać innowacje w zakresie monitorowania statusu samolotu. .. / ..

Informacje dodatkowe:
•W programie CS2, który będzie realizowany od lipca 2014 r. do 2023 r., najbardziej obiecujące technologie opracowane w fazie CS1 zostaną wybrane do dalszego rozwoju i (lub) demonstracji w bardziej złożonym środowisku. Technologie te mogą znacznie zmniejszyć emisje dwutlenku węgla i tlenków azotu oraz ograniczyć hałas, a także umożliwić bardziej efektywne wykorzystanie surowców i zasobów naturalnych.
•CS2 jest kluczowym elementem lotniczego krajobrazu Unii Europejskiej, ponieważ łączy możliwości i zasoby Europy, aby umożliwiać wspólne podejmowanie wyzwań towarzyszących realizacji wizji „Flight Path 2050”. CS2 będzie obejmować zakrojone na szeroką skalę działania integracyjne, demonstracyjne i weryfikacyjne.
•CS2 umożliwi pełną realizację ambitnych celów środowiskowych wyznaczonych przez Advisory Council for Aeronautics Research in Europe (ACARE) na 2020 r., do czego już teraz przyczynia się inicjatywa Clean Sky.
•W programie CS1, rozpoczętym w 2008 r. i realizowanym do 2017 r., Airbus i SAAB prowadzą badania nad projektem samolotu Smart Fixed Wing Aircraft (SFWA).
•Pierwszym kluczowym celem SFWA jest opracowanie zintegrowanej koncepcji „inteligentnego skrzydła”, w tym wszystkich aspektów projektu samolotu: fizyki lotu, struktury i systemów. W ramach SFWA Airbus rozpocznie w 2016 r. testowe loty samolotu A350 wyposażonego w demonstracyjne skrzydła „BLADE”z przepływem laminarnym.
•Drugim kluczowym celem SFWA są badania nad integracją nowych koncepcji silnika, które znajdą zastosowanie w dużych samolotach pasażerskich przyszłej generacji.
•Równolegle z SFWA Airbus bierze udział w projekcie CS1 pod kierunkiem firmy Safran, którego celem jest stworzenie pełnowymiarowej, naziemnej demonstracji silnika CROR (Counter-Rotating-Open-Rotor). Rezultaty prac nad tym projektem zostaną bezpośrednio wykorzystane w projekcie „zaawansowanych konfiguracji silników i samolotu”w fazie CS2, który zademonstruje działanie silnika CROR w testowym samolocie Airbusa.